|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är på väg att köpa en BMW 316 compact och har lite frågor om service. Bilen har gått 6000 mil och har en ifylld servicebok men jag undrar vid vilka mil som service ska göras? Är lite orolig för att åka på en dyr service direkt utan att ha kunnat förhandla ner priset. En fråga till, är det någon som har gjort motormännens M-test? Är det värt pengarna? M v H Goosehunter | |
|
Välkommen till forumet! Vilken årsmodell är det? Servicebehovet på BMW styrs inte av fasta miltal, utan beror på hur bilen körs. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det varierar beroende på servicedatorn men cirka 1500 mil är intervallet. 6000 mil är enligt programmet InspektionII, storservicen alltså. Kolla i S-boken och jämför mot mätarställningen så ser du hur långt det är till nästa service. Själv skulle jag aldrig göra ett M-test men visst kan det vara värt att få veta att spindelleder och bromsar och allt annat som kan krångla är i bra skick så man slipper dyra rep. första tiden. |
|
|
Tack för informationen, bilen är en -96 och det är antagligen dags för service 2 eftersom den inte är gjord enligt säljaren. Vad ligger den på i SEK. M v H GH |
|
|
Är för snål för att låta BMW serva min 316 compact (97:a). Men de tar ungefär 2300 för en oljeservice och inspektionII ligger på 4200 kkr. Hiskeliga pengar man aldrig får igen vid försäljning, däremot håller sig ju bilen i ett väldigt fint skick. |
|
|
Då vet man att säljaren hade fått det om bakfoten att Service II var liten och billig, Tack för hjälpen pruttgas, Goosehunter |
|
|
2300 för en oljeservice till en 316 är ju rena rånet!!!! Jag betalade 1400kr för oljeservice på BMW i malmö för exakt 1 år sedan. En 328 rymmer dessutom ett pat liter mer olja än en 316. Att betala mycket mer än 1500kr för en oljeservice känns vansinnigt. Min 318 vill jag minnas kostade knappt 1000kr för samma service, visserligen ett par år sedan. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Sanslöst att ni lämnar in för oljebyte.. Tar ju max 20m på ett GDS-hall och ha endast 19mm och 34mm nyckel... 50 kr GDS 400 kr 4 liter 0-30W olja 80 kr oljefilter Summarum: 520 kr men en korv med bröd hinner slinka med så 530 :D |
|
|
coolman: Det kanske låter snobbigt men jag resonerar som så att min egen tid är ovärdelig, därför lämnar jag in bilen på service. Med tanke på den lilla fritid jag har pga mitt arbete så är jag definitivt beredd att betala en tusing extra för att slippa grisa ned mig i en GDS hall och istället spendera denna tid på något annat. Men det är jag det och alla resonerar inte på samma sätt :-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Byta olja är väl också en fritidsaktivitet? :-) Övervägde att fixa spindellederna själv förra veckan men det blev BMW Danderyd som fick äran att göra jobbet. |
|
|
Goosehunter Oljeservice för 316 Compact (jag har en -95) kostade 1300:- på BMW Gbg hösten -04. Inspektion I ca 3000:- (-03) Inspektion II ca 4000:- (-01) Bilen är kul att köra och väldigt billig i drift. Min har gått 16.000 mil och har inte varit några större problem. Dock skall du kolla bromsskivorna fram de är ganska kass kvalitet på. //Daniel |
|
| Oki, känns som jag tolkat infotavlan lite fel.... 1300 är väl rätt OK även om det är lite löjligt att arbetet ska gå på närmare 800 kronor... | |
|
>>>Dillecompact Tack för infon om bromskivorna och servicen, antar väl att de kontrolleras på besiktningen? En fråga till angående däck och fälgar, vilka mått passar för BMW 316 compact -96? M v H Fredrik |
|
|
Standardstorlek för Compact är 185/65-15 på en 6 eller 6½ tum bred fälg. Däck och fälgar passar från andra E36 samt E46 och Z3. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
goosehunter: Standard dimensionen är 185-65-15. Misstänker att större hjul är godkända. Om du öppnar förardörren skall det finnas en tydlig dekal på A-stolpen där vilka mått på däck/fälg som är godkända. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Tack för infon, Erik och Kristoffer, |
|
|
Kollade på min dörrstolpe (eftersom bilen står 10 meter från datorn) och fick följande: 205/60/ R15 91H 225/50 ZR 16 205/60 R15 Q/T/H M+S T125/90R 15 96 M (reservhjulet?) |
|
|
Liten kommentar: Om du planerar att ha 225 eller bredare måste du ha en särskild styrbegränsningssats till framhjulen som kostar ca 200kr/sida. Annars tar hjulen i innerskärmarna vid stora rattutslag. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
316g är förmodligen tyngre, och därför räcker inte lastförmågan på 185/65-15. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Glömde visst 185/65/15-däcken som givetvis passar min bil också :-) | |
|
Goosehunter Bromsverkan kolla på besiktningen men problemet med skivorna fram på 316 är att de slår sig och orsakar vibrationer som sedan sliter på framvagnen. Kolla alltså att "inga" vibrationer uppstår när du bromsar. Enligt BMW skall skivorna "efterhärdas" under inkörning på bil. Har också hört att Biltema och andra "piratskivor" är bättre än original mmen har inte prövat dessa. //Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.