|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Forsmark, Inte rekommenderar väl Bmw att du ska ha mineralolja i din M3:a heller (förstod jag rätt?)!? M3:an är en ganska vältrimmad maskin och behöver den bästa smörjningen den kan få, tumma inte på kvalitén. Framförallt inte så lågt som mineralolja iaf... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
Oj, det stod visst att jag hade en M3a. Dessa tider är förbi nu. Jag hade en sådan tidigare. Bilen det gäller nu är en 525 TDS (diesel alltså) |
|
|
Svaret blir nog detsamma! Köp helsyntetisk olja om du är rädd om motorn. Mvh |
|
|
Åker på Castrol TWS. |
|
|
hmm...när vi ändå är inne på ämnet; Jag har haft olika märkesoljor i min 6:a men kommer inte ifrån att jag ibland på vinter får *pling* "oilpressure" varning från bilen. Den hinner alltså plinga till och sedan släcks oljelampan millisekunden efteråt. Olja + filter byts var 800-1000:e mil och motorn ser ut & verkar att må bra i övrigt. Så min fråga blir då; Vilken olja kan vara bäst lämpad för att åtgärda detta? Är det Mobil ettan som gäller? |
|
Axel |
Kör man på helsyntet behöver man inte byta så ofta,precis som Johan B säger blir inte en helsyntetolja förstörd så fort.Återigen det är skönt att någon har samma inställning som jag när det gäller oljer Johan B. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
Hällde i Biltemas mineral igår eftersom jag redan hade det stående. F.ö. så litar jag mer på oljans kvalitetsbeteckning än på folks ogrundade skrönor om Biltemas oljor. När någon kan prestera bevis på att deras oljor är "farliga" för motorn kommer jag att tänka om. Skulle inte heller tro att Biltema vågar riskera skandal genom att hitta på felaktiga klassningar av oljan. Nästa gång ska bilen iaf få delsyntet. --------------------------------------------- "Speed doesn't kill, it's the sudden stop..." |
|
Axel |
Så det blir helsyntet efter kambytet då? Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
Axel |
Halvsyntet skulle där stå. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
Kammen är redan bytt en gång för några år sen och jag förutsätter att härdningen är av bättre kvalitet på den nya. Dock kommer jag att byta olja lite tidigare eftersom det är mineralolja och inte för att den kommer från Biltema. |
|
|
Mobil 1 5W-50 kan man ofta hitta för 298kr (4 liter). Mekonomen här tar 710 kr (cirka) för 4 liter Castrol SLX. Mobil1 är ju godkänt av BMW som Longlife Oil så det får nog bli det jag för på framöver... Oskar |
|
| Mobil 1 5-50w helsyntet är en kanonolja. | |
|
Jag undrar om det finns något bra och kanske något billigare alternativ till Castrol SLX dvs en motorolja med viskositetsklass 0W-30 och ACEA klass A3. Gärna också med på BMWs longlife lista. I sommras körde jag igenom Tyskland och lade märke till att där fanns det flera sådana motoroljor som tyvärr inte är så vanliga i Svedala: DEA, Agip osv. Jag har hittat en amerikansk lista över godkända motoroljor för Mercedes (www.whnet.com/4x4/oil.html) som även tar med BMW. I denna lista hittar man Shell Ultra AB 5W-30, Havoline Synthetic DS 0W-30 och Valvoline MXL 0W-30. Är det någon som vet om dessa motoroljor fungerar bra i en BMW ? |
|
|
Hazard, om de är godkända som BMW-longlife fungerar de utmärkt i just BMW. Personligen tycker jag att 0w-30 är lite i tunnaste laget för sommarkörning även om BMW rekomenderar det. Det finns BMW-longlife godkända oljor med lite högre viskocitetsområde ex 5w-40 eller 5w-50. Bland annat Valvoline och Mobil har sådana BMW-godkända oljor. De kan iofs ge någon procent högre bensinförbrukning eftersom de är lite tjockare men de ger samtidigt starkare oljefilm när motorn är varm och körs lite hårdare. Mvh |
|
|
Mobil 1 5W-50 (rally formula :) i båda bilarna... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Mobil 1 är visst nyuppgraderad kom det nån bullentin om. MVH Hasso |
|
Quaker State. Helst den amerikanska varianten som har originaladditiven. QS 4x4 t.ex. Hur många andra oljeleverantörer lämnar motorgaranti för oljerelaterade motorskador? Robban |
|
|
Copy, Hur många oljerelaterade motorskador har du hört talas om när man servat och bytt olja enligt instruktionerna? Observera oljerelaterade! Ännu ett säljargument för att sälja olja i 10.000 mil (om du inte redan förstod det) ;-) -------------------------------------------- Länk |
|
|
Länk till Mobils nya Mobil 1: Länk Om någon är intresserad.... -------------------------------------------- Länk |
|
|
Jag tycker att 175:- eller vad det är som de tar för Castrol SLX är lite väl mycket. Samtidigt vill jag inte experimentera med olika motoroljor. Inte bra har jag hört. I Mobil 1s nya program (Supersyn) finns det oljor med viskositet 0W-30, dessa uppfyller den nyaste europeiska normen för lättflytande motorolja ACEA A5. Dessa är inte godkända för varken Mercedes eller BMW tror jag. Den gamla vanliga Mobil1 0W-40 med eller utan Supersyn fungerar fortfarande. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.