AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.591

Räcker en polis i bilen som kollar hastigheten och sedan stoppar dig?

Sida 1 av 2
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Du kör på motorväg och passerar en polisbil som står gömd bakom en buske. I bilen sitter en ensam polisman och mäter din hastighet med laser. Eftersom han tycker du kört för fort bestämmer han sig för att köra ut på motorvägen efter dig och stoppa dig för att överlämna föreläggande om ordningsbot.

Är det okej att en ensam polis gör detta? Jag har hört att det finns praxis som säger att en ensam polisman inte på ett trafiksäkert sätt både kan köra ut i trafiken och samtidigt till hundra procent ha koll på den bil han vill stoppa?

Någon som vet hur det förhåller sig?
kilroy
Hastighetsövervakning med laser utförs inte på det sättet som du beskriver, allt enligt min svägerska som är trafikpolis i Skåne.Svaret borde alltså bli nej.Mvh kilroy"Att diskutera med fruntimmer är som att läsa tidningen när det blåser" Herbert Tingsten

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Känns som ett case för trafikjuristen.se, kan aldrig tänka mig att det förfarandet är godkänt.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det är väldigt ofta som trafipaxerna bara har chauffören i bilen, och han skall följa efter och samtidigt hålla koll på instrumenten, förmodligen är dom lätta att hantera. På E20 runt Vara där jag bor kör det väldigt ofta en röd Saap 95 med bara en gubbe i, och stoppar bilar. Han tog mig i höstas, men bara för en ringa hastigetsöverträdelse.

BMW CS #5206
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Trafipaxen är nog en sak, lasern en annan. Han måste ju ut i trafiken och sen ikapp, då tappar han garanterat ögonkontakten och risken för sammanblandning ökar. Röda Z4:or kryllar det väl inte av, men ändå :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Trafipaxkamera bilar tillhör 80 talet...

och nej Aye, ytterst tveksam metod som använts i så fall och polisens "hook" är att skrämma dig till att skriva på gör du det godkänner du denna mätmetod så bit ihop och låt det gå till tingsrätten även om dom låter hotfulla... föerklara bara artigt att du har tvivel gällande deras mätmetod och därför anser att det bör prövas an tingsrätten...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Trafipax? Är det då det sitter en filmkamera i bilen som mäter medelhastigheten på bilen framför?
I såfall så används det i allra högsta grad fortfarande.. I fredags åkte jag med en kompis som åkte dit mot en civilare med kamera i bilen...

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det heter kanske inte trafipax längre, men metoden går ut på att man filmar bilen som kör framför under en viss sträcka och får fram en medelhastighet, som Heinz säger.

BMW CS #5206
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
det hände mig idag på e6 mot helsingborg fan det blev 1600 kr i böter lönar sig inte att köra fort,,, han sa att jag hade en medel hastighet på 136 km i tim var rädd att jag skulle bli av med körkortet för jag hade precis kört 180 km/tim....fan 2 böter på 5 dagar...

Länk
Ma
89
Mats-saH
740i -94
320i -02
Jo dom kan stå å skjuta en i ryggen! Ensamma till på köpet!
Jag har numera en liten extraspegel riktad så jag snabbare ser upp på motorvägspåfarter & liknande.
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Jag skickade frågan till trafikjuristen.se som svarar så här: "Det finns inga bestämda regler kring detta, utan avgörs från fall till fall i praxis. Kärnfrågan bli då inte om polismannen kan sköta detta på ett trafiksäkert sätt, utan om han kan göra det utan att det finns risk att han förväxlar bil. I det flesta fall fälls man i dylika fall men det finns också exempel på frikännande domar. Allt beror som sagt på omständigheterna i det enskilda fallet."
kilroy
aye*Som jag har förstått det, efter att ha fått informationer så "nära källan" som man kan tänka sig, så sker inte laserövervakning på det som framställs i trådens inledning. Det har ingenting med trafiksäkerhet att göra utan arbetssättet skall i första hand se till att övervakningen inte resulterar i att folk döms på tveksamma grunder.Det är visserligen tänkbart att arbetsättet kan variera i olika delar av landet men grundsynen från polisens sida borde vara densamma överallt. Inte minst med tanke på att man säkert vill undvika "juridiskt käbbel" som kan bli en följd av prejudicerande domar.Mvh kilroy"Att diskutera med fruntimmer är som att läsa tidningen när det blåser" Herbert Tingsten

ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
kilroy > Det gick till precis som jag skrev i trådens inledning.
cane
Verkligheten är hård. Har en släkting som är hovrättsdomare. I praktiken så är det så att ju längre ifrån standard boten (typ kontrollstation med massa poliser) desto mindre chans har man som förare att komma undan en bot. Jag blev tagen av en ensam polis utan någon utrustning alls annat än sin (privata) volvo 740. Ingen kamera etc. I rätten har jag ingen chans trots avsaknad av andra bevis än polismannens utlåtande, anledningen är att rätten resonerar som så att om polismannen reagerade på min körning trots att det inte ens var hans aktiva tjänsteuppdrag för tillfället (trafikövervakning) så måste jag ha kört väldigt illa/fort. Dvs fällande dom direkt baserat på 400 meters mätning med ett armbandsur och en volvo 740 hastighetsmätare. Det är det som kallas fri bevisprövning, dvs inga/falska/olagligt anskaffade bevis går lika bra som "riktiga" bevis i rättsäkerhetens Sverige.
kilroy
aye*Jag tolkade din inledning på tråden som en fråga rent principiellt, inte som en beskrivning på ett aktuellt fall. Du uttryckte dig faktiskt som om det lika gärna kunde vara fråga om ett hypotetiskt fall.Jag är varken jurist eller polis men med en polis i släkten är det ju ofrånkomligt att man snappar upp ett och annat. Det finns ju hos polisen en arbetsmetod (egentligen flera) för hastighetsövervakning. Där ingår att bl a vissa kvalitetssäkrade delar. Min uppfattning är att polisen använder sig av dessa arbetsmetoder. Det kan vara så att innehållet i arbetsmetoderna varierar mellan polisdistrikten. Det kan också vara så att polismyndigheterna inte är så jätteförtjusta i att deras arbetsmetoder blir var mans egendom även om jag tror att de till stor del är att betrakta som offentliga handlingar. Med andra ord försöker man kanske "mörka" emellanåt när det gäller aktuella arbetssätt vilket ju egentligen är lönlöst den dagen det blir en rättegång vilket ju blir fallet när någon inte accepterar boten utan för det vidare till rättegång.Det finns ju en del domar, åtminstone på tingsrättsnivå, där bötfällda bilister blivit frikända. Om jag inte minns fel så har inte anledningen till frikännandet varit brister i själva utförandet av laserkontrollen utan mer baserat på yttre omständigheter (ogynnsamt väder inte minst) eller på bristande kalibreringsrutiner av mätinstrumenten.En laserövervakning som du beskriver den låter mycket märklig enligt min uppfattning. Normal laserövervakning är ett teamwork där den övervakande (mätande) personalen är en del och den ingripande personalen en helt annan. Detta för att skapa effektivitet i övervakningen eftersom en laserkontroll kräver en hel del insatser från polisens sida, inte minst i förberedelsearbete (kontroll och kalibrering bl a). Att en ensam polisman utför detta förberedande arbete, därefter utför en laserkontroll och därefter slänger sig in i bilen (och lämnar mätutrustningen vind för våg) för att köra ikapp fortköraren låter otroligt ineffektivt...Mvh kilroy"Att diskutera med fruntimmer är som att läsa tidningen när det blåser" Herbert Tingsten

ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
kilroy > Polisen hade lasermätaren i sätet bredvid sig när han stoppade mig, och jag kan tänka mig att han suttit i sin bil med nerdragen ruta när han mätte.
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Är boten påskriven?

Annars tycker jag att trafikjuristens rådgivningstjänst är bra. Använde mig av den senast. Fick mycket bra information även om det slutade med att jag erkände.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
jag har blivit stoppad för fortkörning två gånger:

1. Hösten 2004 norr om Paris. Lasermätning. Fart 200 km/h, tillåten hastighet 130 km/h. Resultat: Böter på plats, 750 Euro. Polisbilen eskorterade mig till närmaste bankomat och hotade att beslagta bilen om jag inte betalade på plats. Trevligt bemötande annars.

2. Våren 2005 i Göteborg. Lasermätning. Fart 110 km/h, tillåten hastighet 70 km/h. Resultat: Polismannen talar om för mig att de mätt farten på 420 meters avstånd och inte inom de tillåtna 400 meter. Inga böter men en uppmaning att köra lugnare. Extremt sakligt och trevligt bemötande.

/M

Min bil:
Länk
em
29
emika
DKW 3,0Q
Det är tyvärr precis som cane ovan skriver. Chansen att få rätt mot en polis i tingsrätten är ytterst begränsade. Råkade själv ut för detta i augusti 04, med indrivet körkort som följd. (en ensam polis förföljde mig ca 250 m genom ett vägbygge kvällstid. Polismannens vittnesmål räckte för att fälla mig i tingsrätten. (ingen laser, video etc, endast hans egna hastighetsmätare) Surt sa räven...
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag åkte dit för fortkörning utanför linköping förra året. Ensam polisman i bilen och laserpistol...... Så brukar det se ut i östergötland!
kilroy
aye*Ok, jag inser att jag läste din inledande tråd slarvigt, ber om ursäkt för detta. Oavsett vilket kvarstår intrycket av ett mycket ineffektivt sätt att arbeta på. Detta är anmärkningsvärt eftersom länspolischefernas viktigaste arbetsuppgift är att optimera och effektivisera polisens resurser så att man klarar lagd budget.Trots att mina kunskaper om polisens arbetssätt inte på långa vägar är heltäckande på något sätt vågar jag påstå att den proceduren du beskriver inte tillhör den som "normalt" används, åtminstone inte i Skåne. Samtidigt är det väl känt att "vissa" polisdistrikt är avsevärt aktivare när det gäller hastighetsövervakning....Hur blev fortsättningen av historien?Mvh kilroy"Att diskutera med fruntimmer är som att läsa tidningen när det blåser" Herbert Tingsten

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.