|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Skinn eller textil i bilen är ju en omdebatterad fråga, få hävdar att textil ger bättre sittkomfort än skinn men många framhäver textilklädsel såsom hållbarare och väderokänsligare. Nu undrar jag hur det egentligen ligger till med detta. Jag har alltid föredragit skinnklädsel för komfortens skull. I familjen finns två Volvo 740 GL av jämförbar ålder, den ena med textil, den andra med skinnklädsel. Ur hållbarhetssynpunkt måste jag säga att sätena i bilen med skinn ser våldsamt mycket bättre ut efter ~20 års slitage. Textilsätena i den andra bilen är slitna, har revor och blåser upp moln av damm i bilen om man råkar smälla till en dyna. Så varför väljer folk egentligen textil, annat än för prisets skull? | |
|
Det finns ju olika sorters textil....vissa material är mysiga, grova och sköna, andra är sliskiga och hala. Jag har skinn nu och gillar det men ett skönt tyg han vara sportigt, mindre blankt och halt. Båda kräver omvårdnad. /M Min bil: Länk |
|
|
Det är klart snyggare med skinn, men att det är komforttablare vill jag inte hålla med om. på sommaren blir det ofta väldigt varmt, helst om det är svart. På vintern blir det kallt att sitta på, innan stolen blivigt varm, så jag är lite kluven, vill gärna ha skinn i bilen, men det är inget måste. BMW CS #5206 |
|
|
Jag är också kluven i denna fråga. Textil är skönare på vintern i en bil utan värmesäten men har nackdelen att det är känsligare mot slitage och smuts. Skinn ger en helt annan känsla i bilen och är lättare att hålla efter. Men precis som tegel skriver så kan tyg vara bättre ur kurvtagningssynpunkt :) /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Skulle aldrig köpa en bil med helskinn. Det är ju som att gå omkring i gallonkallingar. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
För min del är skinn ett måste! Speciellt om man har små barn, det är mycket lättare att hålla rent och fint! Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
Jag tycker skinnet ofta brukar bli säckigt, framför allt i förarsitsen. Jag föredrar alcantara, ser ut som mocka men verkar vara otroligt slitstarkt. Man sitter som gjuten i stolen. |
|
|
Jag håller med BjörnB och röstar också för alcantara. Klädseln med alcantara/tyg som finns i M-sportpaketet till E46/E39 tycker jag är överlägset halvskinn/helskinn komfortmässigt. Skinn är snyggt och praktiskt, tyvärr räcker det med en 10min åktur, sedan börjar Robinsonsvetten bildas på ryggen :-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Jag är lite kluven i frågan. I min gamla 325 köpte jag en begad original Alpina inredning och satte i. Recarostolar i svart textil och alpinas ränder. De var RIKTIGT snygga och man satt som gjuten i dem. Bild: Länk Men i min nästa bil blir det nog skinn ändå. Farsan har det i sin Audi. Grå sportstolar i skinn, kör man riktigt fort i kurvor glider man lite väl mycket, men det kan jag leva med för det är snyggt. Sen är det praktiskt också som sagt. Kravet är att det ska vara välspänt skinn. Inte något buffelskinn som det ofta är i större BMW:s mm. Tycker det ser för mycket vardagsrum ut. Man ska väl inte slöa och titta på tv i bilen. |
|
|
Jag tycker inte textil har någon som helst fördel gentemot skinn. Jag föredrar skinn i alla lägen och har läderklädsel som ett absolut krav när jag letar ny bil. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
| Komfortmässigt är tyg klart överlägset. Nackdelen med skinn är att det kräver regelbunden behandling med läderkräm. Dessutom förlorar skinnet i förarstolen sin form efter ett tag. | |
|
