|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| "Folket har de politiker de förtjänar". 95% av den svenska befolkningen röstade ICKE på Miljöpartiet. Ändå bestämmer de över 100% av befolkningen. Detta på grund av att landet till fem procent består av tomtar och att socialdemokratin gör vad som helst för att få behålla sin makt. Makt för dem är att bibehålla sin position. Kosta vad det kosta vill. I det aktuella fallet innebär det att Mp står för hela energipolitiken i form av skatteväxlingen. Näringslivet håller Vänsterpartiet, med en uttalad kommunist vid rodret, på att demontera ner. Uttalade kommunister styr alltså delvis detta land. Om USA känner till detta faktum så kommer väl kärnvapenspetsarnas måltavla ändras från Nordkorea till Sverige... Det hela är lika bisarrt som om Moderaterna skulle sälja sig till något obskyrt Nazistparti som lyckas ta sig in i Riksdagen. | |
|
bjoerck: Helt rätt:) 1poäng:) Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
FP> Det som jag inte sade, men tänkte, är att höjd "bränsleskatt" ger utrymme att sänka andra skatter, och i slutändan så har folk "i genomsnitt" lika mycket pengar som "nu". Strängt taget, så är skattetrycket för högt, dvs det finns inga undersökningar som visar att ekonomin kan växa "snabbt" om skattetrycket är för högt. Hade de funnits hade man säkert hört talas om dem! På sextiotalet när ekonomin gick starkt framåt i Sverige, var skattetrycket ca 30-35%. Jag har sett uppgifter i Finland (nätet), att man där strävar efter att komma ner till 40%-nivån, och tillväxten i Finland har ju varit betydligt högre än här i Sverige varje år de senaste tio åren. Sådant sätter sina spår, typ på hyresnivån i Helsingfors. Alla tjänar ju inte lite i Finland heller. Såg att en kusin som är jordbrukare (samt har lite bisysslor) har en årsinkomst på ca 130 k€, och hans fru (som jag också är släkt med!) ca 180 k€. Man häpnar, inte att undra på att de kan köra en Subaru Legacy (kanske de har något annat nu...). Med tanke på boendekostnader, så har jag 2 kkr/mån inkl amorteringar på bottenlån. Däremot kostar fordonsinnehavet över 5 kkr/mån. Då bor jag ju ute på landet också, dvs jag har en 30 min promenadväg till centrum i Köping (och ca 1 km till Hästens (sängar)). Har man inget krävande jobb, så kan man ha lite roliga "färdmedel" i stället, även om jag praktiskt taget inte kör annat än till jobbet (13 km enkelväg), ca 50 veckor per år. Angående ministrar och jämförelsen med Finland, så är min uppfattning att utbildningsnivån är betydligt lägre bland de svenska ministrarna (kollade lite på det för några år sedan). I Finland är det relativt många som har doktorsgrad. Dessutom är väl de finska ministrarna ca 5-10 år yngre än sina svenska kolleger. Vidare tror jag att man borde pruta ner antalet riksdagsmän till hälften och höja lönerna till det dubbla. Landsting, nej, de behövs ju inte! Kommunerna måste ju kunna samarbeta om sjukhus osv. Det gör de ju i Finland t ex. Bilprovningen blev ju också privat i Finland för ett antal år sedan. Det torde vara så att om t ex en lampa är trasig, så byts den snabbt och behändigt. Enligt vad jag har hört, så lär det vara lite service nuförtiden. Med tanke på apotek, är ju de också privata i Finland. I praktiken är det en hel del skillnader mellan Sverige och Finland, och folk i Finland tänker annorlunda än folk i Sverige. Man behöver ju bara titta på sig själv! Även om man kanske tänker på ett speciellt sätt när man har studerat lite (gått tredje årskursen!) på handelshögskola. Är man inte intresserad av ekonomi, studerar man knappast på en handelshögskola, eller hur? Folke, det fanns mer att kommentera, men klockan går, är midnatt, och jag skall upp 05.35, nåja jag har väl inte lagt mig före 00 en enda kväll det här året. Karar man sig i längden på ca 5 timmars sömn? Är nog lite seg på dagarna, och minnet är inte alltid så perfekt, måste bero på att jag är lite för trött. Leif L |
|
|
