|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Varför måste dom köra dessa gamla gubbar över 80 år! Nu har jag råkat ut för en sådan med! En gubbe på 84 år backade in i min nya Älskling! Rätt i bakskärmen och stötfångaren. Jag väntade på att få köra ut från parkeringen på en väg och när jag väntar för att bilarna ska passera så börjar gubben backa in i min bil utan att kolla i speglarna. När han väl kör på mig så kör han fram 3-5dm och då sticker min fru fram till honom och frågar vad han håller på med. Gubben säger "nä jag har inte gjort nåt" NäHe säger min fru irriterat du har backat på oss! Då går han ut och kollar och säger det det var inte mitt fel! Ni står ju i vägen säger han till oss. Men om vi står ivägen då betyder det inte att du ska backa in i oss! Vi är ju på väg ut från denna parkeringen så vi står ju i utfarten och väntar på fri väg! Sen när jag försöker skriva ner all viktig info om föraren så säger han till mig att jag ska skynda på för han hade bråttom, då var jag sååå nära att ta tag i gubben och strypa honom, men vad skulle det hjälpa? Till slut löste det sig! Han var 84 år, ska dom inte få förbud någongång när dom är så gamla? Ska jag lämna bilen på bmw? Eller är det försäkringsbolaget som säger var jag ska lämna in den? Har ju aldrig haft något med försäkringsbolagen att göra! Det går ju på gubbens självrisk men det påverkar väl inte mig eller? MvH Bmw 4-ever | |
|
Peter78w: Tyvärr använder sig inte våra läkare sina befogenheter så bra, om de ändå vågade skulle flera äldre få indragna körkort |
|
M3-Mackan |
Du kontaktar ditt försäkringsbolag först, sen hänvisar dem dig till vilken verkstan.. Trist, att sånt ska hända -Mackan- |
Len |
I min lilla stad var det också en 80+ som stod och buffade, rätt utanför porten. Såg ut som i Paris - var gång han backade för att knixa in sin 340 mellan två bilar så bumpade han till bilen bakom så att den gungade. Till saken hör att den bilen redan tidigare hade fått en omgång. Så jag pekade på bilen bakom och frågade gammal man vad han höll på med. Förstås svarade han att han inte hade gjort dom skadorna. Medan jag gick upp i porten efter fler saker så hoppade gubben in i sin bil och åkte fort väg. Inte ville han parkera sin bil, inte...i varje fall inte där. I varje fall gör gammal man så gott han kan, förmodligen bättre än rena nybörjare. L |
| Hur svårt kan det vara att ha obligatoriska syn, hörsel och reaktionskontroll vart 5år från att man blivit 65? Bara ett enkelt krav på att läkarintyg på dessa skall följa med förnyelseansökan? | |
|
Har inget imot äldre. Skottpengar!! skojar bara. Mkt äldre kvinnor som maken gått bort. De har inte kört bil på 30år helt livsfarliga i trafiken! Inser man inte att man är farlig för sig själv och andra när man kör så dåligt? Om jag är sjuk eller har nedsatt förmåga (mina BMW pilotkrafter avtar) så kör jag givetvis inte bil det säger sig självt. Är dessa då av den typen JAG är bättre än DU och därför får jag göra som jag vill. Gillar inte den attityden även om det är äldre som beter sig så. Blir så irriterad bara har råkat ut för liknande sett liknande och diskuterat med äldre personer om detta. GRRR Jaaaaha det är din bil jag mosade jaja men "skiter väl jag i" attityden hatar jag. Alla dessa dörruppslags XXxxxxXXXxxxx varför? Ska fan köpa en ful bil vakta på parkeringen observera ngn jävel parkera brevid och göra samma sak GRRR lite hårdare. Har bla varit med om att jag suttit i min bil och väntat, puckona brevid slår upp dörren mot min bil står och gnuggar osv... detta har gjorts av snälla gamla tanten /gubben och småbarnsfamiljeföräldrarna- ALLTID lika offörstående vadå kostade jag dig 1500kr nu jaja men det skiter väl jag i! GRR Tvungen att skriva av mig bara. 1a ta kontakt med ditt bolag fråga dem så får du svar. -Phil |
