AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.976

Allt negativt med z3m coupe

Sida 1 av 2
Skulle jag vilja ha listad. Alt med motor-problem, koppling, miltal på bilarna vid scervice. Vad går sönder oftast osv, kontnader.. ja, Allt.

Har tittat lite i forumet och fått en uppfattning men nu vill jag ha en resume.

Vill inte ha svar av er som försöker sälja in sin bil el liknande, Tack.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Z3M har väl samma motor som M3 96-99?
Så gällande motor så kan du nog söka svar även där.

/Christofer
Så det är altså inga defekter på den bil enligt vad jag har hört så går vanos till o från. Kontra???
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Min bil har gått snart 14000 mil med orginal koppling och vanos.

/// Viktor

Mer mos till folket
Ok men är du säker på det??
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Vanosen ser man på om den är utbytt. Det strå då "sachs" på den i framkant. Men Maxey, oroa dig inte för detta. Senast i fredags hade jag en diskussion ang M-modellernas felbenägenhet med servicechefen på BMW här i stan. Och han hade aldrig hört talas om ngn som råkat ut för ngt Vanoshaveri. De har bytt ut ett fåtal enheter på verkstaden, men bara för att det varit lite missljud ifrån dom, och de har aldrig rekomenderat ägarna att byta dom. S54motorn hade de betydligt mer problem med, men det var inget som ägarna behövde oroa sig för, utan verkstaden hade ju aktion på alla punkter som behövdes. Servicechefen berättade om en som åker M3, och som 3 år på raken lämnade in bilen för service, och samtidigt fick byta vevlager.....
Vidare om du läser igenom all info om vanos här på forumet, så kommer du snart fram till att ingen av alla dessa M motorer har råkat ut för något haveri pga vanos. Några har bytt, men i förebyggande syfte. De allra flesta åker vidare med orginal utan några större besvär. Tydligen ska problemen med missljuden uppkomma om man inte sköter bilen rätt, med avseende på att inte varva motorn när den är kall. Men om man köper beg så är detta i o f s lite svårt att veta......
Beppo: tack det där känns bättre, då gäller det att tala med M-test chefen i Sthlm, höra av hans story, så får vi se vad som händer!Är inte rädd för imrot men har talat med lite kunnigt folk om detta och smtliga avrådde pga av att (Risken) att hitta en fin M coupe var ytters liten. man får vad man betalr för fast inte nödvändigt vis.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

M coupe är väl en av de bilar i världen som det är STÖRST chans att hitta ett fint ex av!!!!!! Men du kan inte räkna med att du ska hitta en lågmilad pärla för under 200000:- Men för ca 250 000 har jag sett flera väldigt fina ex!
Nej det var ju inte så tyvärr, utan jag går på det som dom "Kunniga" talar om för mig.. sedan är det upp till mig att ta till mig det eller inte! Men visst finns det säkert fina ex,, men då gäller det att hitta dom och för att sedan kolla av om dom e till salu.
Hoppas att jag kommer över ett fint ex om det blir planen,, Ska som sagt tala med M- chefen osv. Det han säger till mig tar jag till mig och lyder hans råd.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Och vad är det de kunniga har sagt mer exakt? Dillar dom om vanos ras i tid och otid och slutkörda bilar, mätarfusk mm så är dom inte speciellt kunniga....... De är snarare bra på att sprida hörsägen och typ:"jag känner en snubbe som bodde mitt emot en som hade en M Coupe för länge sen och den gick sönder....tror jag...."
Håller helt klart med Beppo.
Spelar ingen roll vilket bilmärke / modell du ska kolla på så finns det alltid bilar som är skumma eller vad man ska säga. Skulle du stöta på en sådan M Coupe är det bara säga Nej tack och leta vidare. Skulle dock bli förvånad om någon som äger en M Coupe skulle ”köra slut” på bilen. Självklart finns det bilar som är hårdare köra än andra.
Men om din expert avråder dig att köpa så skulle det vara kul och höra vad han säger om andra sportbilar typ 911?

Jo grabbar ni förstår att Denna helt plötsliga Expert, vet en hel del om dessa bilar och till en början rådde han mig att köra med min 2,8 som håller mkt längre å så, för jag orkar inte med motor havari det har jag varit med om tillräckligt. Vanos osv,
men imorgon om jag får tag i en M chefen så ska jag se vad han har att säga mig. så får vi se hur det går.