J.Dredd: Gallonkallingar?? Egen erfarenhet? :DDD Hans Olof BMWCS Nord #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Jag menar, kallingar som rymmer 3,785 liter (US Gallon) eller 4,546 liter (UK Gallon) kräver ju sin man...:D Ja, jag vet...låg nivå men va fan det är ju fredag... Hans Olof BMWCS Nord #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Jag gillar att ha kor i kupén. Det luktar godare, är elegantare, fräshare och slits inte alls på samma sätt som tyg. Dessutom har man bonusen att kanske nån Scan-vegan tar illa upp. :D /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Självklart är skinn att föredra! Jag kan inte tänka mig något annat i en bil jag äger. Har t o m bytt ut tygstolarna till skinnstolar i min. Det känns mycket fräschare och renare på något sätt. Att man glider runt tycker jag mest är nåt alla negativt inställa till skinn säger. Prova att dra åt bältet ordentligt så ska ni se att man inte glider omkring! Värdet på bilen stiger i mina ögon. En del folk som åker med första gången kommenterar det endast i positiva ordalag. Och att man mer på vintern är bara båg!! Prova själva istället för att bara häva ur sig något andra säger. Visst ställer du den i solen på sommaren blir skinnet möjligen några grader varmare än en svart tygstol. Men har du väl setat ner 10 sek så är det ju nedkylt. Dessutom tycker jag tygstolar verkar suga åt sig svett och äckel! Medan skinnstolar bara är att putsa lite på så är de som nya igen. Nej mig kan ni aldrig någonsin övertala att tyg är "bättre" än skinn. Hade skinn varit stryktåligare och bättre hade väl evolutionen sett till att kossorna hade tygpäls på sig och inte skinnpäls! Basta!! ;) Alla tänker bara på sig. Ingen tänker på mig! |
|
|
Rättelse: "och att man FRYSER på vintern" skall det stå. Slarv. Alla tänker bara på sig. Ingen tänker på mig! |
|
|
Många bra inlägg här skulle jag vilja säga. Lite sammanfattning kanske är på sin plats för nya läsare: Skinn + Bättre komfort + Höjer bilens värde, ser lyxigare ut + Lättare att hålla rent, dammar inte - Kan "säcka" efter lång tid - Varmare på sommaren, kallare på vintern - Lägre friktion kan göra att man "glider" Textil + Lägre pris på bilen vid köp + Bättre friktion, man sitter stadigare i stolen + Varmare på vintern, kallare på sommaren - Svårare att underhålla, blir lättare smutsig - Slits fortare, tål mindre - Kan lukta, damma efter lång tid |
|
bustorp |
Det bästa med skinn är lukten o utseendet. Det sämsta är resten............ "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
Tyg en klar fördel när man har vinter i 6mån och galloperande hemorojder samt ingen stolsvärme. I övrigt är skinn att föredra,tycker faktiskt BMWs halvskinn är grymt snyggt. |
|
| Kör just nu en Citroen XM från -91 med drygt 30000 mil bakom sig. Känns som en modern lyxbil att sätta sig i pga skinnklädseln. Denna känsla minskar påtagligt när man startar bilen och börjar köra, men slutsaten är att skinnet håller betydligt längre nån form av skick som gör att man trivs bättre i bilen när den börjar bli gammal. | |
|
Tygklädsel håller inte sämre generellt än vad läderklädsel gör, det har jag då aldrig märkt, min 83:as VW Scirocco har tygklädsel i mycket fint skick, trots 22år och knappt 18000mil som exempel. För min del är skinn ett trevligt tillval som gärna får finnas i bilen, men det är inte den viktigaste detaljen. För att visa hur viktigt jag tycker skinn är kan jag ta några exempel, ta en 540i E39 96-98, viktigaste utrustningsdetaljen är förutom Klimaautomatik, Xenonljus därefter fabriksnavigator sedan kommer el-gardin, på fjärde plats kommer skinnklädsel, som tur är har dom flesta sådana bilar mycket utrustning så det ena utesluter inte det andra. Mer viktigt än materialet på klädseln är vilken färg klädseln har, brunt skinn gör att jag vill börja gå i stället för att sitta kvar i bilen, samma känsla får jag av vinrött plysch speciellt när resten av inredningen också är vinröd, det hade jag på min första bil, måste har varit galen eller färgblind, men så blev det bara 150mil under 8 månader. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.