Är det ingen som har funderat på meningen med TV-licens och Radiotjänst. I dag har alla tillgång till TV och dom som inte har TV är försvinnande få. Ändå så ska alla betala denna TV-licens, fakturor ska skickas ut, betalningar ska tas omhand, vykort ska skickas ut till alla som inte betalar licens, en massa tomtar ska springa runt och knacka dörr. Missförstå mig inte nu, jag vill inte att vår public service ska försvinna men ta den summa som idag kommer SVT och SR tillgodo från licenspengarna direkt från skatteintäkterna istället och skippa Radiotjänst. Har inga exakta siffror men om man antar att 3,4 miljoner hushåll idag betalar nästan 2000 kr per år så är det 6,5 miljarder. Radiotjänst har ett par hundra anställda (inkl även frilansare) så bara där ligger 70-100 miljoner i lönekostnader. Vad sedan kostar att skicka ut 3,4 miljoner fakturor, ta emot 13,6 miljoner betalningar samt hantera eventuella krav och förseningar. Hur mycket får SVT, SR och UR? Kanske 2/3 av dessa 6,5 miljarder (eller kanske staten är där och plockar lite också...). Ta detta direkt från den vanliga skatten så lovar jag att varje hushålls "TV-avgift" kommer att mer än halveras. Fördelar: 1. Nu kommer ingen att kunna fuska med licensen så det blir fler som är med och delar på kostnade via den vanliga skatten. 2. Den totala summan som SVT och SR ska få är betydligt mindre än den totala summan av licensintäkter eftersom vi slipper en faslig massa administrativa kostnader för Radiotjänst. Detta gör även så att varje medborgare del att betala skjunker. 3. En massa människor som idag jobbar på Radiotjänst kan börja göra något produktivt istället. 4. Vi slipper knappa in 4 onödiga räkningar per år. 5. Vi slipper behöva bli irriterade över detta meningslösa slöseri med pengar. Även det 4 gånger per år. Nackdelar: 1. X antal människor kommer att stå utan jobb. Givetivis tungt för den enskilda individen men dom måste ju också förstå att man inte kan behålla ett så kostsamt system bara för dom ska ha ett jobb. ___ //Ulf |
|
| Programmer: Håller med! Jag är med och betalar skatt för brobyggen i Norrland som jag aldrig kommer utnyttja. Då kan de få hushåll som inte har TV vara med och pröjsa för Public Service (vad det nu är med en Sosse på toppen?). Hela Radiotjänst är inget annat än ett jippo för att skapa sysselsättning i en krisdrabbad kommun. Dessvärre kan inte stat och kommun ha folk i arbete bara för sakens skull. De måste uträtta något meningsfullt också. Ett land blir inte rikt om dess invånare tvättar skjortorna åt varandra. Det krävs ett utbyte. | |
|
bjoerk: Du betalar via din skatt en stor del av en massa teaterbiljetter, normalt för en biljett i lokaltrafiken är att resenären betalar 1/3 och kommunen/staten betalar 2/3, osv osv. Det finns alltså otaliga exempel på saker som betals via de vanliga skatteintäkterna men som används av klart färre människor än de som tittar på TV. Egentligen, finns det någon tjänst i samhället som har fler nyttjare än TV-tittandet? ___ //Ulf |
|
|
Folke du skrev lite om politiker: Det fina tycker jag är att man kan gå vidare på politiska meriter. T ex Anna Lind var miljöminister och blev Utrikesminister. Pär Nudel var vice statsminister och blev finansminister. GP var kommunistråd i Katrineholm och blev väl sen skolminister? Ja men då säger det ju sig självt att han ska bli finansminister sen!! Eller hur!!? Logiskt. Leni Björklund t ex (är inte det ett dasspapper by the way?) blev försvarsminster. Intressant. Ja listan kan göras lååång på sådana här politiska meriter. För att jämföra så kan vi ju i Anna Linds fall dra en parallell till VERKLIGHETEN. Det är ju ungefär som om att en biolog blir vidarebeodrad till att bli utrikeskorrespondent över en natt. Så jäkla korrupt och fel är politiken! Det är ett jäkla pack som klappar varandra på axeln. Å nånting säger mig att de åt vänster är värre än de åt höger. Vad detta har med bensinpriset att göra vet jag inte. Men det är trots allt många inkompetenta människor som styr detta land. mvh |
|
