AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.091

Skeva skivor fram

Sida 1 av 2
Har fått skeva skivor fram. Har bytat två gånger nu och bägge gångerna har jag köpt skivorna på AD-center.
Som jag ser det så finns det endast en anledning till att skivorna slåt sig och det är att de blir så varma så att man får en strukturförändring i materialet. Det i sin tur måste innebära skivans värmetålighet innan den når plastisk förändring överskrids.
Då finns det två tänkbara fel. Antingen är bromsarna ok men skivorna har så dålig värmetålighet att de inte klarar den normala påfrestning och uppvärmning som de är avsedda för. Då handlar det om ett rent materialfel vilket ryms inom garantin.

Den andra möjligheten som jag mer tror på är att skivorna är ok och färdighärdade men att de utsätts för mer värme än BMW-ingenjörerna hade tänkt. Då blir pudelns kärna: varför blir de så varma? Jo, beläggen ligger emot tillräckligt mycket för att de skall bildas en jäkla massa friktionsenergi. DÅ kommer kommer nästa fråga. Vad är anledningen till att beläggen ligger emot skivan, och det är här jag blir osäker. När jag bytt skivor så har jag smörjt upp bromsarna ordentligt dock utan att byta ut packningar och diverse oringar. När jag sedan satt på däcken och provat så glider de lätt även efter att jag bromsat. Visst hör man ett lätt väsande men de är absolut inte så att de "biter". Enligt en mekaniker jag talat med så snurrar de så lätt som man kan förvänta sig. Kan det vara så att han har fel och skivorna måste ligga helt fria från beläggen och alltså snurra helt utan motstånd(mer än det motstånd som finns i lagret) när man inte bromsar. Kan tillägga att bilen absolut inte dricker mer än den borde.
Sen har jag läst här på forumet att vissa menar att man skall kolla casterstag och bussningar men hur kan det påverka att bromsbeläggen skapar friktion mot skivan? Jag är inte riktigt med där. Är inte det ett helt annat problem.
Någon här som tror de kan hjälpa mig?

Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Bil ?
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Släpp bromspedalen efter kraftiga inbromsningar så ej beläggen ligger mot den heta skivan vid ex rödljus.

perfekt att svarva skivan efter att dom slagit sig för då har spänningarna släppt.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Måste veta vilken bil det gäller.

Tills vidare kan jag hänvisa till sökfunktionen. Där finner man bland annat: Länk

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En sliten framvagn eller obalanserade framhjul kan göra att vibrationerna sätter sig i skivorna och vid upprepade hårda inbromsningar blir dom skeva. OBS detta är antaganden.
Kör du hårt kanske?
Lycka till
Asken
Tack för svaren så långt. känner mig dock fortfarande tveksam. Nej jag kör snarare som en kärring faktiskt. Modellen är en 528 -97 års modell.

Glömde tillägga att det är en automatare så släppa bromsen i rödljusen är inte så jäkla smart..

Mi
20
Micketboy
730iA -88
525i -95
Min bil (525-91) skakade vid inbromsning.
Trodde naturligtvis att skivorna fram var skeva och bytte dom , det blev något bättre efter men skakningar fanns där vid inbromsning. Då bytte ja skivor och belägg bak, skakningarna försvann. Det var alltså skivorna bak som var den största boven i dramat. Trodde inte att skivorna bak kunde inverka såpass mycket som dom gjorde, menmen. Men detta var ju en e34:a iof.

Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Ett enkelt råd från en bilmekaniker:Du måste byta skivor för att bli av med problemet.
Bromsskivor lever ett hårt liv,blir varma som satan+vårt hemska klimat gör inte saken bättre..

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
9/7-05 Ullevi
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
halvgute:
Fast nu var det ju det han hade gjort, två gånger ;)
Iaf vad jag kan utläsa av texten..

Skivorna på E39 verkar vara väldigt känsliga, eller så är något galet i konstruktionen, för det verkar vara mer regel än undantag nästan att E39 har någon form av problem med skivorna.

