AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.493

Hjälp! vet inte vilken E36

Sida 1 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är så att jag ska köpa en ny bil nu i slutet av månaden,kommer med all säkerhet bli en e36.
Va helt inställd på en 325,men nu har de kommit upp både 318IS,320 och 328 också som låter intressant.

Har runt 60.000-70.000:- att lägga ner på köp,och dom flesta låg under detta.

En 318IS har jag aldrig varken kört eller åkt,hur är dom igentligen?
En 320 har jag åkt för länge sen,men kommer inte riktigt ihåg hur den gick,så hur är skillanden mellan M20-2,0l och M50-2,0?

Mycket enkelt...köp en 328. Du lär inte bli besviken, jag lovar! Björnstark, tyst, bekväm och bensinsnål (0.70-0.90l/mil). Bör kunna få loss en sådan för runt 60-65kkr idag.
Funderar faktiskt på att sälja min snart pga av akut behov av kombi. Jag kommer med största sannolikhet att sakna den djupt :-(

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är klart att 328 lockar mest! men dom jag sett som ligger under 70k är oftast helt orginal,och sedaner.
Vill helst ha en coupe också! gärna M-optik,men då blir de genast dyrare.
Nedlackning är ett krav.

Men hur är försäkrings på 328 om man jämför med en 325?
För min del är faktiskt 328 billigare (ca 1000kr) än 325, gissar på att 328 har en lite bättre skadestatistik. Har precis lyckats få en helförsäkringspremie hos BMW Originalförsäkringar på strax över 8kkr/helår. jag är 28 år, bor i storstad och har bilen på gatan.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
okej,de låter ju riktigt bra! förskringskostnadera styr bilvalet mer
än man verkligen vill tro..

Men är ett par år yngre än dig,och tror att försäkringen kommer bli rätt saftig asså på en e36.

Nån som är under 24 och äger en 325/328?
kan säga att länsförsäkringar vill ha 37.000 år/helförsäkring för en 325ci -93 på mig. nyss fyllt 21 år
Fr
41
Fredrik_
325 Coupe -93
Skulle ju ha valt en 328 i första hand om jag var du, annars en 325:a.
Ett annat billigare val är 323 som kom samtidigt med 328. En riktig trevlig bil som jag personligen gillar mer än 325. Visserligen har motorn inte samma mulliga ljudkuliss eller bottenvrid som 328 men den går riktigt bra i E36 och gör definitivt inte bort sig i vare sig E46 eller E39 heller!
Försäkringskostnaden bör nog vara billigare än för 328 gissar jag på.

Om det annars är ekonomin som styr röstar jag för en 318is, låg förbrukning och försäkringskostnad.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

köpp en 325 eller 328 helst 328 a för att det är billigare försäkring och så är bensinförbrukningen litttte mindre!!! Ja med stod inför det valet för en tid sen men de blev en Alpina för mig :)

Hoppas du blir Glad och Nöjd me det valet du gör ;)

Toni
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
37.000:-?? de är ju helt sjukt!! är ju över 3000:-/månaden...Där va 325:an körd iaf...
Är inte så konstigt att så många sätter sina bilar på sina föreldrar när de är sånna priser.

om nu 328:an är något billigare så kan de ju inte röra sig om speciellt mycket,lär ju inte komma under 35.000:-

suck...börjar kännas kört me en e36 nu
J
4
J Lindkvist
328i Touring-97
Tjena Haas!
Ge inte upp hoppet om en 328, jag har själv en 328 touring-97 M-paket, Den betalar jag 7400:- året i hel förs då har jag visserligen den höga självrisken på vagnskada (5000:-) med låg självrisk skulle den gå på drygt 10000:- året. Jag fyller 24 iår och bor i en mellan stor stad. Ta reg nr på lite olika bilar och ring runt till alla försäkringsbolag i din kommun, vissa har reduserat pris om du har larm,låst garage mm

mvh Jonas
Hej ring runt och kolla upp försäkringar det lönar sig .. man skall alltid kolla runt på olika bolag.. herrejesses beemer_320i har du värkligen kollat runt det där låter ju helt sjukt fan jag kan ju ha en M3 för lägre klart jag är nästan 20 år äldre men ändå ring runt för tusan

Bimmer
Visa användare
12
case
bmw E36 320i cupe 1993
jag har en 320i coupe men inte på mitt namn på syrrans
vi bor i stockholm & jag betalar 6200kr / år hos IF.

så undrar jag oxå drar en 325/328 mindre eller mer än en 230i
känns som om min drar mycket eller e det jag som inte har någon koll???

!!O.B.S!! Jag e inte ägare på den bilen jag kollade med Länsförsäkringar!! Det e pappa som är ägare på den, men i och med att han ska flytta å jag ska behålla bilen ska den skrivas över på mig (bor i högriskområde). Då skulle Länsförsäkringar ha ca 37.000 om jag blev ägare på den, det var med den lägsta självrisken och med en körsträcka på ca 2000 mil/år.
Ska inte försäkra hos dem!!

Men enligt pappa så betalar han lite över 7000 år/halvförsäkring med fullbonus. Det måste väl gå att få ner den ytterligare? bilen har larm, startspärr,stöldmärkta rutor.
case:
325:orna är rätt törstiga, dock beroende på körsätt! Har inte kommit under 1,1 L/mil med min 325:a. Min polare har 328:a å hans ligger på ca 1 L/mil. Min farbror har en 323:a å han ligger aldrig över 1 L/mil
Beemer_320i ok högrisk men det låter inte riktigt ändå tycker jag.
Men man skall ju aldrig förvåna sig då det gäller försäkringsbolag.
Jag betalar runt 6000 helförsäkring och helår .. har visserligen en 320 limo larm gargeplats lättmetalfälgar
Hoppas det ordnar sig det finns ju en uppsjö av försäkringsbolag ring ring ring runt och kolla upp

Bimmer
MR
8
MRVille
320 Touring-99
Skriv bilen på farsan eller morsan det lönar sig...

MRVille:

Klart det lönar sig! Men blir det inte fel om det skulle inträffa en olycka och bilen står på pappa som bor ca 10 mil bort? Om de får reda på att jag är huvudbrukare av bilen kansek man inte får ut något vid en ev. olycka.
MR
8
MRVille
320 Touring-99
nej bara att man fyller i om det är nån under 24 år som ska köra bilen.
Man måste ju få låna ut sin bil eller hur?
Hur ska dom kunna få reda på det?
Jag har iallafall löst det så det skilde ca7000 spänn som jag kan lägga på annat
Jag har en 320 touring 99 och är 26 år
om det blir nån liten skada på bilen får man ha en snäll pappa som får ta på sig det, det har löst sig för mig iallafall, glömde dra åt handbromsen i en nedförsbacke en gång..........

jimmy/bmw
köp en 323 går som en 325 och dra soppa som en 320 :)
och billigar att försäkra

Visst kan man "låna"ut bilen.
Varenda människa under 24 måste ha bilen på föräldrar eller annan släkting, speciellt om man har bmw. Det är sjukt hur det får sätta sina premier. Jag bor typ på landet men räknas fortfarande som högrisk pga att det e i sthlms län. Tycker att man borde komma på ett nytt och mer rättvisst system!!
Vi lever i ett sjukt samhälle....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.