|
|
Det är ju sedan många år krav på läkarundersökning för att få behålla de tynge behörigheterna från en viss ålder (glömmt exact, men gissar på runt 50 nånstanns). Så tanken finns ju, förhoppningsvis snart ochså för personbils lappen... Jag säger var 3-4år efter att man fyllt 60, och vartannat efter 70. Har själv en gammal Morfar en bit över 70 som egentligen inte alls har bakom ratten att göra... men eftersom han bor mitt ute i skogen låter vi han hålls av rent praktiska skäl. Länk min pärla |
|
|
Tycker att det ät klockrent när dom tar vänster i en rondell och kommer mot trafiken. Dom fattar inte att man måste köra runt i rondellen innan man kan fara vänster. mh |
|
|
Peter78w >> Försäkringsbolaget tar kontakt med dig när de fått in skadeanmälan och gjort bedömning av vem som vållat skadan. Därefter gör du ett besök hos en bilskadeverstad för en offert som verkstaden skickar till förs.bolaget. Efter det är det bara att ställa sig i kö för att vänta på lagning! 45år gäller för hälsoundersökning för de tyngre fordonen. Skulle gärna gå igenom en undersökning, ev. en testuppkörning vid 65 för att avgöra om man får fortsätta framföra ett fordon. Från 65 borde man få göra en test var 10e år tycker jag... // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
...och Ulrika Messing skall sätta upp 700 automatiska fartkameror (60 f.n som laddas ibland) som läser av nummerplåt och skickar böter automatiskt för att förbättra trafiksäkerheten???? Bort med fyllon och gamlingar från vägarna. Somliga är "dangerous at any speed", satsa på förarutbildning och motorbanor så att vi får bränna av oss ibland under kontrollerade former!!!! Det skulle förbättra trafiksäkerheten! |
|
| men knocka gubben ffs! | |
|
Jag kan ta exempel från nästan varje dag jag är ute och kör. Igår så var det en Kärr...g som tyckte att hon skulle klippa svängen lite... strax efter att hon stått i en av två solida köer som skall svänga vänster. Detta med fartkamerorna är en kassako. I England så sattes det upp en jädrans massa kameror inte på olycksdrabbade ställen utan där de kan mjölka. Detta drar in XXXXXXXXXXXXXXXXXX pund till staten. Olycksstatistiken har inte minskat heller! Blir väl så här i Sverige också. Göran och Co gnuggar händerna när råoljepriset går upp och alla bara accepterar skatten samma med värnskatten. Tycker vi borde vara lite argare som sydeuropeer som protesterar och jävlas. Så länge detta systemet accepteras så kommer vi bli mer och mer skattetyngda + det nya med avgifter på allt som borde vara skattefinansierat. Omprövning av körkort vart tredje år efter att man är 50? Eller efter att man varit inblandad i ngn. olycka kanske. Eller gratis synundersökning och reflexer + lite trafikregler vid varje bes. Bilen går in i vänster port och du in i höger. Ingen dum idé. Tror att de sämsta förarna på ett mkt enkelt sett kan gallras bort. Om ngn bara vågade säga ifrån. Men klart det är väl viktigare med frågor om hur vi skall skattats ihjäl och hur initiativförmågan och en sund miljö för företagare skall arbetas bort. Missförstå mig inte Jag skattar gärna men då vill jag ha ngt för det jag vill se resultat och utveckling... så som tex. nya VETTIGA förslag som gör skillnad, ex riktig trafiksäkerhet. -Phil |
|
Njuren |
men tänk hur de känns att bli omkörd på motorvägen av en kärring i en saab 89:a, på andra sidan räcket!!Då blev ja rädd.... BMW - i nöd och lust? |
| Jag skulle vilja se er föra denna debatt om 40-50 år, he he | |
|
