AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.493

Kan detta bli bra för 795 kr vaxning

Sida 2 av 2
bustorp
clm001:
Diskmedel är fettlösande och många vaxer innehåller carnauba som är ett naturfett. Resten kan du räkna ut själv........
Inte att rekommendera om man vill att vaxet ska ligga kvar alltså.

Diskmedel innehåller också medel som tar bort ytspänningen så att det inte pärlar sig längre. Kanske inte så kul för dom som vill ha den effekten.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
bustorp
heltsonika:
En seriös lackerare tror jag använder de medel som branschen har tagit fram för att kunna leverera ett bra slutresultat.
Silikonremover är just ett sådant. Som namnet säger är det inriktat på silikon. Thinner går utmärkt till allt annat, självklart även silikon.

cl
19
clm001
520i -96
bustorp:

Det ligger nog nåt i det du säger ;) Jag har endast tvättat en gång med diskmedel (senaste tvätten), och när det regnade efter det så märkte jag att vattnet inte pärlade sig, utan det vart istället stora pölar på bilen....precis som att allt vax var borta! =) Bara ut och tvätta och vaxa på nytt nu =)
Märkligt hur många det är som tvättar bilen med diskmedel...
Att det är fettlösande borde ju räcka för att avskräcka tycker man.
Ytterligare ett skäl att köpa fabriksny bil. Skulle inte vilja köpa en diskmedelstvättad bil.

Keep your distance!
Ik
223
Ika
525i -88
"795kr för en vaxning tycker jag låter som en kanon affär, det blir inte många kronor i timmen det"

Om det tar mer än en timme att tvätta och vaxa en bil med maskin så må jag säga att då jobbar man sakta. Om man är själv det vill säga. Vi gör ca 10 sådana enkla jobb om dagen utöver helrekondar. Det är tvätten som tar tid.
Dock kostar det bara 500 här i luleå...;)

Min kärra Länk
li
1.959
liste
535i -89
Ika - om du hinner tvätta och polera/vaxa tio bilar per arbetsdag så kan inte resultaten bli särskilt bra.
bustorp
Ika:
Om du flyttar ner hit så ska jag göra dig rik om du tvättar o vaxar 1 bil/tim..........under förutsättning att det blir bra.
Jag håller med allt utom din arbetskraft.
F-n, vi blir nog rika bägge två....:)

Samtidigt är jag djupt imponerad att man i dina trakter kan omsätta 10+ bilar/dag på samma firma enbart på tvätt/vaxning. Hur många är ni som jobbar där?

Ik
223
Ika
525i -88
Säger inte att jag gör det helt själv 10 bilar. Men låt säga att jag skulle göra ett sånt jobb om dagen så skulle det inte ta mer än en timme. Vi tar 500 på firman för motortvätt, tvätt och vaxning samt rengöring av rutor. Ingen polering alltså.

Ni som också jobbar och har erfarenhet kan väl inte på allvar mena att det tar längre än en timme att utföra för er?
Kan väl påpeka att vi oftast har bilar nyare än 02 och oftast silvriga bilar som oftast är rätt lättarbetade.

Min kärra Länk
bustorp
Jag menar det på fullt allvar....om jag hade gjort det så hade jag förmodligen varit mer noggrann, då hade inte timmen räckt till. Har personligen högre krav än så. Efter tidsavdrag för tvätt, motortvätt o fönsterputs återstår max 10 min av timmen o det räcker inte till en bra vaxning hur f-n du än bär dig åt om du ska ha ett vettigt resultat.
Inte i min värld i a f.

jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Ika, har eran arbetsplats lön på ackord el vanlig månadslön?
Ik
223
Ika
525i -88
månadslön. Och om det tar er 50 minuter att tvätta en bil och rengöra rutor så måste jag säga utan att vara elak att ni jobbar som sniglar.

Och som jag säger så är mestadelen splitternya bilar eller bilar vi redan gjort för ett halvår sedan så dom hinner inte bli så dyngiga som ni verkar låta era bilar bli då det tar 50 minuter att tvätta. nu på sommaren kan det ta lite längre att tvätta med tanke på mygg och flugor men 50 minuter är på tok för länge om man har rätt utrustning. Kanske att det tar längre att stå hemma med trädgårdsslangen och svamp men det är ju inte riktigt så det går till på rekondfirmor.

Min kärra Länk
bustorp
Det kanske skiljer på resultatet/kvalitén på våra arbeten.
Motortvätt, handtvätt utvändigt o i dörrar inkl.avfettning brukar ta runt 1 timme om det ska bli rent. Ev.rengöring av alufälgar inte inräknat.
Oavsett om bilen är ny eller gammal. Men då blir det rent.......
Vad är "rätt utrustning" för norrländska rekondfirmor om man får fråga?

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag har märkt att en "rätt" avfettning är det viktigaste för att få bilen ren snabbt. detta och en kraftig högtryckstvätt
Ik
223
Ika
525i -88
Högtryck(varmvatten såklart) kallavfettning och microl plus fälgrent på fälgar. För dom 500 är det ingen tvätt mellan dörrar eller så..Enbart motor och utsida. Men visst är det bra att du tvättar noga och i lågt tempo, visst kanske det blir bättre än mitt jobb men för 500 kr kan jagvi inte stå och gno på i flera timmar.
Det är väl logiskt att det inte är lönande?

Min kärra Länk
bustorp
Ika:
Det är kanske logiskt.
Hoppas bara att ni inte får rykte om er att vara slarviga.
Då spricker logiken.

Ingen handtvätt alls eller missuppfattade jag dig?

Ik
223
Ika
525i -88
Vi har bra rykte om oss och handtvättar då det finns behov.

Min kärra Länk
bustorp
Handtvätt är minimikrav hos en rekondare tycker jag......
Vaxar ni en bil utan att handtvätta den innan ?
Finns inte en chans att all skit går bort med högtryck, det bara är så.

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Men du, om lägger 795:- på vaxning, ska du väl inte lägga på mera vax själv? Då kunde du ju gjort jobbet själv från början?! För att hålla bilen ren, undvik shampo. Om den inte för för skitig räcker vatten, särskilt om du tvättar varje vecka. Högtryck, rätt använd är ju bra. Låt bli diskmedel, nån som tvättar håret med bilshampo? Knappast, använd grejerna till vad de är avsedda för.

Hör med dom som vaxade vad dom föreslår för shampo, något som lirar ihop med det vax dom lagt på. Jag gissar att om man använder samma fabrikat rakt igenom, bör resp produkt fungera ihop med de andra.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Ik
223
Ika
525i -88
Jo jag säger att vi "svampar vid behov". som jag sa innan, vi gör i största del nya bilar eller bilar som stått i bilhall och enbart provkörts en/ett par gånger. Tvättar man med hemmabrukshögtryck så är nog svampning att rekomendera oftast om inte bilen har fått sig ett lackskydd nyligen. då hade jag rekomenderat att bara spola av den.

Min kärra Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.