|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Står i valet och kvalet om jag skall utöka/förändra min bilpark... Hade tänkt mig en Alpina av ngt slag, dock måste den vara snabbare/lika snabb som min E34. Skulle nog helst vilja ha en B10 Bi-turbo men dom börjar bli lite till åren, B8 är ochså lockande... Men jag tycker nog att B12 är lite stor. Skall alltså ha bilen som rent entusiastfordon, kommer nog inte köra på bana direkt. Vad säger Ni som kan detta?!? Störst chans att hitta ett fint ex, minst värdeminskning m.m Sjöberg | |
|
Alltid svårt att sia om värdeminksning inför framtiden. Men en fräsch BiTurbo kommer nog hålla sig rätt bra tror jag. B8an har varit stabil sista åren och kommer nog ligga kvar där ett tag till. Kolla in B8 Touringen som kom in på börsen idag. Jag höll på att svimma när jag såg den :) En sådan vill jag ha! Med 320 emblem är den en riktig sleeper! Vilka pengar pratar vi om? /Per |
|
|
Glömde jag skriva... Fredag, då e man lite off och vill bara hem!! Ca 150 000:-, lite mer går men då måste jag nog tyvärr avyttra M5:an... Sjöberg |
|
|
Om det skall vara en Alpina - nyare än en Biturbo, och snabbare än din 3,6:a...men ändå inte kosta mera än 150'; återstår nog endast en B8 limo/coupé alt. E39 4.6:a. (Båda alternativen kommer nog att ha en hel del mil på mätaren...) Annars hade jag nog cashat in M5:an också, bättre en optimal bil, än två bra - tycker jag! :-) (Och då hade jag köpt mig en Alpina B3 Touring/cab för de pengarna...B3 S, om stålarna räckt till) |
|
|
Skulle nog gissa att det står mellan B10 Bi-turbo & B8 i så fall... Hur ligger dom till motormässigt och vägegenskaper mot varandra?! Är grymt svag för B10:an, har hittat 7 st till salu. Samt 4 st B8:or... Någon här som har ngn av kärrorna, vad är bra resp mindre bra?! Tacksam för svar. Sjöberg |
|
|
Fanns en B7 (E28) till salu på mobile ligger inom din budget. ___ //Ulf |
|
|
Nja, den kändes väl kanske lite väl "80-tal"... Sjöberg |
|
|
zodiaken: samma här, höll också på att svimma, hade jag haft pengar, hade jag köpt den bums, endast 27 st tillverkade i touring. //Palle |
|
|
Alpina B10 4,0 eller 4,6 E34 är vad jag skulle leta efter, allra helst 4,6 6vxl, sammanlagt tillverkades 75st E34 med V8 av Alpina, en annan ännu ovanligare modell som också kan vara intressant är B11 4,0 E32, 7st byggda, väljer du någon av dom fem versionerna jag räknade upp har du en mycket bra möjlighet att hitta ett fint ex. För 150tkr. Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: Är där ngn sån ute på annons just nu?! Sjöberg |
|
|
Jag hittade en... Länk Ser fin ut, ngn som vet mer om dessa, vilken V8 e det som ligger i?! Hållbar motor?! Prestanda, rakt fram?! Nu kliar det i fingrarna ordentligt... Tack på förhand! Sjöberg |
|
|
Varför inte en Lotus Omega..Den är rolig att köra...Den var visst snabbast serie tillverkade bilen Obs kan ha fel.. Men den går GOTTTTTT...Finns en i Härnösand..Grymmm Kör på höger sida |
|
|
Motorn är en M60 B40 i grunden, och då är den mycket hållbar, i det test som Tyska Auto Motor und Sport gjorde hösten-94 med en Switchtronic 4,6 mot en M5 6vxl så var Alpina jämnsnabb eller snabbare, jag har skrivit sifforna i en tidigare tråd, i och med att automataren är jämnsnabb, så är den manuella troligtvis rejält snabbare än en M5 6vxl, eftersom det är fallet med grundmodellen 540i. Enligt annonsen är 9st av 4,6:orna 6växlade, frågan är om det är 9 av dom 27 sedanerna eller om det inkluderar dom 19 byggda Touringarna också? Men i vilket fall som helst en mycket ovanlig Alpinamodell! Mvh Stephan |
