AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.517

Vad använder ni för motorolja?

Sida 1 av 6
stimpenbmw
Jag e väldigt orginal inriktad. Dvs jag vill använda det bmw använder.
Dvs blir det att köpa Castrol SLX olja.
Och den är inte precis gratis.
Tänkte bara fråga er andra vad ni brukar köra med för olja i bilen?
Och hur ofta brukar ni byta?
Bad_Boy
Laser Way 5w/40 helsyntet (statoil).
Ca 2ggr om året ca 500mil per gång!!

Thomas S

Icq 42110131
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Biltemas billigaste funkar bra, byter 1 gång om året oberoende om det behövs eller ej!

Mvh, Steaman
netsix
Biltemas????? på en 540 aj aj aj. Pennzoil eller mobil 1. Byte mellan 800 - 1000 mil.

/netsix
Lasse
Valivoline Racing 20w50
Hello Nasty
Ajaj Biltema låter inte bra i mina öron, sluta genast köra med billig olja, det går bra ett tag, men man kan ju tänka på stackarna som kanske ska ha den bilen om några år...

Mobil 1 eller 10/40 är mycket bra, obs: det som är viktigast är att oljefiltret byts ofta det är dom små partiklarna i oljan som slipar ner lagerna.

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Hej igen, jag skulle aldrid drömma om att hälla spillolja (Biltemas produkter) i mina BMW! Jag lämnar in på BMW för att´oljebyten så nuförtiden blir det Valvoline även om jag föredrar Mobile 1.

Ursäkta min provokation!

Mvh, Steaman
Ja
145
James
M3E30 -90
325-88
E60 525i
Jag kör med Quaker state 5/50 en utmärkt olja.
Inget biltema skit i BMW motorer de rasar med med den skitoljan.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Jag kör med Shell Helix Ultra 5w/40 eller Ultra X 0w/30 för det mesta, men även Mobil 1 5w/50. Allihop är helsyntetiska, även om jag inte tror att detta är nödvändigt.
ephmc
Jag kör numer på Castrol Magnatec. Den är den näst bästa oljan Castrol har, körde på värstingen RS tidigare men den är så dyr nuförtiden så den får racerförarna använda själva. Innan jag hade BMW började jag använda den oljan, hade en gammal bil som drog olja, men när jag bytte till RS drog den inte en droppe.

Patric
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Mobil 1

Bor du nära Gekås i Ullared. Säljer de mobil 1 5w-50 4 liter för 249kr.
stimpenbmw
Hm m vad kostar Castrol SLX olja där ni bor?
Jag har varit hos BMW i Malmö och de skall ha 670kr för 4 liter.
Vet ngn ngt billigare ställe?
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Ska hälla i Castrol GTX 3 15/40 i Bimmern idag....

//Cosmos
E28 Registret # 160
o/______\o
(Oo=00=oO)
[]=****=[]
bm
151
bmw525
525im 24v
kör på lazerway 5/40 helsyntet häll inte i biltemas har en polare som är en bilbyggare som bygger wolksvagen polo för att köra på bana (lite skumt jag vet ) han hade testat biltemas några tusen mil och sedan delade han motorn (ja han har mycket fritid) och konstaterade att slitaget var avsevärt mycket större på lager och dylikt än vad det hade varit på andra motorer som körts med bla lazerway och shells oljor alla bilarna han hade hade körts på bana dvs mycket hårt men i jämförelse med de andra hårt körda motorna var altså slitaget mycket högra i motorerna som kördes med biltemas.

bmw 24v
Kn
97
Knugen
525 TDSA -93
Sist jag gjorde service gav jag 700:- för 7 liter Castrol SLX.
Totalt ca 900 för en komplett oljeservice med nytt filter o ny packning på Bmw här hemma.
Annars har jag kört med Castrol RS olja i mina senaste bilar o de helt ovetenskapliga iaktagelser jag gjort pekar på att slitaget är minimalt.

Diesel Performance.....
stimpenbmw
Vad har Castrol SLX för viskositet?
Kollade Mobil 1 0W-40 tor jag det var. Den kostade 489kr för 4 liter.
MG
Tjena Kör endast med mobil 1 5-50 fungerar alltid. bor i norr och det kan vara väldigt kallt. böt i lördags. köpte 8 liter för 610 spänn på en butik i Luleå, billigt eller hur!
stimpenbmw
Jag kommer köpa Mobil 1 0W-40 till oljebytet jag tänkt genomföra nu i veckan.
4 liter kostar 489kr på svenska bildelar södervärn i malmö.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Jag kör med Castrol RS 0w-40 kostade ca 570:- 4liter

"See you at the Rödljus"
J
32
J Forsmark
mmM3 1995
Jag undrar om det går i princip lika bra att köra på Penzoils mineralolja 15/40 istället för Castrol som BMW rekommenderar. Det skiljer enormt mkt i pris då jag kan köpa mineraloljan(Pentzoil) för endast 25:- litern.

Nån som vet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle inte rekommendera att du kör mineralolja i M3:an om du inte tänker byta den flera gånger om året.

Syntetolja håller egenskaperna stabila mycket längre än en mineralolja som blir "blaskig" relativt snabbt då de korta oljemoleklerna tuggas sönder i motorn.
En syntetolja har längre molekyler och nästan alla molekyler är lika långa eftersom man "bygger" oljan i stället för att destillera den som med mineraloljorna. En mineralolja har en större blandning av olika långa molekyler.

Problemet med delsyntetiska oljor är att man inte vet hur stor andel syntetolja de innehåller. rent teoretisk kan man blanda i 1% syntetolja i mineraloljan och sedan kalla den delsyntetisk.

Själv använder jag antingen den Castrol-olja som BMW slår i vid service eller Valvoline Syngard 5w40 i de oljebyten jag gör mellan ordinarie service.

Håll dig till de kända oljetillverkarnas syntetoljor (Mobil, Valvoline, Castrol, Motul, Quaker state etc.) så får din motor det bästa. Är de dessutom BMW-longlife godkända tillhör de toppoljorna.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.