| I den svenska socialdemokratin anses det fult att vara högutbildad medan det är något hedersvärt att vara outbildad och slita sig upp. Majoriteten av alla sossar i ledande position har aldrig haft ett jobb. Endast politiska updrag. Deras enda chans att göra karriär är att nå topposition i partiet. Givetvis fungerar inte ett system där chefen på ett departement, alltså ministern, är outbildad inom området. Jämför med ett företag där VD:n inte fattar ett skit av verksamheten. Hur skulle det gå? Min självklara uppfattningar är att ministrarna skall vara utbildade inom sitt sakområde. Idag leker regeringen "hela havet stormar" titt som tätt och alla ministrar byter plats med varandra. En del blir utan stol och kastas således ut. Enligt Göran Persson krävs det rotation eftersom ministarna tröttnar på sin post och vill byta för att det skall fungera bra. Fast detta gällde tydligen inte statsministerposten... | |
|
6632 pers har protesterat hittils, på 3 dagar bara :) Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
|
bjoerck> Det är tyvärr så att jag har samma uppfattning som dig, åtminstone på ett område, dvs att socialdemokratin, dvs folket i genomsnitt, uppskattar inte utbildningar. Detta blev jag väldigt varse när jag var arbetslös. Jag hade nämligen inte brytt mig om att ta ut intyg på genomgångna kurser, eftersom jag inte har examen. Hade innan inte egentligen haft något behov av att visa upp dem. Jobbar man åt "sig själv" behöver man inte kolla några intyg... Detta ledde till att inget kunde registreras om mig hos af, vilket ledde till att man blev behandlad som en som knappt gått ut grundskolan. Kan bara konstatera att det in finns någon brist på pengar/resurser i samhället. När det blir brist får man börja se om sitt hus... Höjden av dumhet var ju att ge alla som blir nitton år under året en vit mössa i slutet av vårterminen. Det är ju löjligt. Vilka signaler skickar staten ut? Vita mössan kan man väl ge till dem som gått naturvetenskapliga programmet, eller vad det heter här i landet. Alla som studerar på högskola behöver väl inte ha fått vita mössan innan. Förresten har ni hört talas om Finlands bästa student genom tiderna? Inte? Valko Lakkinen heter han. Han är inte släkt med Finlands sämsta billackerare, Matti Lakkinen. Vad har nu detta med bensinpriset att göra, jo, eftersom för många har ont om pengar, så blir ett högt bensinpris droppen som får bägaren att (nästan) rinna över. Sköttes landet på ett mer effektivt sätt, var det många fler som hade mer pengar över till t ex bensin (för lite nöjesresor också). Programmer> Håller med om att TV-licensen kunde tas ut som en skatt, även om jag själv inte tittar på TV numera... Däremot är jag en flitig radiolyssnare, men lyssnar inte på radion på jobbet. Skall alla betala får man väl ta ut det som skatt. Det är mycket som skulle behöva läggas om inom den statliga verksamheten. Tiderna ändras, och statens roll borde spegla tidens "krav". Stavros> Vi får inga andra politiker än de människorna väljer! Leif L |
|
|
Innan det skett ett paradigm-skifte i landet så lär inga skatter (bland annat från mjök-kossor) sänkas något nämnvärt. Möjligen efter ett skifte, men det är nog bara en liten möjlighet. Man betalar med ett leende! |
|
|
TV-avgift (mottagaravgift är den korrekta juridiska termen) är ett förlegat system som borde avskaffats för länge sen. SVT-kanalerna dräller ju redan av reklam, "programmet sponsrades av" osv har vi ju alla sett, sportprogrammen inte att förglömma. Vore ju för f-n lika bra att treklamfinansiera kanalerna fullt ut, vem skulle egentligen bry sig i dagens mediasamhälle? Man blir ju bara förbannad över att betala för nåt som redan är fullt av reklam. På 50-60-talet hade vi både radiolicens, TV-licens och dessutom en speciell bilradiolicens. Vad gjorde vi (dumma svenskar), jo betalade förstås, staten har ju alltid rätt eller? Nu försöker man vrida över det till en speciell "media avgift" eftersom man insett att TV är nåt som går att se och ta emot i/på de mest skiljda apparater, mobiler, datorer, i bilar mm, förutom dumburken hemma på kammaren. Man kan inte hävda mottagaravgift längre... och vi svenskar protesterar väl inte mot detta eller? FP |
|
|
7357 har skrivit på! har ni gjort det ni som flitig skriver i denna tråden? Läs kommentarerna folket är så himla förbannad. |
|
|
Klart vi har skrivit på... ___ //Ulf |
|
|
