AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.074

Alla på Autopower.se, Er underskrift behövs NU mot bensinpriset

Sida 1 av 4
Länk
Ta er den lilla tid och protestera mot det skyhöga bensinpriset som vi har idag.

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Hjälper tyvärr inte, men jag har bidragit trots det.

Det röstas likadant var fjärde år, och det lär bli precis likadant denna gången med.
Folket har dom politiker dom förtjänar heter det ju, kan inte annat än hålla med tyvärr.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
men ändå, bättre nåt än att vi folket ska hålla käften. 2 dagar utan tankning hade Sverige fallit på knä, är ett annat alternativ

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Jag har satt upp mitt namn jag med. Men som vanligt händer inget bara för att man protesterar. Har svårt att tro det iaf.

När fransoserna höjer dieselskatten kör bönderna ut sina traktorer på motorvägarna tills skatten sänks. Svenskarna muttrar i en vecka sen finner vi oss i situationen. Dags att köra ut våra bilar och täppa till motorvägspåfarterna?
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Ja vad ska man säga!

Dags att tända eld på traktordäck och spärra av vägar som man gör i vissa andra länder för att deras regering inte lyssnar på folket.Det skulle vara något det
Eller prova att rösta på ett parti som gillar kärnkraft, lägre arbetsgivaravgifter och inkomstskatter. Bensinskatten är väl ett utmärkt medel att punktbeskatta där man själv väljer hur mycket pengar man är villig att betala in till staten=oss.

Har man långt att köra kan man antingen byta jobb, byta bostadsort eller köpa en snålare bil.

Sa han som har prutt i tanken istället för bensin.
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Kan någon tala om för mig hur jag ska sluta köra bil? Jag har tre kilometer till busshållplatsen och det går EN buss därifrån varje dag (12.10) in till stan och därifrån får jag då byta till en annan för att komma till stormarknaden för att kunna handla och vise värsa för att komma hem...
Nu har jag också sagt upp mig från mitt extraknäck för att företaget, i sin spariver, slutat att ge bilersättning. Det innebär att om jag, som arbetslös, skulle köra dit (10 mil t.o.r), skulle förlora ca 200kr varje gång...
Nu bor jag mycket billigt ute på landet, så alternativet är väl att flytta in till stan, betala dyr hyra och sälja mina bilar eftersom jag inte kan ha dem i stan...
Och säljer jag bilarna kommer jag inte till något jobb...
Hur man än vänder sitter röven där bak...
Självklart ska vi protestera, men till vilken nytta...? De vet ju att vi kommer att köra lika mycket ändå. Maktlöshet...?
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Ett av felen med beskattningen av bränsle för slutkonsumenter är att momsen läggs som ett fett äckligt pålägg ovanpå alla skatter.

Moms per liter vid priset 11:12: 2,22
Moms per liter vid priset 9:27: 1,85

Gör en jämförelse med Luxembourg och förklara sedan för mig varför jag ska betala mer för min bensinliter än Luxembourgaren. Jaha, för att jag lever i ett vanskött land där höga och ännu högre skatter ska rädda oss. Glömde det. :)
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Nu är det dags att sveriges regering tar sitt ansvar och anpassar bensinskatten till en nivå som är rimlig!
Känns rätt döfött bensinpriset är lika högt i hela EU.
Som nån sa tidigare svensken muttrar i en vecka sen finner vi oss...
Delerium: Haha, du är bara avundsjuk ;-) Fast gasen följer bensinpriset så jag åker ju på höjningen också. Vill man köra billigt får man söka sig till Trollhättan där gasen kostar omräknat till bensin 5 kronor/litern.
Carl Adam Andersén
Kan vi inte köpa lite arabländer eller göra som USA. Proppa hela öknarna fulla med skjutgalna lumpare med varsin KSP 58.

Näe men ja skriver på, även om det inte hjälper. Håller med första talaren, är 21 år men har redan räknat ut att jag aldrig kommer rösta rött.

Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Jag har oxså skrivit på, men räknar inte med några
förändringar utav det hela. Surt nog :-(
Det krävs nog mer för att det ska hända något ur regeringen ska fattar att man inta kan skatta sönder bilisterna för att täppa igen hål i budget kassan.
Ja, vi har precis samma situation i Finland. Alla klagar på dollar, OPEC eller nån annan stackare. Orsaken till dyra bensin priset är ju för att staten ska ha 75% skatt progressivt!

Staten kunde ju vara smidig och sänka skatten på bensinet en aning innan OPEC väljer att skära ner produktionen = höjt pris.

Och finns det nåt annat att rösta på än höger partier? Kokoomus (Samlingspartiet) är det ända vettiga partiet i Finland... Där man förstår att det är bra för Finland att betala av statskulder, dra ner på socialbidrag till pundare, alkoholister, kriminella eller bara allmänt lata människor... Nåja det är ju som det är. Tyvärr. Finland är EU's dyraste land att leva i.

Att inte lägga sin röst är dumt = du kan inte påverka.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

98e kostar nu idag cirka 1.25€/l och en förhöjning väntas... Inflationen ökar kan jag lova.

Länk

Finland har nog inte EU's högsta levnadskostnader, bortser vi från bilpriserna ligger Sverige och speciellt Norge högre.

När det gäller socialbidrag och t.ex. utkomststöd talar vi inte bara om pundare, alkoholister och lata människor, utan även om t.ex. ensamstående tvåbarnsmammor som helst av allt skulle ha ett jobb att försörja familjen med men inte får något. Och om andra, helt vanliga personer som av olika orsaker hamnat i en sån situation att man inte kan betala t.ex. sin elräkning. Personer som kan drömma om att äga ens en billig BMW.

Att de arbetsföra genom skatter hjälper de utslagna är en av idéerna med välfärdsstaten, och något vi absolut inte ska avstå ifrån.

Men att man kunde fördela om och lätta lite på skattetrycket på bilägande håller jag med om.

Gas åpå ba pojka
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Så länge folk röstar som dom gör så kan kommunisterna fortsätta roa sig.
Tex så måste USA måste höja bensinpriset, för att minska den överdrivna efterfrågan där. Detta ger positiv effekt för "oss andra".
Visst, dom har avstånd där som vi inte har, men dom slösar nåt fruktansvärt, och det finns mycket aktiviteter att göra på den fronten där.

Givetvis har vi sjukt hög bensinskatt, men den kommer med största sannolikhet aldrig att sänkas, så det kan man lägga ner att vara bitter över.

Sänker vi skatten, så bidrar vi till högre efterfrågan som höjer oljepriset. Alltså måste tex storkonsumerande länder som USA höja sina priser. (vilket dom troligen vägrar, för det är deras way of life, precis som deras vapenpolitik etc, så det blir moment 22)

Det enda vi kan göra är att rösta blått, och hoppas på det bästa.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Tur man kör 518 :))
Wannabe:

Norge hör inte till EU.

Finland har i en undersökning blivit EU's dyraste land. Mat är dyrt, hyror är dyra, bilar är dyra, skatterna är höga, lönen är låg (lägre än Sverige), bensinet dyrt, nämnde jag redan lönerna??? Socialen, finns det nån? Kanske för pundare... Inte för den vanliga arbetande människan och den som finns är värdelös.

Märkväl det finns dyrare land inom Europa, men inte EU.

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.