AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.340

Vadå fullutrustad ???????

Sida 1 av 2
Sitter och läser annonser och på många står det all utrustning,max utrustad m.m Men sen kommer det en massa undantag liknande ej farthållare, ej elstolar.
Vad jag menar är att om en bil ska vara fullutrustad så ska det väl vara med allt som går att få på den specifika bilen den årsmodellen osv.
Har jag fel?
Jag skulle nog kalla det för välutrustad. Det kan förstås vara svårt att veta vad som gick att få på bilen när den var ny, men om man känner till undantagen själv så är inte fullutrustad rätt uttryck.

Det blir förstås en jäkligt lång lista om man ska få med allt...
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Håller med dig Tobbe. Fullutrustad används för ofta och felaktigt.
Det är givetvis för att locka intressenter som de skriver det.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Jag har hittills aldrig sett en FULLutrustad bil. Droppen var en som hade en jäkla massa men saknade tv/navi, farthållare och skinn. Denna kallar jag inte ens välutrustad.
Stente,
Tv/navi har ju inte funnits på alla bilmodeller, men resten bör ju vara monterat.

Har någon koll på vad som gick att få i en M5 '89?
Såvitt jag vet saknar min bil kylskåp, läslampor i baksätet och någon detalj till.
Sanningen är väl att när det gäller BMW finns det ingen bil som är fullutrustad....det finns så extremt många tillbehör att sannolikt ingen har dem alla. Håller Tobbe och Stente att begreppet fullutrustad missbrukas.

Simon
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Speciellt bilhandlare brukar ju älska att kalla en bil för fullutrustad om den bara har något extra. Ibland ser man också typ "Fullutrustad förutom xyz" när det är något som "saknas". Men egentligen finns det ju inget begrepp som heter "fullutrustad", det finns ju ingen spec på vad som ska ingå då, så det varierar ju vilt. Håller med Simon om att det egentligen inte finns en enda bil som är fullutrustad, som har precis allting den överhuvudtaget kan utrustas med. Ibland är ju viss utrustning uteslutande också, så att man inte kan ha allt, typ som att en bil kan inte ha både fällbart baksäte och skisack samtidigt, jag har iallafall aldrig sett den varianten.

Informationsvärdet i begreppet fullutrustad är alltså egentligen noll, eller iallafall inte mer än att man kan översätta det till att bilen kanske har -någon- form av extrautrusning. Fast när det gäller bilar som är rätt välutrustade som standard (t.ex 540) så heter det ju ibland fullutrustad trots att bilen bara har vad som ingår som standard...
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
Osprey, min E39a har både skidsäck o fällbart baksäte... =) delbart tom!

mvh Danne

390Nm - oljebrännare!
väntar på våren = 20" fälgarna på, nu 'bara' 17" vinterdäck...
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Min har också både delat/fällbart med skidsäck :) Dom fullt utrustade bilarna man ser har ju oftast inte ens el sjusterbara stolar!Nej det utrycket har blivit missbrukat.Sen undrar man varför dom glömmer viktig utrustning i annonserna, det gäller framförallt firmor.

Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
BMW-Danne & 2002tii -- Aha, ja där ser man... jag trodde inte att det fanns så att man kunde ha det samtidigt men alltid lär man sig något nytt... :)
Det här har irriterat mig länge. Det värsta är när det står all tänkbar utrustning...

Mäkinen,

Jag har en utrustningsprislista till M5 E34, den är iofs från 1995 men ändå. Det dyraste tillvalet är Komplett läderklädsel för 115000kr. Det är ganska ovanligt.
Janne2,
Vilken del av läderklädseln brukar saknas för icke komplett sådan? Jag tror det varierade en del mellan åren vad som gick att få.
Ja hur ser en sån läderklädsel ut har jag en sån??
Jag har skinnstolar med minne ,kylskåp i bak halva instrument panelen är läderklädd t,o,m handskfacket, mittkonsoller ja allt utom mattor,tak och överdel instrumentbräda är i läder. Det känns då komplett nog för mig men det kanske bara är en vanlig klädsel ändå??
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Hel skinn klädsel inluderar tak och dörr sidor.Dörrsidorna är ju syntet annars.
Det skulle va jävligt kul att hitta en bil som är riktigt full smetad med lull lull som Glenning sa.Bi collor läder el sjusterbar ratt m,m

Dörrarna är skinn på min bil.
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Såg i en annons häromdan "Fullutrustad med taklucka". Visst...
Jocce, det är nog helläder du har då. Som 2002tii säger så inkluderar nog Komplett läderklädsel även tak och möjligtvis bagageutrymmet.
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Värdelöst inlägg det här, så jag ber om ursäkt, men vet att det finns ett företag som ALLTID skriver "samt övrig seriemässig utrustning" och specificerar om det är något särskilt därutöver. Det tycker jag är ett bra sätt att skriva sina annonser...

Därutöver så undrar jag om inte "fullutrustad" egentligen är ett uttryck för vad var man/kvinna förväntar sig skall finnas i den bilen/bilmodellen, med viss hänsyn till det priset. Bland de saker som de flesta idag räknar med är nog till exempel stereo i någon form, centrallås, elspeglar, elhissar och så vidare.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
-Alecci
Så en bil kan vara fullutrustad om den kostar 169000.- men tämligen outrustad om den kostar 189000.-.
Det låter inte rimligt.
Tycker att det är bättre om man kallar det välutrustad för det kan den ju vara.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Min bil har en utrustningsnivå på ca 100.000 över
grundpriset enligt modellguiden men det är väldigt långt från "fullrustad"ändå. Undrar just hur mycket utr.prismässigt som man kan lägga på och var prislappen hamnar dubbelt upp mot inköpspriset?
Och hur mycket som betalar sig vid ett inbyte dvs.
högre inbyte pga fullsmetad med utrustning.

MVH
Hasso
Hur ska man tolka denna annons?

BMW 325 coupé -94, fullutrustad
och mkt.utrustad, 17" alu, 15"alu,
vinter, blåmet, kanonfin. Pris 80.000:-
Ring 0733-79 94 88, 044-31 14 86 Niclas

/En som undrar

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.