Det jag vill veta är hur ofta byts vanosen, behöver den bytas osv?? men det fick jag ju svar på av Beppo.
Blir det problem med motorerna oftare på era bilar när dom har gått en del gällande koppling växellåda vanos, osv!
Stora frågan är vad kostar detta??

Vill bara veta, inget annat. Det låter säkert som jag e negativ mot dessa bilar , vilket jag absolut inte är. Jag vill inte bara ge upp min bil för nått som kan vara kul tills det rasar om nån förstår vad jag menar. Jag vill ha M coupe, frågan är bara, när nått händer så vill jag kunna hantera det.

Blev ni klokare?? Inte jag?? ;)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Hållbarheten på M modellerna ska nog inte vara sämre än din 2.8:a. Det behöver du nog inte vara det minsta orolig för. Vad har din sk expert för belägg att 2.8:an skulle hålla bättre än de starkare varianterna? Däremot OM ngt händer är det givetvis en dyrare historia, men Jag tycker faktiskt att det är mkt prisvärt om man ser till bilens potential och resurser!!
Precis, det gäller att det är pirs värt, vilket jag faktiskt inte betvivlar.
Blir det problem med motorerna oftare på era bilar när dom har gått en del gällande koppling växellåda vanos, osv!
Stora frågan är vad kostar detta??
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

De allra flesta z3:or har ju inte rullat så långt, speciellt inte Roadstrarna. Copue har jag sett några st med bortåt 14-15000 mil, men de har inte haft några som helst bekymmer. M3:or finns det ju massor som problemfritt rullat långt över 20000 mil, och eftersom de bilarna delar teknik så.......
Sköter man bilen korrekt så tror jag aldrig att man behöver göra annat än att byta slitdelar, vilka i o fs är lite dyrare än standard bilen, men inte så farligt. Ex fick jag pris på skivor och belägg runt om, inkl arbete skulle det kosta strax under 8000:-. Vad gäller priser på koppling, växelåda eller vanos har jag ingen aning om, har aldrig varit orolig aatt jag ska behöva byta dessa......Men du kan ju åka till en bmw och kolla upp vad det kostar ( och samtidigt trooligen få samma info där,dvs att det inte går sönder speciellt ofta)
tack beppo, det är bra att du förklarar hur du menar osv.
Nu har jag en på G 9000Mil. 1 ägare. I tyskland. Vi får se hur det går jag sitter i kö på bmw just nu.

Nån annan som har nått vettigt att tillägga?? Som kan vara bra att veta.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Maxey, Nu såg jag i din presentaton att du äger en M3:a!!!! Då borde väl du veta vad det handlar om?!?! Visselogen är det väl en 3.0:a men du borde ju vara införstådd med vad det innebär att äga en M-bil?
Ja att äga m-bil är det inga problem med, Det har jag gjort förut samt min bror, far osv. Men ingn har nån aning om Mcoupen, hen har fått höra att det är samma motor som i e36 an från 96. utan vill försäkra mig om lite motor osv på en z M -Modell. Eftersom ni har sådanna själva så vet ni ju bäst.

Vanosen var ett problem på 3.0:an samt på min brors 96:a.
Sedan har vi haft dom som man inte behövt göra ett dyft på. Utom vanlig service. Hade tom en e46 inågra dagar men gjorde grov förtjänst på den så det var bara att sälja.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

M coupe delar konstruktionsmässigt det mesta väsentligt med M3-E36. Motor och bromsar är direkt från 3.2:an, växellådan är samma som satt i 3.0:an, mm mmDet finns grejer som är unikt för MZ, men det är inte så mkt förrutom karroserigrejer. Men tex hjulupphängningarna är förstärkta och ombyggda jämfört med 2.8/3.0 modellen, mkt pga att det var annars omöjligt att använda M3:ans Compoundbromsar...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
det är samma motor i M3 3,2 som i Z3M. Många andra detaljer är samma också.

/Christofer
Jag förstod det, genom att läsa till mig det på forumet sedan sa bmw det själva och då vet jag precis hur det går till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.