|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
| M5:an har gått på mobil 1 sen -98, och har funkat kanon. | |
Heuer |
Tankar hos Statoil. De har tyvärr inte Castrol, som rekommenderas av BMW. Det får bli Lazerway (bästa oljan). Men den oljan måste väl vara O.K. Kör BMW 520i (01). Det verkar gå åt ungefär en liter på 1000 mil. |
|
Kolla att den är BMW-longlife godkänd. Annars bör du antingen byta olja oftare än föreskrivet eller byta till en annan olja mht de långa serviceintervallerna. Kolla även att specifikationerna API, ACEA och viskocitetsklasserna är rätt. Har du inte fri service på din bil? Mvh |
|
| Har varit och köpt olja idag... Statoil Lazerway. Här står på flaskan att den är BMW longlife-godkänd! | |
| Jag kör på Q8 olja delsyntet på min 525. Har alldrig fyllt på olja mellan byten.Bilen går tyst i motorn. | |
-RW- |
elf helsyntet ca 600:- för 6L. prisvärt och Mobil 1 i den andra bilen. |
| Har alltid hällt i Casrtrol TWS (10-60). Var hos BMW i Solna häomdan och såg att det är den som står på hyllorna där. | |
|
Jag har börjat åka på Agrol Spectra 5W/40 uppfyller BMW krav även till dieslarna och efter att ha sett testresultaten på den oljan så tvekar jag inte en sekund Billig o bra Du hittar oljan hos Odal Lantmännen eller vad dom nu heter efter alla namnbyten |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Att renovera en traktormotor går på 50.000 och uppåt så "lantmännen" skulla aldrig tordas sälja en olja av dålig kvalitet. En traktordieselmotor som går timme ut och timme in på maxbelastning borgar för högkvalivativ olja.Min Far körde på lantmännens olja i allatider funkar utmärkt både i traktor och bil. MVH Hasso Länk |
|
agrol oljan fungerar fint och det är hyfsade priser på den. nån som kört på Q8 olja här och vad fick ni betala för det? Once a beamer allways a beamer Länk |
|
|
Jag kör på Fricco 5w40 helsyntet från Hydro. |
|
|
kan få tag på q8 helsyntet för typ 50 spänn litern i 20 liters dunk. Once a beamer allways a beamer Länk |
|
|
Rätt märkligt! Drar någon igång en tråd om motorolja blir den hur lång som helst. Motsvarande tråd om oljefilter blir mycket kort. Jag pysslar själv med filter till industriella applikationer för hydraulik och smörjsystem. Blir väldigt förvånad att se bilägare som kör nornalt och byter fina syntetoljor efter 500-1000 mil. En modern syntetolja håller mycket längre än man tror. Nu har iofs verkstäderna ett stort intresse av att få in bilarna och debitera kunden pengar. Även oljebolagen vill ha sin del av kakan. Men prislappar på 100-150 kr liter är rent svineri. Jag vet att VW kör långtidstester med 10000 mils bytesintervall på motoroljan. Enligt uppgift med "vanliga" syntetoljor. Fyra faktorer som är viktiga för oljans och motorns livslängd: -Rätt temperatur. Inte för varmt eller för kallt. Viktigt att ev. oljakylare och ev. termostat fungerar. För bankörning kan det vara all idé att uppgradera kylsystemet. -Ren olja. Att filter och tillhörande komponenter fungerar som avsett. -Att oljepumpen är pigg och rask. -Rätt oljetyp Det roliga är att nästan ingen bryr sig om vad det sitter för filter i pärlan. Original anses givetvis helst av den ömsinte ägaren. I huvudsak används det oljefilter med filtermaterial av papper till bilars oljefilter. Inom hydrauliken är pappersfilter nästan helt utdött, används nästan bara till riktiga snikgrejor. I huvudsak används filter med filtermaterial av glasfiber. Glasfiber är helt överlägset papper på nästan alla punkter utom priset. Har fått följande råd från välkända oljebolag, byt filter med t.e.x. 1000 mils intervall och ersätt den olja som går förlorad. Det går nästan att köra för evigt utan oljebyte enligt oljebolagen. Den mängd olja som tillförs vid bytet räcker för att tillföra nya additiver till systemet. Dock är det viktigt att oljan arbetar under rätt betingelser d.v.s. rätt temp. o.s.v. |
|
|
Valvoline 5-40W... kör med original filter har hört att den släpper igenom mindre partiklar än mekonomens.... fast det är nog bara en myt. byter olja + filter när det behövs. "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
Angående oljefilter: Det finns föroreningar som ett oljefilter inte kan avskilja,t.ex vatten,sura förbränningsprodukter,bränsle,vissa oxidationsprodukter..Sen har även oljefilter olika förmåga att ta en del fina fasta partiklar oxå beroende på kvalitet som tidigare skrivits. Vet inte exakt hur långt ner i partikelstorlek(my)ett "normalt" oljefilter tar, men en del fint "slam" vandrar vidare i systemet efter ett ordinärt pappers oljefilter. Så byte av både olja och filter med jämna intervall är viktigt,trots moderna oljors förmåga att hålla föroreningarna "kapslade" länge och väl.. Mvh Janne. |
|
| bytte häromdan, kör med castrol magnatec. | |
|
Janne, ett "typiskt" filtreringsvärde för ett normalt oljefilter i papper, är ca 20 mikrometer. Vilket innebär att det tillåter partiklar som är nästan dubbelt så stora som oljefilmens tjocklek (ca 10 mikrometer) att passera! Därför är det precis som du skriver mycket viktigt att man byter olja och filter med jämna mellanrum. Här är det även viktigt att tänka på att luftfiltret faktiskt kan släppa genom en hel del smuts som sedan fortsätter ner i oljan! (därav min personligt negativa inställning till sk. sportluftfilter!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Olja, det är sant att oljan håller betydligt längre än filtret! Troligen är det precis som du skriver, att glasfiberfilter skulle vara att föredra (om det fanns till bilarna). Då kanske det skulle gå att ha mycket långre bytesintervall på högkvalitativ motorolja. Personligen använder jag bara "originalfilter", ett billigt piratfilter skulle jag aldrig använda i en motor som jag är rädd om! Håller med om att 150 kr/litern i utpris till kunderna är resultatet av mycket höga prispålägg hos återförsäljarna! Iofs uppvisar nog inte motorolja något unikt prisfenomen i verkstadsbranschen, eller vilken detaljhandel som helst.... :o/ Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag brukar köpa Mobil 1 till kanpanjpris på SAAB för halva priset. Min BMW-verkstad använder samma olja så dom sa att jag kunde lämna med egen olja när jag skulle serva min 850. Kör så det ryker |
|
| Håller med tidigare skribenter om filtreringens betydelse. Jobbar själv med stora dieselmotorer som körs på verkligt dåliga bränslen, ändå är det inte ovanligt att man kör t ex 6000 timmar med samma olja (tänk hur långt du skulle komma med en bil på den tiden...). Men det är inte tiden som avgör när oljan skall bytas, utan kontinuerlig provtagning för analys av oljans egenskaper. När olja inte längre uppfyller kraven (har t ex blivit för sur) så byts en del av, eller all olja i motorn. Men filtreringen är förstås av annan klass än på en bilmotor, man använder separatorer, centrifugalfilter och vanliga pappersfilter, och det är stora mängder skit som avskiljs. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.