|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Sveriges löner kanske är lite högre. Men det är ju för att staten ska få ut mer på skatten (som fö. är världens högsta) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Wannabe: Glömde, visste att nån skulle köra på mitt uttryck angående bidrag- Klart socialstöden ska vara flexiblare, än jag uttryckte mig. Men jag nämnde inte att ensamstående mamma ska bli utkastad eller utan el. Jag håller inte på en anti-välfärdstat a´la USA. Men hur kul att betala på "vissa" delar av befolkningen. T.ex de som gör inbrott i våra kära BMW bilar. Eller tror du dom deklarerar stöldgodset? :) Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Max skatteprocent i Finland är 60% på din huvudsakliga inkomst. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Done. Confucious say: Man who run behind car get exhausted. |
|
|
Sverige ligge som vanligt i topp i världen vad det gäller skattetryck. Välfärden däremot ligger inte så bra till... Här finns dete lite fakta om våra skatter mm: Länk ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
bayerischemotor: Norge hör naturligtvis inte till EU, helt fel av mig. När vi däremot talar om Sverige och din "en undersökning" så är jag verkligen till riktigheten i den och under vilka villkor och ur vems synvinkel den gjorts. Är detta ok måste jag såklart böja mig för resultatet men detta talar klart emot allt jag hittills upplevt. Se mig inte som någon facit men hittills är mina erfarenheter generellt att i Finland är: - maten billigare - hyrorna lägre - skatterna aningen lägre - bensinpriserna (åtminstone det senaste året) lägre. Därtill är bilförsäkringar, ett paket tobak och t.ex. alkohol billigare. Att lönerna också är lägre stämmer, men det hänför sig knappast till levnadskostnaderna. Socialen (och dess stöd) finns i allra högsta grad och den är som sagt till för människor som av någon anledning kort- eller långvarigt inte kan försörja sig. "Den vanliga arbetande människan" torde också få lön för arbetet och får följaktligen inte något socialbidrag. Det går heller inte till så att en pundare får månadslön från socialen utan ersättning ges endast för utgifter som kan styrkas och som är relevanta. Hur hög den maximala skatteprocenten är, är knappast relevant när det gäller medel-meikäläinen, den gäller verkliga höginkomsttagare. De som gör inbrott i din BMW tror jag inte heller är den typen av människor som går med mössan i hand till socialen och vill ha bidrag, de skaffar sig nog intäkter på annat håll. Jag ser inget samband. Ironiskt (eller förståeligt) nog verkar det i huvudsak bara vara människor som aldrig behövt uppleva fattigdom eller befunnit sig i ekonomiskt trångmål som har mage att klanka ner på socialbidragstagare. Men fortfarande, jag håller med om att bensinskatten är för hög. Gas åpå ba pojka |
|
|
Man får försöka tänka positivt. Om priset blivit 10% högre på sistone så får man helt enkelt köra 10% färre mil. Ser man det så så är det överkomligt! Jag t ex kan börja cykla till jobbet (4km) så kan jag köra MER på fritiden än vad jag gör nu. mvh Alla tänker bara på sig. Ingen tänker på mig! |
|
| Oså kör man 535a...Undra hur lång tid man har råd att fortsätta köra bil om det fortsätter att stiga | |
|
JacaN: Det där jämnar ut sig. Stiger bensinen till 20 kr/l så kollapsar priserna på 540/740 etc. Så en 540 för 60 000 kr i dagsläget kanske kostar 30 000kr då. Å genast har man fått sig en slant att åka för! ;) Nej det vore gott om bensinen höll sig under 10 kr/l i alla fall!! Alla tänker bara på sig. Ingen tänker på mig! |
|
|
