AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.521

Vad använder ni för motorolja?

Sida 3 av 6
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Anders S;
40.000 mil eller 12 år, inte 10.000 mil. Kontakta ett försäkringsbolag så får du den exakta siffran på hur många motorer som gått år pipan p.g.a oljan. Självklart är garantin ett säljargument, det förstår jag klockrent, (allt går ut på att uspa) men frågan kvarstår; hur många andra oljenissar lämnar den kostnadsfria garantin? Sedan måste jag fråga; häller du själv vilken skitolja som helst i din bil? Verkar ju inte vara någon fara, bara man sköter oljeservicen, enligt ditt sätt att resonera. Om du nu inte häller i den sämre oljan i din bil, kan det tänkas bero på att den skadar din bil i en förlängning? E du med nu vad en oljerelaterad skada är? ;-)
Kör på Castrol SLX och med BMW orginal oljefilter. Jag kör 1500 mil mellan bytena och är mycket nöjd med bränsleförbrukning och oljeförbrukning. Kärran tar nämligen efter knappa 20 000 mil ingen olja alls melan bytena. (Är det vanligt på BMW:s 24V motorer?)

E 28:an och E 21:an gick på någon lite enklare Castrol. För 12 år sedan gick jag över till Castrol och märkte direkt att oljeförbrukningen sjönk jämfört med Q8:s olja jag körde på innan det.

Mvh LEF
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har svårt att tro att QS lämnar garanti när en trasig oljepump felat, då detta också kan kallas "oljerelaterad motorskada".
Orkar inte undersöka försäkringsbolagen statistik över rasade motorer. Däremot referar jag till dom åren jag jobbade på Mobil Oil där vi ibland fick in "reklamationer" på rasade motorer eller motorskador. Efter noggranna undersökningar tittar man på orsakerna och man gör noggrann analys av oljan som använts. Inte en enda gång har någon motor tagit skada pga av just oljan. Oftast handlar det om trasiga oljepumpar, tekniska fel på motorns delar m.m.
En olja av hög kvalité skadar inte motorn vid avsedd användning och bytesintervall enligt instruktioner. Anledningen till att flera inte lämnar garanti kan jag själv bara gissa om (tror iofs att Valvoline har nåt liknande), men en anledningen torde vara den praktiska (kostsamma)och rättsliga biten i att sköta ärenden om "möjliga" oljerelaterade skador. En nedsliten kam som gått 20.000 mil är dessutom väldigt svårt att definiera om det är: dålig smörjning med synvinkel ur motorns konstruktion, oljetryck, toleranser eller om oljan varit den svaga länken.

--------------------------------------------
Länk
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Vi pratar om dåliga vs bra oljor. En dålig lågkvalitetsolja kan skada motorn. QS ambition är givetvis att kränga olja och med garantins hjälp enklare kunna kommunicera sina fördelar gentemot de lägre kvaliteterna som bara säljer på pris. Och som är rena skiten. En trasig oljepump är inte en oljerelaterad motorskada utan just en motorskada beroende på en trasig oljepump. Någonstans tycker jag att det är en trygghet att ett oljebolag är återförsäkrat inför en eventuell tvist, och därför inte har några problem att pröva det opartiskt, eller vara generösa i sin bedömning mot kunden, p.g.a samma återförsäkring. För oljerelaterade motorskador inträffar.
Mobil eller Quaker State? En smaksak, de är precis lika bra oljor. Möjligen har Mobil växt sig lite för stora för sitt eget bästa, och har råd att inte gå kunden till mötes i alla lägen.

Robban
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vi är ganska överrens Robban :-)

Däremot vill jag vidhålla att motorskador pga av oljans (oförmåga) oftast handlar om "fel olja på fel plats" snarare än "oljan var inte tillräckligt bra". Självklart är det enorm skillnad på en dyrare och bättre än en billigare/mindre bra, speciellt på en högeffektiv motor med små toleranser.

--------------------------------------------
Länk
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Anders S.
Gött. Blev nästan lite komiskt, de två oljehjältarna som stred tappert på varsin sida i slaget mellan de stora oljegiganterna.
Kan lika väl bli Mobil som Quaker State för min del nästa gång jag byter.
Robban
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Överskottsbolaget säljer Texacos oljor som förr varit bra. 4 lit helsyntet för 250 spänn eller nått sånt.
Provade mineralvarianten på Volvon en gång, enda gången det sjunkit på stickan mellan oljebytena (700mil).Så det blev ordinarie olja nästa gång.
Nån som testat helsynteten??