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Hej, jag har haft flera 528-535im och nu 525tds (börja köra bmw 1977)

Skivor har varit ett problem i alla år för mig oxå, men principen för få skakfri gång är många bäckar små. Inga glapp i framvagn och styrning. Ny skivor behandlas som glas när man handhar dom. Måste vara rent när man sätter på dom och sedan välbalanserade däck. Skakar det sedan när man bromsar, så har man fått dåliga skivor eller glapp mm

Ba
31
Barkarö
BMW 520i -97
Tjabba
Efter att ha haft kraftiga vibrationer vid inbromsning bytte jag skivor + belägg i höstas först fram och då försvann 65% av vibbarna sen bak och då försvann alla vibrationer.... den bromsar numera perfekt
Inga problem med Mekonomens skivor + textar belägg (tror jag dom hette )
Ringde och talade med BMW-group just. De påstod att de inte kände till att det fanns några problem med deras skivor(yeah right)! Han skulle ha 820 kr st för originalskivor om man nu skulle testa det. Han vidhöll dock att jag även borde byta beläggen samtidigt för de var säkert snedslitna(nä det är de inte) och då kunde orsaka att nya skivor slog sig. Beläggen 900 kr!
Gick då in och kollade på vad Brembos skivor ligger på(man har ju hört att de är bra). Samma diameter och tjocklek 296x22 finns i två olika utförande hos Brembo:Bromsskiva 24637, pris 742 kr samt Bromsskiva Brembo Max, pris 868 kr.
Vad tror expertpanelen? kan man lita på BMW-killen som säger att det inte finns problem med originalskivor eller vad. Sen undrar jag om det är någon som kan uttala sig om kvaliteten på Bremboskivor kontra original. Gärna någon med fackkunskap.

Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Patrik_N:Missade detta..(lång text...)
Då bör man nog titta närmre på oken,kärvar dom/ligger an mot skivorna kan vilken fräsch skiva slå sig!
P.B

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
9/7-05 Ullevi
Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
Plockar upp en gammal tråd av eget intresse. Ska byta skivor och belägg fram pga vibrationer vid bromsning. Tänkte köpa skivor på bildelsimporten och låta slitza dem. Då borde de hålla bättre, vad tycks om det?
Ulke
Glapp i framvagnen, länkarmar och bussningar skulle jag kollat upp noggrannt, detta påverkar mer än man tror och gör att skivorna kan bli skeva...

//Ulke
Hade vibrationer vid inbromsning när jag köpte min M5 E39:a. Plockade ner skivorna runt om, och svarvade dem, bägge sidorna på varje skiva i samma uppspänning. Köpte nya belägg. Nu är bromsarna nästan bättre än nya...

Mvh K*
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oftast kommer vibrationer i bromsskivor pga överhettning (skivorna slår sig) och den troligen vanligaste orsaken till överhettade bromsar är kärvande bromsar, vilket gör att bromsklossarna ligger mot skivorna hela tiden = stor värmeutveckling.

Lösningen är ofta så enkel att man demonterar bromsok och klossar samt rengör oken och smörjer upp dem, samt kontrollerar/rengör/smörjer upp kolvarna i oken.
Har skivorna redan slagit sig, måste de bytas eller svarvas.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
Givetvis skall jag rengöra och smörja upp kolvarna i oken, men det jag undrar är egentligen om det är en bra idé att slitsa skivorna eftersom det borde hålla ner temperaturen på skivorna. Slår sig nog inte lika lätt då?
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Har en E39 528 96. Har bytt skivor fram 3 gånger. Första gången köpte jag på mekonomen. Tror fabrikatet var Brembo. Efter ca 400mil började det skaka i ratten vid inbromsning. Reklamerade dessa skivor utan problem och köpte istället orginal BMW (Tror detta är exakt samma skivor som Brembo) Problemet återkomm yttligare efter några hundra mil. BMW hittade inget fel på bilen men bytte ut dessa skivor mot nya. Nu har det hänt igen och känner att jag inte orkar åka in till BMW yttligare 1 gång. Skivorna är av urselt kvalitet.

Skall testa att svarva skivorna istället.
Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
tjena!
Råkade ut för samma problem på den tiden man körde en 740 e32:a.
Började en vacker dag att vibrera som f-n. Åkte till automax här i kalmar & fick till svar att jag nog bromsade för mesigt. Köpte nya skivor orginal & bytte. Efter ett tag fick jag samma problem. -ja då får vi använda uteslutningsmetoden 6 börja byta lite bussningar 6 se om det upphör.-
Glöm det!!!!!.
4veckor senare åkte jag till växjö för att serva min bil & nämnde då detta problem på verkstaden.
"-de e rätt vanligt på dessa bilar att det blir skeva skivor. Har något med ytspänningen från fabrik att göra. Dom svarvade mina skivor på plats. ca ,1mm på varje sida & problemet försvann. de nästkommande 3000milen som jag hade bilen efter det var en fröjd!!
Hjälper det er ??
good luck....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.