|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå vänner! Jag är riktigt sugen på en E36 cab, 325, 328 eller M. Har aldrig haft en trea och har därför massor med frågor. Är merkostnaden försvarbar på en M mot dem andra? Skiljer det något optiskt mellan modellerna förutom M? Manuell eller automat? Är det en glidare även om man väljer M? Går det att entuastförsäkra en dylig? Kraven är ganska lågt ställda. Skinn MED 4x nackstöd! Har barn och vägrar ha dem bak utan. Självklart BRA skick! Pengen räcker kanske till 100k men skulle kunna töjas lite för RÄTT bil. ALLA tips, tankar och framför allt erfarenheter mottages tacksamt! Min sida: Länk Touringklubben: Länk | |
|
Hummm, sitter alla taklösa E36-ägare i sina bilar och ylar mot månen eller är det ingen som orkar skriva? :-) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Tjo på dig Micke! M modelen(e36) har 286hk/321hk beroende på årsmodell. 325:an 192hk 328:an193hk Klart att M3:an går bättre men 325/328 går riktigt bra dom oxå! Optiken skilljer inge på 325 o 328 men på M är det lite annorlunda. liksom front, bak, kjolar, bakspeglar,lister mm Skulle nog satsa på en 325:a du kan få ett riktigt fint ex för knappa 100pix Lycka till hoppas du hittar nåt roligt... -= B e e m e r =- |
|
|
jag har en 325 cab 94'a o den går bra.. varje gång jag är ute på motorväg så påminns jag exakt varför jag köpte en sån, väldigt bra "fartelasticitet", motorn är väldigt stark på motorvägsvarv (3500-4000 varv kanske) o man behöver aldrig växla ner under 5'an vid omkörningar etc. det vanliga som gör 3-serien perfekt! som vanligt ska man akta sig för sönderkörda bilar. jag provade nåra automat när jag köpte min men de var väldigt tråkiga tyckte jag. om du bara ska glida runt i den o vill ha automat av den anledningen är det ingen mening att lägga pengar på en fet motor heller tycker jag då kan du lika gärna spara pengarna o köpa en mindre motor o glida runt. även om det är en cab - se till att få en med klimat eller AC! det finns dagar då man hellre vill köra med cabben uppe o AC'n igång, lovar jag.. speciellt om man precis är på väg hem från stranden o legat o bränt sig.. ovärderligt o andrahandsvärdet blir bättre! elcab är gjutet. skönt att slippa gå ur bilen o mecka - hade en Audi 80 cab innan o den var manuell. då struntade man i att cabba ner ganska ofta av ren lathet. jag har inte sett nån e36 cab som inte har haft 4x nackstöd, vet inte ens om det går att få utan.. de flesta har skinn också. plyschklädsel går bort direkt. försäkringen blir definitivt dyrare ju starkare motorn är (som vanligt). jag funderar på att byta upp mig till en 2000 års modell, så jag har kollat runt lite på priser o så för vad min skulle vara värd. jag har sett priser på en 94'a på allt mellan typ 80 kkr och 120 kkr beroende på skick o hur suspekt säljaren är.. jag skulle gissa att du kan nog göra ett bra köp på runt 100 kkr som du säger. men du får ingen M3 cab för den summan det är ett som är säkert, å andra sidan en billig tokkörd M3 cab är nog det sista du vill ha också för den delen.. /björn |
|
|
Trevligt, äntligen lite goa kommentarer! Vad det gäller nackstöd så gissar jag på att runt 50% har bara fram. :-( Varvar den så mycket som 3500-4000 på motorväg? Hur fort kör du då? Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Nu har jag en (sedan, manuell) utan vanos, men i 120 km/h ligger den på knappt 3500rpm. Ska undersöka närmare när jag kör hem efter jobb idag, för jag är inte 100% :) Det är det lite störiga med dem, varvet kommer ligga betydligt högre än i din 530i kan jag säga... :/ Jag tycker det sämsta intervallet på min bil är just 80-120km/h (möjligt att det blir skillnad med vanos), över 140 km/h så drar den dock riktigt fint. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Angående utväxlingen så skiljer det en del mellan 325 och 328. 328 har något lägre utväxling (2,93 mot 3,15). Har för mig att 328:an varvade ungefär 4000 vid 140. Sålde min 328 cab för några månader sen. Varför det inte blev en M berodde enbart på försäkringskostnaden. Den var 3 gånger så dyr som mot 328:an. 24000:- betalar jag INTE för att försäkra en biljävel. Se till att skaffa en cab med AC om du kommer använda bilen hyffsat flitigt. Hellre det än elcab om du frågar mig. Windshot är också ett måste men det kan du köpa till och inget du behöver ha som krav när du letar. Om du är beredd o lägga upp mot 120´ skulle jag vilja påstå att du kan hitta en riktigt fin 328cab med M-pkt, Klimatanläggning och inte för många mil. Tidigare skulle jag välja manuell före automat men i dagsläget skulle det nästan kvitta faktiskt. Lycka till, hoppas du hittar nåt som passar dig. |
|
|