Njuren ja man blir ju livrädd. Har kontaktat f.bolaget skulle återkomma på måndag! Man hur i helsike fixar dom en sådan skada? Det blev en liten intryckt buckla men den ligger ju i denna valsade delen av skärmen och i den delen där plåten är vikt inåt mot skärmen, går det fixa till detta? eller byter dom skärmen? Hur blir det färgskillnaden på nyansen då? Nu ä bilen varken vaxad eller nåt sånt. ka tänka att det ärr rätt känsligt med dakargul! lämnar dom in bilen för vaxning för att få fram rätt nyans till bilen när den ska lackas? Hur funkar det! Det är min Pärla och vill inte att den ser konstigt ut sen! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Tyvärr är inte dåligt traffikvet kopplat till åldern. Jag kör mycket och jag blir dagligen både rädd och förbannad då man ser hur vissa uppför sig i traffiken. Vad jag förstår så är det prövotid på nya körkort och det är ett sätt att hålla koll på det hela. Jag började köra motorcykel för något år sedan och det är underbart. Först då började jag inse hur obetänksamt vi alla kör. Jag har fått ett helt annat tänkande ute på vägarna och läser av vägen långt tidigare än vad jag gjorde då jag bara körde bil. Jag har också börjat inse att man inte kan dra förare över en kam baserat på ålder. De mest kritiska situationer jag har hamnat i har unga flickor satt mig i och det har varit på håret att jag klarat ut det. Inte för jag gillar myndighetsinblandning som ju bara kostar pengar och gör det ineffektivt men någon koll borde alla grupper som är på vägarna vara utsatta för. Kanske en polisövervakning som fokuserar på beteende och inte går ut på att smyga i buskarna och jaga dem som kör några km för fort. Ta dessa 50 000 som kör påverkade varje dag snacka om risker! Ulf |
|
|
Herregud, det är ju för f** bara lite plåtskador och hur farligt är det även om bilen råkar komma från sydtyskland? Visst, jag hade blivit jävligt förbannad om det varit en smitare inblandad men nu är det ju en förvirrad 84-åring. Hans försäkring kommer betala varenda nickel och du kommer få lite ny lack på bilen. Till alla er som inte vet, körkortet omprövas efter tre incidenter så en viss gallring sker redan där. PhilipS: GB och Sverige (och Norge) ligger i topp bland alla länder i hela världen vad det gäller trafiksäkerhet. |
|
|
Det kanske var ett något omoget inlägg av mig. Peter78w, hoppas det löser sig till det bästa med din bil!!! Som för övrigt smackade en taxi för några månader sedan. Det var taxiförarens fel. Faktiskt så jublade jag inombords efteråt eftersom jag visste att jag skulle få ny framskärm (som redan var lite skadad och smårostig) samt en ny stenskottsfri motorhuv och en nylackerad front :-D Men det är skillnad på plåtskador på lösa karosseridelar och fasta bitar... |
|
|
Kan bara säga att jag blev påbackad av en gubbe i en tvätthall när jag rotade i bagaget, gubbfan klämde mina ben, jag hade tur att han kom lite snett så att kofångarna hade en lite vinkel, annars hade jag varit mos. Gubben tvättade sin bil i båset mitt emot mig, så han såg mig att jag var där, ändå backar han utan att titta, han märkte ej heller att han körde över sin egen spann innan han brakade in i min bil o klämde fast mig. Håller fullständigt med, pröva alla kärringar över 70, hårdare, efter en sådan här grej bör man ta deras körkort, och ja, är jag gammal och redlös, lämnar jag gärna mitt körkort o bil, ja. Vet fall från en polis jag känner att 3 gånger fick de rycka ut o stoppa en gubbfan p.g.a. redlöst yrande på vägen, fjärde gång körde han ihjäl en snubbe! |
|
|
Varför är det ingen som skriker här när man läser om ett rattfyllo som har mejat ner och dötat ett antal ungdomar väntandes i en busskur????????? Att en liten parkeringsskada orsakad av en klantig gubbe kan uppröra men inte ovanstående.......... Mats BMW CS #5847 |
|
|
En sak är säker är att gamla klantiga gubbar över 80 och rattfyllo borde inte köra bil! + några andra idioter som inte vet hur man kör bil. MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.