AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.492

Kan detta bli bra för 795 kr vaxning

Sida 1 av 2
bmw,m3
Hejsan!

Vi har en firma som heter autoclean här vart ja bor dom har ett vaxnings erbjudande på 795kr.

enligt dom ska de hålla ca, 3-6 månader frågan är är de lönt att lämna in den för en vaxning för 795 kr kan de hålla så pass länge med tanke på priset.

Mvh

to
268
tooon
325ix -07
Normalt sett så håller ett bra bilvax i ca: 3 månader (givetvis beroende på yttre omständigheter som hur den tvättas, klimat o s v).
Är du helt säker på att priset, 795:-, endast avser en vaxning och inte en helrekond eller annan form av lackskydd?

Med tanke på att du får en burk Sonax Hårdvax för ~50:- (räcker säkerligen till fler omgångar) och vaxar själv på en timme så känns 800:- lite i högsta laget för endast en vaxning :)
Så svaret på din fråga är -nej-, IMHO.

(Om du nu ej har möjlighet/tid/ork/lust att utföra detta själv och är intresserad av ett bra lackskydd skulle jag istället rekommendera Ditec)

Mvh
/ Peter

bmw,m3
Tror de bara är en vanlig vaxning.

Jag är alldelles för lat för att vaxa själv, men de är ju lite i de dyraste lagret då eller?

för man lämnar bilen på förmiddan å hämtar den på dagen.

Mvh

to
268
tooon
325ix -07
Ska jag vara helt ärlig har jag alltid vårdat/rekondat mina bilar själv och har endast någorlunda koll på vad diverse långsiktiga lackskonserveringar ligger på i pris (typ Ditec, Mr Cap).

Nu innebär en vaxning givetvis att de kommer tvätta bilen grundligt så i en viss mån blir det ju en komplett utvändig rekonditionering. Är de proffsiga kommer de även polera lacken.
Så känner du att du inte har lust eller ork att göra det kan det ju vara värt 795:- för dig att slippa besväret.
När du säger att dom behåller bilen en hel dag får mig också att misstänka att det rör sig om en komplett rekonditionering.
Hade du bott i Stockholm hade jag vaxat bilen åt dig, gratis ;)

Mvh
/ Peter

go
52
gomer
Z3 Coupé -98
Fasen tooon, jag har en hellrot z3c som behöver tvättas, poleras och vaxas.. när kan jag komma förbi? ;-)
bmw,m3
Hej igen!

efter dom gjort en vanlig vaxning, kan jag lägga på nått lackskydd efter vaxningen ? vilket isåfall är lätt arbetat för en nybörjare som är lat .

Mvh

Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Ja säger, skit i lackskydd och använd tex Sonax Hårdvax efter polering. Lacken blir hal som en ål o all smuts släpper hur lätt som hellst. Inget av dom "lackskydd" jag prövat har ja blivit nöjd med!! Bla Lahegas 2 komponets skydd o smartab silver seal, jäkla skräp... Tycker jag ;)
bmw,m3
Hej!

Ok, är sonax hårdvax lätt arbetat + kan man göra de för hand eller måste man ha maskin till de?

kan jag lägga på sonaxen efter dom gjort en vanlig vaxning av bilen eller ska jag vänta någon vecka?

Mvh

Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Ja tycker det är väldigt olika hur det vaxet beter sig. Ja polera en röd gammal Passat från 88 idag. Den va så matt att den va vit! Polerade först med rubbing, vart kanon, men när ja lagt på Sonax blev det rejält flammigt. Du ska lägga på det för hand, men ta en bit i taget o låt det inte torka in för länge!! Nej du behöver inte vänta. Sonax ska inte "slipa" nått så det borde inte förstöra det vaxet som ligger på nu, även om det skulle det så är det strunt samma, du kommer inte bli missnöjd med Sonax...

Börja med att vaxa huven tex, gör rörelser åt alla olika håll, och va inte snål med vaxet. Lungna dig några minuter tills det fått en matt o torr yta, då kan du ta en frotté handduk, det är det bästa å torka med. Fortsett sedan med framskärmar dörrar o jobba dig bakåt. Som sagt kör inte på allt på hela bilen direkt, då får du ett helvete o torka sen :)
bmw,m3
ok.

to
268
tooon
325ix -07
Om du ändå ska lägga på eget vax ska du _inte_ beställa en vaxning för 795:-!
Enligt kemins regel "lika löser lika" kommer du lösa upp underliggande vaxlager.