Visserligen har jag haft en E30 Cab men vissa synpunkter gäller på E36 också. Som det nämns ska du absolut ha El-cab, det var ett jäkla drygt jobb och cabba upp och ner hela tiden! Jag är lite extrem och tycker att man ska åka med caben ner så länge det inte regnar! :-) Det skönaste med en cab är trots allt när man glider fram på en härligt varm och soligt sommar dag, så visst skulle det vara kul med en M bil men personligen tycker jag inte är värd mer kostnaden. satsa på en 325:a eller absolut en sexa. Då och då gasar man lite extra då är det underbart att höra sexans underbara ljud. Tyvärr tror jag inte att du kan entusiast försäkra en Cab, jag nekades det. Dock hade TH någon sorts av liknande försäkring, som kostade ca 2500:- per år och man fick köra 1000 mil. Jag personligen ratar TH av princip skäl (de betedde sig illa mot mig.) så jag valde den vanliga entusiast försäkring till M3:an Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
Ja, det verkar luta åt att man ska kolla mer och mer på 328 då det ur ekonomsisk/prestandamässig synpunkt verkar vara det bästa alternativet. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Bara för sakens skull, lite ungefärliga siffror för min bil på 5ans växel: 90 km/h @ 2400 rpm 110 km/h @ 2900 rpm 130 km/h @ 3400 rpm 150 km/h @ 4000 rpm /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Hummm, det varvas rätt mycket. Jag ligger på 1650 vid 90 km/h. :-) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| Micke: Men din är ju automat, en manuell varvar väl nästan alltid ganska mycket mer? | |
|
Du får bygga en 340 cab med V8, där har vi en sleeper ;) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Min 328 varvar ca 2000 vid 90km/h på femman, 2500 110km/h 3000 130km/h 3500 150km/h Detta tycker inte jag är särskilt högvarvigt för att vara en manuell 5-vxl bil. Som jämförelse varvade min 318 3200rpm vid 110km/h, det surrade rätt rejält då... mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Det avgör, får bli en 328! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Micke: det märks direkt när man sätter sig i en bmw med sexa i! Som du säger så ligger 530 väldigt lågt med 1650 vid 90km/h, sexa får pressas lite till, men det låter mycket gott från det systemet som finns på 328. Det saknade jag på v8:an! Vad det gäller cabbe med 2,8 liters motor så tycker JAG personligen att det ska vara en automatare! En 328 cabbe är väl mer glidarbil med resurser om man säger så! Sen vad det gäller försäkring så gör det knappt något om man jämför det med din nuvarande bil! Sen vet jag inte om du har tänkt använda den året runt, för använder du den bara på sommaren så blir det relativt billigt att försäkra den! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Ok, lyfter min gamla tråd. Vad finns det för uppenbara brister att tänka på? Vad är det för förändringar genom åren på en 328i E36? Vad tror ni om typ denna? Länk Peter, du bor ju i krokarna och kan kanske göra en snabbkoll? Självklart ska jag kolla upp så mycket historik jag kan innan. ///Micke Touringklubben: Länk |
|
|
Bilen du länkar till: Har den elcab? Om inte så går den bort i min värld. Önskar att min halvauto-elcab var en helauto. Sänkt står det? Är det M sportpaket från fabrik eller är det proffssänkt med bra grejor eller ful-sänkt model sågade fjädrar? Sistnämda kan kosta snedslitna däck. Fälgarna är inte mina favoriter men där är ju smaken delad. Annars verkar den ju välutrustad. Saknar dock uppgift om den har överrullningsskydd med tanke på både dej och barnen. Det står inget om HT-förberedd men du kör väl röda E30:n på vintern och ställer av cabben om du slår till så det saknar du kanske inte. Kolla att allt "el-lull" (speglar, fönster, stolar inkl värme + ev cab) funkar. /Patrik, din nabo med den blå utan tak /Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096 Länk |
|
|
Micke: Ändringar genom åren... ja du det finns en del. Fördelar/ nackdelar? -96 kom den digitala klimatorn -96 kom små ändrigar i instrumenthuset. -96 kom den nya grillen -97 kom de små sidoblinkers Lite av de som jag känner till som hänt de senare åren med E36. Vanliga brister på E36... Fläktmotstådet, digitala klima har strulat för en del, bussningar i bakvagnen mm Till slut, 328 cab är en mycket trevlig bil, har kört polarens nångång och de är fina att glida runder i. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Bilen jag länkade till ovan går fetbort av olika anledningar. Ok, när kom det integrerade bromsljuset i luckan? ///Micke Touringklubben: Länk |
|
|
Har för mig att det kom -96, lika så den helautomatiska cabben som standrad. Men jag är ej säker. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.