AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.092

Svenskar snåla eller tyskar rika?

Sida 1 av 2
Njuren
Man ska ha en jäkla tur om man hittar en svensksåld BMW med "all utrustning" typ skinn navi sollucka som många tyska bilar har.Oftast är dt komfort-paket på sv-sålda bilar. Är svensken fati eller snål? Eller tysken rik eller slösaktig?

BMW - i nöd och lust?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Rent allmänt ligger lönerna högre i Tyskland. Inte minst verkar det gälla dem som har en högre akademisk utbildning, vilka därmed har de pengar som krävs för att stoppa in en massa lull-lull i bilarna.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En del av svaret ligger nog i att många svensksålda BMW har gått som tjänstebilar sina första år och då finns det en del skattetekniska skäl som gör att många måste hålla nere kryssen i utrustningslistan. De flesta företag har ju också en max-pris policy och då BMW även grundutförande är ganska dyra så blir det inte mycket över att lägga på extra prylar.

Vet inte hur det funkar med tjänstebilar i Tyskland men jag är ganska övertygad om att det är företagen som bestämmer om priset på den anställdes bil utan någon större inblandning från staten.

___
//Ulf
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag var i Tyskland i somras och körde lite. Jag var i Kiel en natt och dom flesta hade småbilar. I Sverige har vi generellt dyrare bilar. det var typ mycket Golf och andra småbilar. I USA har dom nog dyra bilar generellt.
735
Jag säger bara Hamburg, Muenchen osv, Tokskatte landet Sverige ligger lite i lä där vad gäller bilpark...
I Tyskland totalt finns dock en större andel "mindre bilar" precis som i de flesta europeiska länder.
Det bor 10ggr mer mäniskor i Tyskland och mer chans att det finns rika människor ökar ju med befolkningsantalet=större möjlighet till välutrustade bilar.
Lönerna ligger som sagt lite högre samt att skattetrycket inte är lika högt.
parolof
Generellt är ju Sveriges bilpark gammal jämfört med övriga EU, brukar vara mycket i England och där är det mycket nya bilar, både små och stora, trots att de tjänar mindre och tro det eller ej har ganska höga skatter
bayern munchen:

Finns det verkligen 90miljoner Tyskar det låter lite väl mycket inget emot Tyskland/Tyskar jag älskar landet men 90nja.
Starre
Du har så rätt så rätt mängd Tyskar skall vara 83 251 851(2002)
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Vi har ca 50.000 dollarmiljonärer i Sverige och Norge har trots olika folkmängd lika antal. I USA har dom mindre procent dollarmiljonärer än i Sverige.
högre löner + betydligt lägre skatt = rejält mycket större köpkraft

Svårare än så är inte förklaringen. Detta är förstås också anledningen till att Sverige har en av EU:s äldsta bilparker.

Mvh Johan
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jämför man med Spanien och även Tyskland så verkar dom ha sämre bilpark. Det finns självklart många lyxbilar i ett stort land som Tyskland.
Starre
Topp 20 befolkning 2002

1 Kina 1.284.303.705
2 Indien 1.045.845.226
3 USA 278.058.881
4 Indonesien 231.328.092
5 Brasilien 176.029.560
6 Pakistan 147.663.429
7 Ryssland 144.978.573
8 Bangladesh 133.376.684
9 Nigeria 129.934.911
10 Japan 126.974.628
11 Mexico 103.400.165
12 Filippinerna 84.525.639
13 Tyskland 83.251.851
14 Vietnam 81.098.416
15 Egypten 70.712.345
16 Etiopien 67.673.031
17 Turkiet 67.308.928
18 Iran 66.622.704
19 Thailand 62.354.402
20 Storbritannien 59.778.002

Pe
77
Peter U
M5 2000
Den väsentliga skillnaden är intresset och bilens betydelse som är mycket högre hos många tyskar. De är helt enkelt mer intresserade. Samtidigt är det en stor kulturell skillnad på synen på kvaliet. De flesta hus är murade i sten och har innerdörrkarmar i stål med tätlist. Det säger bara schlofp när man försöker smälla igen dem. Inte konstigt att tyska bildörrar har skön klang. Man kan härldeda en massa intressanta kulturella skillnader utifrån ett lands bilar och attitiyd till bilar; fransmän, jänkare mm mm

F.d. utlandssvensk
Sen är folk så jävla rädda för att stöta sig med andra så det ser inte lika vräkigt ut med en V70 jantelagen som sagt.

mh
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

mattias: Det är nog så ibland men det beror nog också lite på var man bor. Sen har ju också BMW förlorat lite av sin tidigare exklusivitet, dels genom ökad nybilsföräljning i Sverige och dels genom den enorma direktimporten.

___
//Ulf
Håller helt med spelar stor roll var man bor. Tror inte att folk i större städer bryr sig men i norrbotten ojojoj. Trots att dom borde hålla käft eftersom många går på bidrag som dom med nya bilar jobbar för att försörja dessa bidragstagare med.

mh
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag försökte vara lite diplomatiskt men det var ungefär så jag menade...;-)

___
//Ulf
Förstod nästan det. Men efter som jag är från lapphelvetet så blir det kanske inte lika livat om jag skriver det.

mh
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Framför allt finns det en jäkla massa FLER tyskar än svenskar, vilket betyder att det finns fler rika tyskar än rika svenskar...
Jag tror helt andra faktorer spelar in än generaliseringen "svensken snål, tysken rik".

I Tyskland, England, USA och många andra länder finns en medveten "klasstillhörighet". Förenklat (och generaliserat) innebär det att en hantverkare, snickare eller annat lågutbildat yrke vanligtvis INTE kör BMW eller något annat statusmärke trots en relativt hyffsad inkomst. Detsamma gäller även den genomsnittlige tjänstemannen som inte heller kör BMW utan kanske en annan familjebil som ex Focus, Vectra eller Mondeo. De som köper en BMW eller annat statusmärke är oftast relativt välbärgade individer som därför plockar mer med godis.
Bilen man köper visar således vilken klasstillhörighet man har.

Denna hierarkiska skala är faktiskt accepterad i många länder vilket den naturligtvis aldrig blir i landet mellanmjölk :-)
Här får man känslan att man inte skall sticka ut från mängden (fast man hemskt gärna skulle kört runt i en 525 Touring istället för V70n). Ingen får tillåtas att ha det lite bättre än någon annan, istället är det någon form av likriktning som eftersträvas vilken sitter oerhört djupt rotad i folkhemmet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.