MVH
Hasso
snabba riviga starter
Hej
jag har haft ett flertal långmilare med knack från ventillyftare mm. När man läser i listan har syntetoljan högre bärighet och tryckförmåga vilket inte
jag tycker stämmer med verkligheten.
Jag har bytt från syntetolja (typ mobil 1) till
en bra mineralolja med kvalite (inte biltema).
Nu är alla knack och slammer borta.
Köp alltid orginal oljefilter piratfilter kan sakna
backventil.
sonyluxor
Kör man med Biltemas 5W/50 API SG/CE så motsvarar
den, de allra bästa oljorna som fanns i början
1990-talet. 20 liter kostar 798:-
Man kan därför byta oljebyte var 500:de mil utan
att det blir oekonomiskt.
Jag körde någon motsvarande Valvoline olja
i våras motorn slamrade och oljan blev snabbt tunn.
Jag frågade en bilmeck/rallyförare, han rekommenderade
varmt Biltema, han hade nämligen varit på en kurs
om motoroljor, där t.o.m Statoiltekniker rekommenderade Biltemas syntetoljor.
Byt oftare om ni blir osäkra, lukta ocgh känn på oljan så märker man om den blivit tunn och förorenad.

sonyluxor
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Agrol Nova och boschfliter, har funkat bra hittils...

Rickard
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Köps hos Preem en halvsyntet märke Texaco 10w/40 klassificering API SJ/CF,ACEA A3-98,B3-98 som byts oftare än "normalt"..Går bra i mina bilar iaf.

Mvh Janne.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sonyluxor, Biltemas 10w/50 helsyntet har bättre kvalitetsklassningar än den 5w/50 helsyntet de säljer för samma pris!

Mvh
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
jag kör på castrol gtx magnatex har funkat fint på min.
har nu kört 16,000mil på ett år =)

Joakim Eriksson
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ingen som kör på Penzoil??? erfarenheter sökes
J
32
J Forsmark
mmM3 1995
Jag har precis tömt i Penzoil mineralolja i min TDS. Detta pga mkt billigt pris. Edast 25:-/litern om man köper från fat(lösvikt) men jag har ingen erfarenhet av det så jag mottager tacksamt erfarenheter oxå. Den är turbogodkänd allafall och säljs på bilreservdelsfirma.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kör man en BMW av lite nyare modell tycker jag att det är direkt dumsnålt att inte kosta på den riktig olja!

Mvh
Red Devil
Mobil 1
Nordis
Hej!
Pennzol går bra att köra på likaså Quakerstate,mobil funkar.
Använder själv 76 olja men den är lite svår att få tag på. Har gärna lite tjockare som 20-50.
Högst 1000mil o byte...

Syntet olja är speciell.. Måste vara helt kleniskt rent i motorn innan denna hälls i. Dvs inget byte från mineralolja till Syntet,då rasar det så småning om.Vad jag hört iaf!

M Nordis
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nordis, det är en skröna!

Alla märkesoljor rengör motorn ungefär lika bra genom detergenterna (rengörande tillsatser).

Det påståendet härstammar säkert från de första syntetoljornas oförmåga att stanna kvar på metallytorna när man stängt av motorn. Då var det så att oljan rann av metallytorna och man hade metall mot metall innan oljetrycket var uppbyggt = stort slitage vid startögonblicken. Det var framförallt många kamaxlar som gick ner sig pga detta.
Numer har man löst det problemet med Esterförstärkning (i princip långa kolvätekedjor som påminner om plastmolekyler) som gör att syntetoljor har bättre vidhäftningsförmåga än mineraloljor när motorn står still.

För övrigt kan man blanda mineralolja och syntetolja utan problem (det är precis det som tillverkarna gjort med delsytetisk olja), men då tappar du lite av syntetoljans överlägsna egenskaper över mineraloljan.

Som jag alltid skriver i liknande trådar:
Syntetolja är överlägsen mineralolja i alla avseenden utom priset!
Sedan skall man vara observant på att det finns olika kvaliteter/klasser av syntetolja. Det gör att man bör välja "rätt" syntetolja till din specifika motor och användningsområde (vardagsbilism, racing etc.).

Kolla på API, ACEA och viskocitetsklassningen, den säger det mesta om oljans egenskaper!

Mvh
Tu
68
Tufve
M535i- 86
320i Touring- 89
Jag kör på QS performance 20W/50. Funkar kanon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.