|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag är en kille som är intresserad av att köpa en 540 av modell e34 och undrar följande saker om den: hur mycket drar den i genomsnittlig körning jag vet att de står att den drar den drar 1,14 här i modellguiden men jag skulle vilja veta vad den drar "på riktit" och sen skulle jag villa få reda på hur mycket vrim motorn har och om den såldes i sverige med manuell och om så ej är fallet hur automaten fungerar efter några år och andra eventuella fel den kan ha | |
|
Börja med att läsa detta: Länk Vad gäller förbrukningen så drar 530iA V8 1.25 liter milen blandad körning för mig (snitt sedan bilköpet). räkna med att 540 drar ca 1 dl mer per mil. Vridmomentet ligger på 400 Nm och kommer vid 4500 rpm ___ Vanliga fel på E34: Länk |
|
|
Hej och välkommen till forumet! Sök på 540 E34, under sök inlägg, alla dina frågor har tagits upp tidigare, men lite kort, under 4000mil snitt 1,22l/mil, manuell aldrig Sv-såld, men av dom ca 800 tillverkade sedanerna och dom ca 500 tillverkade Touringarna har några hittat hit via privatimport, båda mina till exempel. Manuell är mer hållbar, det enda du behöver tänka på där, är att byta koppling direkt när den börjar slira, medan automaten är det lite mer att tänka på, men sök på automat och 540, kolla även begagnatguiden över E34, där står typfelen på. Vridmomentet är 400nm. Mvh Stephan Ps Lycka till med 540 köpet, det är läge att köpa 540 E34, inte sälja, se på mig, jag köpte en till, undra om jag har tre stycken om några år? |
|
|
kan väl bara säga att hittar du en fin 540 så köp den du lär inet bli besviken jag är hur nöjd som helst! //norda |
|
kilroy |
Kan bara hålla med föregående "talare"...Manuella är inte så vanliga men vi har faktiskt 2 stycken manuella i familjen (om jag räknar min morbror som familjemedlem?). Min morbrors manuella 540 är till salu om du är intresserad...Mvh kilroy |
|
jo jag är nog intresserad av att köpa alltid bara den är till rätt pris så int vet du vd han vill ha betalt för sin pärla och eventuellt lite info om den och tack för alla svaren dom har varit väldigt hjälpsamma och jag har bara en fråga till och det är hur snabb en manuell är 0-100 den borde vara rätt snabb tycker jag iaf och tack för all hjälp!!! |
|
|
Tjena, se modellguiden för info Länk |
|
| Min föredetta 540 E34 visade aldrig mer än 1,2 på mätaren och då fick den smaka på färg rätt hårt många gånger. | |
Plumber |
Räkna med cirka 1,3-1,5 om du inte är bonde. |
| Snittförbrukning under mer än två år 1,33l/mil kan väll tilläga att mestadels är lansvägskörning. Dock inget ägg under gasen.. sommar däck 255/35/18 | |
| Min snittförbrukning ligger på 1,44 enligt färddator, men det är ju nästan uteslutande stadskörning och inte för lätt gasfot. | |
|
Officiella siffror från BMW på 0-100 km/h i instruktionsboken är 6,4 sek för både Sedan och Touring, medan dom siffror som är lämnade till Autokatalogen 1994 och 1995 säger 6,3 sek för Sedan och 6,4 sek för Touring, Tyska Auto Motor und Sport testkörde en Sedan i NR 10/94 och fick den att gå på 6,5 sek till 100 km/h. Det var höga förbrukningssiffror många har på sina 540:is, lägsta jag har fått är 0,93l/mil med snitthastighet 117 km/h förra lördagen till Jönköping, en kompis körde hem samma kväll, då drog den 0,98l/mil, det högsta förbrukning jag har fått är 1,97l/mil varav nästa all körning var på Nürburgring. Jag är mycket intresserad av att få uppgifter på era 540i E34, speciellt manuella, för mitt register, har just nu har jag 40st 540iAT, 134st 540iA, 16st 540iT 6vxl, och 39st 540i 6vxl i registret, målet är att ha en hemsidan, liknande HD91 har över M5 E34 Sedan. Mvh Stephan |
|
|
Well, den höga förbrukningen på min touring 6-vxl beror mycket på att jag har den fina "ogynnsam körprofil" dvs ,7 km till jobbet... som råge på det är det genom city i Göteborg. däremot ute på landsväg eller motorväg så kan man lätt ligga o cruisa i 130 på 0,8 |
|
kilroy |
540 wannabe*Är du intresserad så finns min mailadress på min profil, jag kan förmedla kontakten till min morbror.Stephan735i*Min snittförbrukning på 540:n ligger på 1.27 l/mil, det är räknat på 4 år. Lägsta förbrukning är 0.95 l/mil under en resa mellan Malmö och Varberg. Fördelningen motorväg/stadstrafik vid den turen var ca 90/10. Marchhastigheten på motorvägen var ca 135km/h med enstaka toppar på 160-170 km/h.Normalt sett är det inga problem att köra under litern vid snabb motorvägskörning.Mvh kilroy |
|
Kör på 1.28l/mil, inte farligt om man tänker på vad det är för bil. Var faktiskt nere på 0.98 en gång när jag skulle kolla vad jag kunde klara. Har inga som helst problem med allt vad automatlåda heter. Dock framvagnen, tung bil så det sliter ju en del. Helt klart en bil att satsa på, du kommer inte att ångra dig!! |
|
|
Bränsleförbrukning! drar mindre än jag väntade mig. Förra året kördes ca 260mil under en 10 dagarsperiod ca 130mil var landsväg, resten snurig stadstrafik och smygande i bilköer på ö-land. Snittet slutade på 1,06. automat Helt ok tycker jag. lycka till |
|
|
Jag får korrigera min uppgift om 1,44... minnet var nog lite sisådär. den verkliga förbrukningen låg på 1,34 ;) Reqan the klantarshel |
|
| Snitt sedan i augusti för våran manuella 540iT ligger på 1,21 enl färddatorn. Då är det "mammas" bil så den körs lugnt. | |
|
Min 530 iAT har dragit 1,26 sen jag köpte den. Ca hälften stadskörning. /Gunnar /Länk |
|
|
drar allt mellan 1-2 liter beroende på körsätt,men det är en go bil köp en du med. feken |
|
| Nja, vet inte vad era 540 verkar dra. Men som lägst har jag kommit ner i 0.91 med min 540IA men då är det lugn körning mestadels motorväg. Normal förbrukning blandad körning ligger jag på 1.17-1.18 vid flertal tillfällen...mycket beror på körteknik. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.