Om skatterna på bensinen sänks, så är frågan var pengarna skall tas i stället, eller hur? Det är ju knepigt att protestera, vem skall man protestera emot, när folket har valt den riksdag vi har och den i sin tur har valt regeringen. Eftersom jag inte är svensk medborgare, så får jag ju inte rösta, men som tur är, är landet fritt och man får åka och bosätta sig nästan var som helst i världen, så vad skall man klaga på egentligen? Det är klart att man hoppas att det sk svenska folket skulle rösta fram en riksdag (och regering) som skulle skapa förutsättningar för en ökad tillväxt i landet. När kunskapen om vad som behöver göras saknas hos de breda massorna, så lär inga under ske inom överskådlig tid. Skatt och tom hög skatt på t ex olja/bensin är en av de bästa och effektivaste skatter vi har. Det fina är att var och en får betala den skatt man har "lust" till. På långsikt kan man alltid anpassa sig. Problemet är ju att medelsvensken jobbar för dåligt, dvs tjänar för litet, och då blir bensinen dyr oberoende vad den skulle kosta. Jag behöver ju bara ta mig själv som exempel! Jag har "studerat" rätt många år, dock har jag ingen examen, och nu jobbar jag på "snickeri" (jag som praktiskt taget aldrig snickrat i hela mitt liv, knappt under skoltiden) och har en bra bit under 20 kkr/mån brutto. En orsak till detta är att jag är dålig på att söka jobb. Har man anmält intresse för mer än 1000 jobb under årens lopp, då inser man att man skall satsa på "fritidsintressen" i stället för jobb, som t ex den BMW K1200 RS -98, som jag nyligen köpt... Tänker andra likadant, så får vi det samhälle vi har, och det blir inga ändringar i brådrasket. Ju färre som jobbar (utanför den offentliga sektorn), desto högre blir skatterna, eftersom den offentligt anställda inte betalar någon (inkomst)skatt. Har man t ex mindre än 1,5 mil till jobbet, så kan man faktiskt cykla. Då får man också en bättre hälsa som kan behövas då sjukvården nedmonteras! Nu är väl råoljepriset ca 80 USD per fat (159L), det skulle inte förvåna om det om några år är 160 USD per fat. Jag förstår inte riktigt varför de oljeproducerande länderna "skänker bort" en ändlig resurs. Att priset är för lågt visas ju av att länder i Europa kan kan lägga på skatter på ca 70% av detaljhandelspriset. Frågan är varför man inte sätter 70% skatt på "matvaror" i stället, eftersom alltför många är överviktiga, dvs har ätit för mycket. Frågorna blir fler än svaren... Leif L |
|
|
Leif: Det har ju redan gjorts en utredning om man kunde straffbeskatta fet mat. Konstigt nog så blev det inte så. Annars är ju Sverige straffskatternas land. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
det sägs att man har den regering man själv förtjänar:( har skrivit på... Micke K. Länk |
|
|
Det var "Iltasanomat" som kom med en artikel om: "Suomi, EUn kallein maa"... Förra sommaren tror jag. Där fanns en massa prisexempel. Hyrorna i Helsingfors är bra saftiga... Hyr inte själv, och skulle inte ens kunna se det som ett alternativ heller eftersom det är så dyrt! En 30kvm 1'a i Helsingfors ligger i hyres nivå mellan 400-1000€. Hyfsad 2'a cirka 800€ uppåt. Bostäderna att köpa är också svindyra. En etta (inte bästa läget) är i medelpris i ett område som är bra cirka 90-110K €. Beroende på om renovering behövs... På landet är det annat, t.ex ekenäs min hemstad, får man nog också betala mot 350€/mån för en etta i bra kondition. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
"Sex-skatt" skulle ju vara ett alternativ? Allt roligt ska ju beskattas. Nån "Sosse" har säkert lekt med idén men det blev väl för svårt i praktiken:) Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Stavros: Nja..50% har jag svårt att tänka mig =). Det vore nice om man hade samma pris på soppan som i USA. Då skulle man inte behöva tänka så mycket på bensinpriset. |
|
|
