|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Vad är det för fel när det vibrerar vid inbromsning? Är det nån bussning? Kan man fixa det själv`Vad kostar det ungefär? | |
| Jag skulle gissa på att skivorna är skeva eller att kolvarna i ett ok går lite trögt så att du har anliggning... Lyft hjulen och snurra på dem, om de går lite trögt så kan det vara kolvarna i ett ok, om de inte går trögt kan du lossa hjulen och hålla en skruvmejsel mot ena "kanten" av oket, mot skivan och vrida på den för att se om avståndet till spetsen på mejseln ökar eller miskar och isåfall är skivan sned... | |
BBrahme |
Har samma fel viberera kraftigt vid lätt inbromsning men inget alls vid kraftig inbromsning, verkar vara ett fels om en hel del har haft tyvärr. Kan inte vara någon bra kvalitet på BMW:s bromsskivor |
Rosebuddy |
BBrahme, jag har precis samma symptom på min -96:a. När du åtgärdat kan du väl meddela hur och till vilken peng!! Tack ///Lars |
| Vet ju inte hur ni kör, men om skivorna blir förbannat varma så blir de skeva. Kör ni grabbkörning eller? | |
|
Hade samma fel på min BMW 325. Köpte nya skivor och vibrationerna försvann helt.. Köp skivor av Rolle på www.gtiklubben.nu Köpte mina för 2200kr runt om med slitsning och frakt . Han slitsar skivorna åt dig,dom blir grymt bra.. bengan 2,7L M20 |
|
BBrahme |
Till Rosebuddy Jag återkommer men jag tycker att alla som har fått detta fel skall kontakta BMW, naturligtvis om man har deras skivor, och begära att de åtgärdar problemet utan kostnad då detta är ett fabrikationsfel. |
BBrahme |
Till Glenn Spelar ingen roll då exempelvis jag kör en Alfa GTV på sommaren och tro mig den får gå, har kört den ca: 6000 mil utan några problem med skivorna och har faktiskt aldrig tidigare varit med om något liknande med andra bilar heller. Utger man sig för att sälja en körglad kavalitetsbil såsom BMW gör som man dessutom tar bra betalt för, så skall inte ett sådant fel finnas "inbyggt" Då rättar man till det kostnadsfritt för de som får problemt. |
| Att skivorna slår sig förekommer på alla bilar, kan bero på att de blivit varma för att sedan utsättas för översköljning av vatten eller av att man håller nere bromspedalen vid rödljus och bromsverkan inte är riktigt centrerad. Har själv problemet och skall byta skivorna fram till våren. | |
BBrahme |
Om bromsskiver inte tål att bli översköljda av vatten om de är varma då är det bara dålig kvalitet inget annat. Som sagt hos Alfa, och Jaguar händer det inte men hos BMW............. |
|
JA! För när man kyler ner atomer extremt snabbt, så ska det ju verkligen inte bli skevt. Nä! Atomer blir varma => bindningarna blir längre. Snabb kylning av atomer => bindningarna dras ihop, men KNAPPAST till exakt samma form. Den där Alfan och Jaggan du snackar om hade väl ingen bra styrning eller så hade de dåliga bromsar som inte klämmer fast riktigt. |
|
Tony G |
Min gissning förrutom skeva bromsskivor som ovanståenden tagit upp, är att du har någon inre eller yttre styrled som är dålig. Hade det på min E30 och det var ett så litet glapp att jag inte fick någon anmärkning hos Besiktningen. Dock räcker det för att känna vibrationer vid inbromsning. Hissa upp bilen och rucka på hjulet och känn om det glappar! //TONY |
BBrahme |
Snarare beror det på vad och hur skivorna är tillverkade, sedan tror jag inte att du har någon som helst kännedom om varken Alfa eller Jaguar, det tyder ditt inlägg på. Vad jag är ute efter är att tillverkaren skall stå för de misstag som man gör, i detta fallet undermåliga bromsskivor. |
| glenn 316i: bindningarna mellan atomerna är inte direkt några balkar som töjs och dras samman. en bindning är vanligen att två atomer (protoner +) delar en eller flera eletroner (-).. sen finns det ju andra typer av bindningar... | |
|
Har samma problem har bytt skivor runt om och problemet består så det är nog någon led/bussning som ska bytas. |
|
| jo, jag vet. en vanlig bindning är, som du säger, den kovalenta bindningen. antar att skivorna består till stor del av detta. men det finns ju dipolbindning, van der Vaahls bindning och massa annat kraffs. men blir något varmt och sedan kyls ner snabbt, blir det skevt, så jag förstår inte vad du syftar på | |
BBrahme |
Frågan står fortfarnade obesvarad varför uppstår inte samma problem på andra bilar under samma betingelser. Är Alfa och Jaguar från början utrustade med bättre skivor alt är det dålig kvalitet på BMW:s skivor. |
|
--> BBrahme Nu tror jag inte att BMW köper/tillverkar skitbromsar utan att det beror på körningen/väderlek. Jag har kört ca 4000 mil förra sommaren nere i tyskland(HÅRD KÖRNING) med bla kraftiga inbromsningar, detta utan problem sedan åkte jag för att fira julen i sverige bilen gick ca 50 mil-korta sträckor. Nu är bromsarna "skeva" eller är någon bromskolv fastsaltad. Bilen är en volvo v70-98, bromskivorna har blivit sämre och till v70:n byter jag belägg samt skivor runt om samtidigt som sommarhjulen åker på. Beläggen inhandlas på volvo och skivorna köps hos micro eller dyl på så sätt håller jag bromsarna i trim. På min förra bil (M3-96) körde jag 5000mil även på vintern utan problem detta hoppas jag skall hålla i sig med min nya kärra. svar på din fråga:alla bilar har org."skitbromsar" enl. mitt tycke. Bromstipps: Motionera bromsarna särskilt på vintern, när du har 500 meter kvar till parkeringen eller garaget "lägg an" bromsarna så att dom blir lite varma och på så sätt "torka" skivorna. En och en annan hård inbromsning skadar heller inte det är ju vad bromsarna är till för. Vid hjulbyte tag en polygrip och tryck in kolvarna(bromsbeläggen), bromsa och repetera ett par ggr.Under en inbromsning rör sig kolvarna typ 1mm. ofta kan man påvisa om det är fram eller bak skivorna som är skeva. Om ratten skakar så beroro det på framskivorna om det pulserar i pedalen så beror det på bakskivorna |
|
matwip |
Jag är beredd att hålla med Chris till viss del. Ett par originalskivor till bmw "kan inte" bli vinda med den kvaliten de ska ha. (Om man inte utsätter dem för väldigt extrema förhållanden, typ bankörning under längre tid....) Blir dom vinda är det förmodligen något annat som är galet. Men visst skiljer det en hel del på kvalitet på eftermarknaden("piratdelar") Köper man ett par skivor av okänt märke kan man nog inte räkna med att de ska hålla lika länge som ett par "orginalskivor". (original = ?) |
|
Jag köpte nya skivor och belägg på BMW. Efter 2 månader så var de skeva igen. Så är det med tysk kvalitet =) |
|
|
Jag passar på och är lite elak jag också... Även jag har har en Alfa (förutom mina BMW) , årsmodel 1970. Skivorna är säkert aldrig bytta. Trotts att de plågats på ett antal banträffar är de helt felfria och så bra som man nog kan begära med tanke på åldern. På en av mina E21 har även jag bytt skivor, och problemet har försvunnit. Tråkigt nog så tror jag inte att det här något unikt, utan sådant som man drabbas av om man har en bil där man bromsar ibland också. /weber |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.