AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.289

Framvagnen skakar

Sida 1 av 2
bm
96
bmw_erik
540ia -93
Har en 540 -93 som fungerat utan minsta problem i 10-11 månader. Men nu har den börjat:

*Ratten skakar kraftigt vid inbromsningar i 110 ner till 80 eller nått sånt.

*Hela bilen skakar(knappt kännbart) om man kör fortare än 50-60.

*Det liksom "viner" av framvagnen när man svänger höger i 50 och uppåt. höger hjullager?

*Är det vanligt med rost problem på dessa bilar? Gjorde en total rostlagning i höstas(utförd av billackerare sen 15år), men det har redan kommit på höger framskärm.

cirka priser för reperation?

tack för svar
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Hej !!

Kolla spindelled eller hjullager kan ge vibrationer, vad rosten behagar att komma är vid tanklock och trösklar.......

/Niklas
Om du svänger höger belastar du vänster fram därav troligen vä hjullager.
Kolla casterstagen(bakre länkarmar)antingen är bussningarna slut eller så är det glapp i leden.
Kan oxå vara nåt annat glapp i framvagnen men casterstagen är vanligast.
Rost en av de sämre rostskydden på marknade tror jag de rostar ju för fan överallt,tanklock,skärmar,dörrar,trösklar,baklucka,huv.
E39 har marginellt bättre skydd jga har sett en hel del rostiga såna oxå.
bm
96
bmw_erik
540ia -93
hur kollar man enkelt hjullager,spindelled,bussningar mm och vad ska man kolla efter? Dyrt? Ska sälja bilen till sommarn(lumpen) så man vill ju inte lägga ner 10-15 tusen på bilen.

Tack på förhand!!
bm
96
bmw_erik
540ia -93
Satte på sommardäcken idag(235-45-17) upplevde att skakningarna var mycket mildare efter. såg även att mina bromkivor har fått MÅNGA sprickor i sig, kanske en var tredje,fjärde cm,varför blir de så? ingen spricka var ända ut till kanten eller ända in.
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Min bil beter sig exakt likadant, eller jag märker bara skaket vid lätt broms över 90 kmh. Jag bytte skivor, men tyvärr bara fram eftersom dom bak var restade (på biltema :) ). Å de blev faktiskt bättre.

Men jag har kvar lite skak, så jag är på jakt efter glapp i framvagnen. Casterstagen är de inte på min bil för dom är nybytta. De e fan inte lätt å hitta de där. Tror man skulle vara mer eller mindre tvungen å ta bort fjädrarna för att belasta av allt så man kan känna glapp. Jag har försökt kolla bussningen i hjälpstyrarmen, genom att bända på den, den var hel, alla styrleder verkar hela. Spindellederna ser hela ut och hur mycket man än sliter i hjulet så känner man inget glapp.

Nu är jag iof lite inne på att ett byta av bakskivor borde ta bort ytterligare lite vibrationer.

Låter ju inge bra med sprickor i skivorna, så dom borde du ju byta förståss.
bm
96
bmw_erik
540ia -93
Ja skivorna kommer att bytas nu när jag såg hur dem såg ut! Det är samma, kan slita och vicka hur mycket jag vill på däcken, de sitter stadigt som bara den, men sen om man bromsar lite så är det IBLAND ,bara ibland som om däcken skulle sitta fast med bara en hjulmutter eller nått, skakar så in i hel*ete. Är det dyrt å byta en massa "armar" i framvagnen?

tack på förhand
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
De e väl ganska dyrt, jag tror att sådär mellan tumme å pek så kostar främre och bakre (caster) länkarmar med bussningar mellan 1000-1500 styket. Styrleder går på 150:- på BMW, mittre styrstag 1500:- kanske, hjälpstyrarm med bussning 400:-. Så de blir väl en summa på type runt 10 lök :(.

Har du en glappig styväxel rekomenderar jag att justera åt den, mitt skak förvärrades när den glappade. Men varken justering eller byte av skivor gav 100% skakfrihet.

// Anders
Do
28
Don
525TDS Touring -94
528iM Touring -99
bmw_erik och Anders!

Renovera oken när ni byter skivor, annar kan ni ha skeva skivor inom kort igen. Renoveringssatsen kostar en spottstyver i sammanhanget. Och jobbet är relativt lätt, tar ca:1/5tim per sida + luftning. Pulserar det vid inbromsning är det nästan alltid skivorna.

En annan sak vid 80-100km/h om man har vibrationer där, utan att bromsa, så har man obalans i däck & fälgar = lämna in på balansering.

Mvh Don
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Jag inspekterade oken å kom fram till att dom verkade schyssta, den där satsen e väl bara en oring åså tar man isär å rensar, eventuallt putsar bort rost ?

Men mina var de inga problem att trycka in eller ut så jag antog att dom var ok.

Varför blir skivorna dåliga av dåliga ok ? Jag kan tänka mig att dom skulle kunna bli skeva om bromsarna ligger på å värmer upp, och om oken inte glider som dom ska så de inte blir symetriskt tryck på varje sida av skivan utan mer mot skivan.

