|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Läste om just östgöta-poliserna för ett tag sedan. Det var en skribent som följde deras arbete under en dag, dels en civilare och en ensam gubbe i en målad bil. Gubben i målade bilen backade in sin bil på en liten plats halvt gömd i skogen och mätte sedan ut genom rutan. Men det intressanta var att han inte kunde bötfälla på den mätningen utan han behövde följa efter den utvalde syndaren och klocka denne på en viss sträcka för att kunna bötfälla. Då ska man ju vara väldigt ouppmärksam om man både missar bilen vid kanten samt när det lägger sig en blåvit i backspegeln. Mvh David |
|
| När jag åkte dit så såg jag polisen vid vägkanten när jag blåste förbi. Han var ganska väl dold så jag hade ingen chans att försöka sänka farten..... Dundrade förbi medan jag sänkte farten, varvid han direkt accelererade ut på motorvägen och sedan stoppade mig. Han visade mig på Lasern att han klockat mig till 126 kmh.....och upplyste mig om att jag kunde bestrida detta om jag ville...Men han följde inte efter mig och mätte ngt utan stoppade mig direkt. | |
|
När jag blev stoppad var det precis som Beppo skriver, inte enligt den variant som David C1_2,5 läst om. Jobbar de på lite olika sätt från tid till annan? |
|
|
Har åkt dit fyra gånger hitills. En gång laser 118 på 90 med prövotid. Böter. En gång laser 130 på 90. 2 månader som blev 1 månad efter rövslickarbrev. Böter förstås. En gång trafipax i höstas 109 i snitt på 90. Böter. Nyligen 65 på 50 väg. Har inte erkänt detta och tänker mjölka på den så länge som möjligt. |
|
| Alla gånger med laser har det varit direkt efter skymd sikt, typ efter ett krön eller en kurva vilket gör det svårt att bromsa in. Men alla gånger har man sett dom tydligt när man väl är inom "skjutavstånd". | |
|
Varför "mjölkar" man på en böter som man medvetet har gjort sig skylldig till? Detta kostar ju bara skattebetalarna pengar. Har man kört för fort får man stå sitt kast och betala. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
cane |
Därför att om en bot inte går till tingsrätt inom 2 år preskriberas den. Det tog 6 månader innan polisen skickade mig min bot för påskrift (jag nekade att skriva på på platsen). Så nu får vi se om den ligger 18,5 månader innan åklagaren får upp den högst i högen... finns chans. |
|
J.Dredd, Ja... Varför mjölkar man? Jag kan bara svara för mig själv. Om du villigt ställer upp på polisens och regeringens politik vad gäller resursfördelning och prioriteringar så får du gärna betala och se glad ut. Jag tänker inte beskylla dig för något. Personligen tycker jag det är dubbelt slöseri med skattepengar att sätta 10 polismän på en 90-väg med lite trafik. Man kan göra bra mycket nyttigare saker än att sätta dit folk som kör 110-120 på en stor fin väg. Dessutom ser jag en chans i att ifrågasätta förfarandet av mätning osv. Kan jag bli oskyldig så tänker jag ta chansen. |
|
|
J.Dredd: Håller med dig. Jag erkände direkt i fredags mina 94 på 70väg men det berodde också på att jag inte ville att videofilmen skulle visas i rätten ;-) Cane: Är det inte ganska skönt att få saker och ting ur världen också än att ha eventuella böter hängande över sig? Farsan håller på och krånglar sådär (har iofs bara hänt en gång) för en 800kronors bot och de timmar han lade ner på det och de eventuella tillskottet till magsår det medförde anser jag det inte vara värt.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.