Leif: Kanske det är att ta i lite om man påstår att bränsleskatt är den bästa och effektivaste skatten eftersom man själv bestämmer sin nivå osv. Diskutera detta med alla de som måste ha sin bil, och dessutom köra ganska långt. Dessutom slår det tillbaka indirekt på många "oskyldiga" som har att betala fraktkostnader osv, det kan gälla allt från mat och förnödenheter till mera onöda ting. Men allt skall ju fraktas runt, det kommer inte gående av sig själv, och kostnaderna för detta hamnar i slutändan som vanligt på konsumenterna. För den som bara använder sitt fordon till ren nöjeskörning kan det möjligen vara en skatt som man själv kan råda över lite, men de är väl förhoppningsvis en minoritet. Mycket kan väl sägas om sittande regering och ministrar, vi har väl de politiker vi förtjänat och röstat fram, som redan sagts. Dock verkar det vara en sällsynt samling nötter för närvarande, det är ju bara att kolla på senaste årens utveckling, uttalande och handlingskraft från dessa. Man skäms inte sällan, träffar man kollegor, affärsbekanta osv från andra länder så får man inte sällan pinsamma frågor om utvecklingen och uttalande som gjorts från myndigheter och ministrar. Tyvärr har vi i detta landet en förmåga att glömma snabbt och vi protesterar sällan när vi är missnöjda. Nån frågade var vi skulle få pengar ifrån till att sänka skatter? Vi kan ju börja med att montera ner och stuva om lite bland förlegade offentliga verk och myndigheter. Nån som kan säga mig nyttan och nödvändigheten med landsting? Skulle inte t.ex skötsel av länssjukhus osv kunna skötas av resp. kommun? Vad kostar en koloss som landstinget? Ingen vill nog egentligen veta eller höra summan... Känn på ordet landshövding. Behövs dessa på 2000-talet med sina residens, förutom att tjäna som ändstation för misslyckade ministrar (alla kan ju inte skickas till nån beskickning utomlands)? Apotek, Post, Systembolag, för att nämna några, är detta fullt effektiva och väl fungerande inrättningar? Knappast enligt min mätstock. Ett förslag till dessa och säkert en del andra verk och mundigheter är ett icke statligt alternativ, en konkurrent som kan hålla den andra i örat och så kommer priserna ner och effektiviteten upp. Många länder har visat på denna utveckling, och även en del hos oss, Telia t.ex. Politiskt framröstade ministrar, kommunalråd och tocket folk har förstört mycket i vårt land. Jag har aldrig fattat hur man kan tillsätta inkompetenta människor till att styra och bestämma bland de viktigaste besluten osv som vi har. Tänk om man skulle göra likadant inom näringsliv och liknande, en snickare kan väl lika gärna stycka kött, elektriker och kirurger kan väl byta jobb osv. Om det sen inte funkar så bra så kan man ju alltid ombilda och rotera lite internt, men det är samma folk som pysslar med nya uppgifter och klappar varandra i ryggen... Uppmuntrar detta "folket i stugorna" till att bli hederliga stolta jobbare som känner att deras skatter kommer tillbaka i form av välfärd, skola, omsorg, tryggad pension, fungerande polisväsende osv? Knappast...) Gled vi inte ifrån skatten på bensin osv lite nu? Både jo och nej, vi hade kanske inte behövt ha de problem som vi har om vi skött korten bättre i gamla Sverige. Slut. FP |
|
|
Blev kanske tvetydigt i starten, jag håller med om en hel del övrigt i Leifs inlägg. FP |
|
|
Länk Länk |
|
| bayrishemotor: Sex-skatt? Ja, säkerligen har socilisterna tänkt tanken mer än en gång. Med den växande övervakning som sker i samhället så är det kanske ett faktum snart? Annars kompenserar sossarna ganska bra för den uteblivna sexskatten genom att på ett brutalt sätt skatta den "produkt" som är ett resultat av sexet... Från födsel till död. :-) | |
|
Det är dags för aktion! Antingen får något göras och det är nu annars kommer förhoppningsvis antalet personer som jobbar svart att öka dramatiskt... Partierna i detta land är verkligen skrattretande. Med vänlig hälsning Magnus Lindberg Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.