Hos mig pulserar de inte alls i pedalen, bara vibrationer i karross och ratt, därför var jag lite skeptisk till att byta skivorna, men dom var ju skeva så de var nog lika bra.

// Anders
Do
28
Don
525TDS Touring -94
528iM Touring -99
Det stämmer , det är O-ringar och gummitutten med lock till glidbultarna. Man behöver inte byta, (vid behov) men att kolla funkutionen är viktigt. Finns det gimmiavlagringar på glidbultarna har bromsarna gått varma och gummit har bränt fast på bultarna.

Om så är fallet gör rent glidbultarna och smörj dem med koppar/aluminiumpasta.

I ditt fall verkar det vara frågan om hjulbalansering.

Har du alufälgar och det glappar när du tryckt på dem på navet, behöver inte vara mycket men ändå, så saknar du balansringar.

Köpte själv nya fälgar & däck, monterade dem och upptäckte att glappet till navet var för stort, ringde firman. Nej det skulle inte vara balansringar till dessa fälgar. (E39) Jag stod på mig, de undersökte saken och det visade sig att de hade bytt leverantör och att det skulle vara balansringar till dessa, men inte från den gamla leverantören. Fälgarna såg exakt likadana ut M5 look. När jag fått balansringarna och monterat dem blev det bättre, men inte bra. Tillbaka igen, så fick de balansera om alla däck och ett däck hade 50 gram för mycket på.

Så även nya grejer kan det vara fel på. Så balanseringen kan vara fel , det beror på hur din bil sliter däcken. Eller rentutav att någon vikt har ramlat av. Detta förekommer ju också.
Obalans i däck och fälgar brukar oftast kännas vid vissa hastigheter 80-100 eller vid 140, visst ja så fort fick man ju inte köra.

Mvh Don
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Jag hade samma fenomen på en 530 E34 för en massa år sedan.

I mitt fall så var det en stötdämpare fram som var helt slut/trasig.

Jag testade då med både 7x15 och 8,5x17 fälgar och problemen var större med de bredare hjulen.

/M

in
438
inkognito
E34 535-92
hade samma fenomen förra sommaren, ena stötdämparn fram hade rasat, men det värsta var nu att bärarmsbussningarna de bakre hade gått helt sönder. testa sparka framifrån på däcket o se om det rör sig mycket bakåt. Gör det så, är nog de bussningarna dåliga
Do
28
Don
525TDS Touring -94
528iM Touring -99
Dåliga dämpare kan slita däck på mkt konstiga sätt, så det är på sin plats att även notera detta.
bm
96
bmw_erik
540ia -93
har ny bytt lagret och det gjorde susen!!!den går så tyst nu. skivor och belägg fram byttes och även detta var ett rejält upplyft!! MEN å ack detta men, vid acceleration förbi 80 så skakar bilen nått så in i helv*te!!! inte i ratten utan HELA bilen..men inte om man svänger lite samtidigt som man passerar 80 strecket då är den hur fin som helst...

Har fått olika bud på vad det kan vara:
hardyskiva/stödlager...vad är det här för grejer?
krängningsstag
skeva skivor bak...knappast troligt men
kass motorkudde...den är visserligen dålig men inte så här dålig

hjälp!

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
erik: min gör likadant, skakar när man bromsar/accelerar mellan 80-100km/h, jag har köpt nya casterstagsbussningar som jag ska testa byta, men vet inte när det blir, har haft inbrott i bilen inatt, så jag vet inte om jag ids till helgen så jag kan svara på om det hjälpte.

//Mvh Simon
bm
96
bmw_erik
540ia -93
vore kanon om du kunde skriva hur det gick!!
är lite less på allt skak..

tack
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag ska byta motor på en e30 ihelg, men kanske jag hinner med bussningarna också, men jag tror faktiskt att det är mina bromsskivor som gör att det skakar, det har börjat skaka i ratten nu också

//Simon
bm
96
bmw_erik
540ia -93
Xtracrispy:hur har det gått?

HA
7
HAJ8
BMW 540iA -97
Hade en 525 TDS -92 förut som skakade rejält i ratten när jag bromsade. Bromsskivorna fram tänkte jag, och bytte dom. Ingen skillnad. Då kollade jag skivorna bak, å dom var helt vinda, bytte dom å bilen blev som ny.

Alltså kan dåliga skivor bak orsaka skak i ratten, tro det eller ej!
Ulke
Alltså om bilen skakar i omkring 80-100 och lite i dem farterna så vågar jag nästan sätta en peng på att det är era stödlager till kardan som är dåliga, mycket vanligt fel när bilen har gått lite mil.....

Själva lagret kostar mellan 400-800 beroende på vart ni köper det, och är en enkel match att byta med bilen upphissad, se bara till att ni märker ut hur kardan satt monterad så att ni hamnar i samma spår, annars kan det generera vibrationer om man får den fel....

mvh Ulke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.