Sonax produkter är väldigt lättarbetade och du kan absolut lägga på vaxet för hand,
jag tycker du ska prova att göra detta själv ;)

Mvh
/ Peter
bustorp
Christian L:
Om du tycker att Sonax hårdvax har bättre livslängd o glans är dom lackskydd du nämner så har du inte hanterat produkterna rätt från början.
Av beskrivningen på din teknik att döma så låter det i a f inte så........

Jag har använt SilverSeal sedan den kom ut på marknaden (o GoldenSeal innan dess) och har inte hittat många produkter som slår den om man hanterar den rätt.

Anledningen till att "du får ett helvete" att torka av är just att du lägger för mycket vax. Lägger man ett tunt lager så är det inga problem att låta vaxet ligga över natten, det är ändå lätt att torka av.
Bara ett tips..............

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Da
53
Dahlskog
Z3 roadster 2,8 -97
795kr för en vaxning tycker jag låter som en kanon affär, det blir inte många kronor i timmen det.
//Dahlskog
bmw,m3
Hej!
Har beställt en sådan vaxning till nästa vecka (onsdag) återkommer då med resultat.

när jag ska tvätta bilen sen efter den är färdig vaxad kan jag använda sonax glansschampo då?

eller vad rekomenderar ni för schampo? + även kan man använda högtryckstvätt?

Mvh

jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Alla ni som pratar om Sonax hårdvax, har ni någon som helst aning om varför det är så "lättarbetat" och glänser som fan osv?
Jo, det innehåller en otrolig mängd silikon.
Det går bra tills bilen hamnar hos en billackerare som inte kan lacka bilen pga av silikonskadad lack (för det går inte alltid tvätta bort med silikonremover)
Ni kan lika gärna använda någon annan produkt med mycket silikon i tex 5-56 eller likn.
Alla skitmedel som finns på macken o köpa som sonax, turtle, latmansvaxer osv är mest silikoner i för att göra det enkelt för folk som egentligen inte orkar vårda sin bil.
Ni som är intresserade av att vårda era bilar på rätt sätt åker till en seriös bilvårdsfirma och rådfrågar om rätt medel, alt. köper medel av dessa. Det är fortfarande rätt så lättarbetade medel och priserna ligger kanske på nån tia mer än på macken.

Håller med bustorp, silver seal behandligen är suverän.
//Jocke

Visa användare
57
mehran
M3 97a
Alla som vill vaxa sina bilar själva får jätte gärna göra det.
Men jag kan rekommendera er att lämna in bilen på en rekond firma och få bilen noggrant gjort. Såsom handtvätt, polering, vaxning och uppfräschning av gummilister. Detta kostar oftast runt 1000:-

Jag driver egen rekondfirma i Partille så jag vet att det blir mkt bättre resultat. Det här är inget försäljningssnack utan ett mycket gott råd...
bmw,m3
Hej!

Nu är den hemma efter vaxningen för 795kr.

Blev riktigt bra tycker jag.

Men hur ska man tvätta bilen nu, jag tvättar bilen minst 1.gång i veckan så vilket schampo ska jag använda?

brukar använd sonax glansschampo kan jag göra de nu också?

Mvh

cl
19
clm001
520i -96
Tvätta bilen med vatten och rätt så mycket vanligt hederligt diskmedel = Skonsamt för lacken, löser upp smutsen bra och betydligt billigare och drygare än "supertvättmedel" där man betalar för märket! Du kommer inte att bli besviken på resultatet ;)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Citerar Jocke7718.. "Det går bra tills bilen hamnar hos en billackerare som inte kan lacka bilen pga av silikonskadad lack (för det går inte alltid tvätta bort med silikonremover)" ....

Om det är en seriös billackerare så använder dom inte silikonremover innan dom målar utom helt vanlig Thinner! Thinner löser det mesta... Betydligt bättre än avfettning när det är dax för vårrusten... ;)
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
heltsonika, det funkar inte alltid med thinner heller.
Thinner går jättebra att ta bort annat på bilen , ex smuts,limrester,asfaltprickar m.m , men silikon kan vara ett helvete för oss lackerare.
Jag torkar alltid med thinner först o silikontvätt sen.
Mvh/ Jocke
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ok Jocke, Det är helt klart att du kan ha helt rätt då jag inte har någon större erfarenhet av silikon. På gått och ont ;) Men jag står fast i att thinner är klockers för att ta bort asfalt och annat skit som man annars måste gno så in i döden för att få bort till 100%.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.