Nej, jag har inte skrivit på! Jag är mer upprörd över att man måste betala skatt på en stillastående bil, än att man betalar skatt på en bil som rör sig. Jag har mina pensionspengar satsade till 100% i ryska fonder, och de består till största delen av aktier i oljebolag! Går inte oljan upp i pris, så får jag ingen/dålig pension!!! I och för sig skall jag så småningom övergå till fonder i Kina. Jag tycker att jag har för dålig "tillväxt" endast 45% (kolla er procent i papprena i orange kuvertet!). Tyvärr har jag inte kollat hur mycket jag kan lägga ut på bensin per år. Det får man ju titta på när man får behov av att åka någonstans. Problemet är väl att milkostnaden är ca 25-30 kr (528iA T -00), varav bensinkostnaden är ca 8 kr vid 10 kr/l. Det betyder att om bensinpriset stiger till 15 kr/l så blir det bara en marginel kostnadsökning. Jag måste säga att jag inte vet hur ni andra räknar. Jag var på ett test till Västerås, när jag var arbetslös. Bl a ingick ett test i aritmetik (dvs addition, subraktion,osv), och i testet för högskolegångna fick jag 10, på en skala 10-1, i subtraktion och division. Ibland är man på alerten, även om jag inte tycker att jag är speciellt tävlingsinriktad. Tycker inte jag är speciellt tävlingsinriktad även om jag "jobbat" som professionell idrottsman. Även om jag tyckte det var roligt att vara bäst/eller näst intill i tentor i dataprogrammering också. Kanske tur att man inte jobbar inom området, eller hur? Nu var ju inte konkurrens den allra värsta eftersom jag gått kurserna här i landet, så man får inte dra för stora växlar på resultatet, eller hur? Man har sina små glädjeämnen i livet. Det gäller att ta vara på det lilla (när bensinpriserna stiger...). Lenmor> Det blir inget paradigmskifte även om regering byts! T ex i Finland byter man ju inte regering helt och hållet någon gång, man byter bara delvis, men alltid är ett av partierna samlingspartiet (motsv. moderaterna), socialdemokraterna eller centerpartiet utanför. T ex Svenska folkpartiet är alltid med på ett litet hörn. I Finland finns ingen blockpolitik på det svenska sättet. Sedan kan inte partierna tala illa om varandra före valet heller! De får inrikta sig på vad de själva har för avsikter och inte fundera så mycket på vad de andra inte kommer att göra. Även om det inte blir något paradigmskifte, borde skutan ändra riktning lite grann åtminstone. Ibland får vi glädja oss åt det lilla. Folke> Idrottssändnigar måste ju kunna finansieras med reklam i public service! I en fotbollsmatch Sverige-Belgien vore det ju perfekt med volvoreklam. Då måste ju alla bli nöjda. Och Finnkampen i friidrott får väl sponsras av TeliaSonera, eller StoraEnso, osv. Leif L |
|
|
Över 10000 har protesterat :) Go Natt alla Go Natt min BMW :) Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
|
Ett litet räkne exempel: Säg att vi har ca 4 500 000 st bilar i sverige Som kör i snitt ca 1500 mil per år Drar i snitt ca 1 l/mil Skatten på bensin ca 7 kr/liter Samt att bilskatten i snitt kanske ligger på ca 1800kr/år Intäkten till staten blir då ca (4 500 000 x 1500 x 1 x 7)+(4 500 000 x 1800)= 55 350 000 000 En politiker sa för inte så länge sedan att bilismen kostar mer än den drar in till staten i forma av slitage och föroreningar. Bedömningen om det är sant eller inte överlämnar jag till gemene man. Påpeka gärna om ni tycker att mina antagande i beräkningen verkar vara uppåt vägarna ( åt båda hållen) Mvh Jimmy Carlsson |
|
|
Vet inte om jag ska hålla med. ang En politiker sa för inte så länge sedan att bilismen kostar mer än den drar in till staten i forma av slitage och föroreningar Enlig Motormännen så tickar det in ca 8Milj kr in till staten varje timme året runt av rena skattepengar den summan var innan årets höjningen utav fordonskatt,parkeringavg, och bensinen. Hur mycket den summan är nu idag vet jag inte ,men långt ifrån 8Milj per timme i alla fall. |
|
| Inte att glömma är att bilindustrin står för en mängd arbetstillfällen i detta land. Ett land som Sverige, med bilproduktion som viktig hörnsten, borde värna om bilisten. Istället väljer regeringen att aktivt motarbeta bilismen. Inte undra på att företagen flyr och att allt går åt helvete. Som med alla andra fenomen så krävs det att det körs i bott eller topp innan vändningen kommer. I Sveriges fall slutar det med största sannolikhet i en rejäl bottenkollision. | |
|
Sossarna och de andra tomtarna åker nästa val. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.