|
|
Jag bara älskar udda-bilar, blir lite smått förälskad i den i länken... Ngn som har en några synpunkter på den, kanske ngn skulle vilja översätt lite lätt vad där står. Fattar inte ett ord tyska... Sjöberg |
|
|
Det står att den har haft 2 ägare, 6-växlad manuell låda (endast nio st. tillverkade med manuell enligt annonsen), elmanövrerade Alpinastolar (recaro) i läder med det klassiska Alpinamönstret i plus dörrsidor. Alpinaratt, telefon, färddator, 2*airbag, Alpina 17"-hjul, eltaklucka och mycket mer. Fullutrustad och i originalskick. Den är dock inte fullutrustad. Exempelvis saknar den automatisk klimatanläggning. Troligtvis är även inredningen bytt, d.v.s. stolar, baksäte och inläggen i dörrsidorna. |
|
|
Apropå inredning kan den vara ändrad av Alpina när den var ny? Original inredningen bör vara Silbergrau eller Silbergrau hell, det går att få reda på via BMW chassinumret som är överkryssat men fortfarande finns kvar, det vore även mycket intressant att få reda på för min del, då jag kan avföra bilen från antalet tillverkade 540i 6vxl, det vore också intressant att få reda på om M-Speglarna är BMW fabriksmonterade eller om dom tillkommit senare, har Alpina någon utrustningslista liknande BMWs? Där man kan se vad dom gjort med bilen. Denna bil var utannonserad på Ebay med fler bilder för ett bra tag sedan, tyvärr har jag överfört dom bilderna på cd, så jag kan inte säga exakt när det var, men gissningsvis 1-1,5 år sedan, sjoberg; om du är intresserad kan jag maila dig bilderna, även då var miltalet 13400 och 2ägare hade den, så det finns nog prutmån på priset. sjoberg; Om du vill kan jag skicka bilder på den enda? 4,6:an som finns i sverige en röd Sedan, som kanske går att köpa med lite övertalning, den är precis tagen i trafik för året, 050325 närmare bestämt, 4ägare i Sverige, import 961112, byggd på en 1995 års 540i 6vxl. Mvh Stephan |
|
V12 LeMans |
Stephan735i : Hehe , "den röda Sedanen" ägs av Jörgen på Jarls bilservice . Jag vet att han vill ha mer än 150´ för den om han säljer . Men har du en väldigt fräsch BiTurbo , så kanske han säljer . Manuellt vxl och svart "Alpina-läderkl." och väldigt fräsch . |
|
Först och främst, Janne tack för översättningen. Det e inte lätt att vara språkinvalid... Stephan735i: Ja, har du lite bilder får du gärna skicka över det... Mest för det kan var kul att kika på, den känns lite tvivelaktig. Betalar nog hellre lite mer och får en bil i "topp-skick". Kan dock inte släppa tanken på Bi-turbon, dom känns otroligt brutala. Är ngn av dom Bi-turbona som är på mobile ngt att ha?! Länk Sjöberg |
|
|
Sjoberg, Akta dig för den bilen. Mig veterligen låg samma exemplar ute på mobile.de för ett år sedan med felaktigt oljetryck för en mycket billig peng. |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Vill du ja en samlarbil så köp en E31 B12 5,0, eller en 5,7 L Garranterat snabbare och en bra värdestegring på sikt mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
sjoberg: Om du ska titta på en Bi Turbo så är historik och dokumentation väldigt viktigt ! Om bilen sedan har få och lite "äldre" ägare så är det ett + , men oavsett hur noga du kollar upp bilen och dess historia så bör du ta med i kalkylen att den kommer att kosta i mycket i"drift" om du har lite otur. Bla så har Alpina slut på utbytesturbon och man är hänvisad till att köpa "nya" a 15.000 Sek /st i Tyskland ( ca 19.000 sek /st i Sverige) Hälsningar Ando Gunnarsson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.