AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.838

Audi Rs V/S M5

Sida 4 av 5
Jodå jag är positiv till BMW, men kanske inte alla gånger lika positiv till dess ägare tyvärr. Ringen är ju helig mark, och jag trodde att det skulle bli ramaskri efter Ante_J-s inlägg. BMW är ju kungen på bana.

Fast`n Loud Turbo Proud.

Peeran_ Det är väl relativt erkänt av de flesta att
BMW är bra på banan, fråga vilken motorjournalist som
hellst, vad är det med det som du inte tål?
Har du inte tänkt tanken att det kanske inte är så att
det bara är BMW ägarna som tycker att BMW är grymma
banbilar bara för att du ska reta dig på dom?
Har du tänkt på att det kanske kan ligga sanning i det ?
oxå, BMW kanske är duktiga på banan i verkligheten?

Sen så är det ingen här som tror att BMW är bäst på
bana, det finns ju tex Ferrari och Porsche till sånt,
även om GT3 får se sig slagen av en mellanklass
familjebil.
Skulle vara kul om jämförelsen med GT3 åtminstone var utförd med liknande däck....

Flåklypa
Ja men nu menar jag inte så riktigt. Det här blir lite OT men så fort man ska jämföra BMW med något annat märke tas nästan alltid banan fram, om BMW-n får pisk rakt fram.

Fast`n Loud Turbo Proud.

Kan det kanske bero på att tex en mkt stor del av
tex M3 ägarna på detta forum älskar att banköra på
sommarhalvåret?. Hade dom inte varit intresserad av
väghållningen så finns det andra bilar som är mkt potent
att åka och hävda sig med på motorvägen, tex saab
turbo.
Tror inte att det är så många på forumet som kan/vill köra bana..

Fast`n Loud Turbo Proud.

För er som vill läsa om riktigt snabba bilar kolla denna länk.
Länk

/Simon
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Om rakt fram är SÅ viktigt då finns det ju en uppsjö med GAMLA jänkare som blåser dörrarna av ovan nämda bilar.
Finns säkert nån jänke intresserad här som kan intyga detta, Såg en gång en M5 e39 på strippen när den körde fram så blev det ett WAOOW i publiken den kommer krossa allt! tänkte dom ovetande, när starten gick så trodde folk den var trasig pga den ynkliga accelerationen. summa summarum BMW är glädje i att KÖRA.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Finns ju jänkare som kan köra fort rakt fram och svänga dessutom.

Fast`n Loud Turbo Proud.

Om man inte kan uppskatta bmws fina balans, härliga motorer och harmonin i hela bilen, kan man gott köra en ryckig saab turbo som piskar m3 100-200. Det funkar för mig, tycker bara det är synd att en del aldrig lär sig vad "aktiv" bilkörning handlar om.
rb
16
rb82
Bmw 530d -03 e60
En god vän till mig köpte en rs6a för han tyckte om idén att bränna förbi sportbilar i en kombi med babystol i framsätet. Han har inget behov av "ringen egenskaper", och visst har jag förståelse för att han valde RS6 istället för t.ex M5, RS bilarna är brutala bilar. Sen tror jag inte en rs6a skulle få "spö" speciellt lätt, bara för att vägen svänger, ditto rakt fram för m5'an.

I min mening tycker jag dock att bmw är i en klass för sig när det gäller köregenskaper, passar 'mig' otroligt bra.
Men får man spö av någon rakt fram, har de ju förlorat redan från början, antingen ser de bmw loggan på bakluckan eller på fronten.
Tack för det . Men jag vil ha en bil även för vintern...
För där jag bor är det kallt samt mycket snö..Snö finns visst i hela Svedala nu för tiden ..Visst är en M5 Bmw en bra bil ...
Har haft en själv..Men jag vill ha en 4*4 kombi
Visst det det flera bilar som tillexempel Nya Jaggan kombi samt 4*4.Men ingen Service där jag lever mitt liv..Visst en Evo 8
400hk 4*4 3,5 till 100 topp 298km inte så dåligt men det finns endast ett rödljus hos mig vi får inte plats där med våra bilar skämt ..Kör försiktigt nu i sommar vi syns säkert på vägarna...

Kör på höger sida
Är RS6 för amatörer och M5 för "proffs"? Eh. Rätt bra amatörbil då som verkar spöa proffsbilen rakt fram i vissa intervaller.

Fast`n Loud Turbo Proud.

Båda två är fantastiska bilar och jag hade inte sagt nej till någon av dem... Men faktum är att rs6an verkar vara kvickare på bana, och framför allt den runt den prestigefyllda Ringen, än M5an. Fakta nedan är hämtat från www.track-challenge.com

RS6 M5 E39

Hersteller Audi Quattro GmbH BMW M GmbH
Testdatum 9/2002 3/1999

Gewicht 1908 Kg 1833 Kg

0 - 100 Km/h 4,9 s 5,4 s
0 - 200 Km/h 18,7 s 18,9 s
0 - 200-0 Km/h 24,4 s 24,4 s

80 - 120 Km/h 4.Gang 5,5 s 5 s
100 - 0 Km/h warm 39,1 m , 9,9 m/s 38,2 m , 10,1 m/s
Querbeschleunigung 1,1 g 1,1 g
Slalom 36 / 110m 118 / 137 Km/h 120 / 124 Km/h
Nürburgring Runde 8.20 min 8.28 min
Hockenheim Runde 1.17,6 min 1.18,5 min

T4 -99
Pe
77
Peter U
M5 2000
Mycket snack... Jag vill se de som har en egen M5:a som är intresserade att krama tiondelar till 100 blås. Då är det bättre att köpa en Camaro, jeansjacka och myggjagare - billigare och snabbare!
M5:an är en av världens bästa vinterbilar. Koppla ur DSC och diffen tillsammans med den fina balansen gör att vilken halvsopa som helst kan ställa upp den i schysst driftvinkel i 130 blås och ligga och styra med gasen.
De som käkar anklever med ketchup kan köra DKW, vara snabbare till 100 och klara slalombackar bättre. Men de får aldrig samma kick av att kunna kontrollera mekanik, fart och g-kraft = bilkörning!
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
Sen när är bakljuls drivning ibland världens bästa vinter underlagbil ,fram å quattro drivning slår ut det på hästlänger på halt underlag,alla kan inte drifta med bilar,vi kan ju ställa en Rs6 å en BMW M5 i hal backe o se vem som kommer först upp,mm tror nog att rs6 gör det..
Alltså denna framtunga värsting-DKW-slangbella är snabbare än den välbalanserade bayraren med outtömligt vrid på Ringen. Se där se där.

Kimzan: Nu spelar ju inte vrid så stor roll. Men M5-an har ju ett outtömligt vrid på 498.94 nm, medans RS6-an har bara fjuttiga 560nm. Nämen vänta, Audin hade ju mer!

Fast`n Loud Turbo Proud.

rb
16
rb82
Bmw 530d -03 e60
Peter U: Jag skulle också välja M5, men du måste väl ha förståelse för de som inte gör d? Jag fattar inte varför du blir upprörd, eller har jag fel?
Enligt mig finns det inte inga bilar i bmws segment som är bättre, men alla har ju olika behov, skulle jag ha hund barn & fru kanske jag skulle välja en rs6, vem vet.

Pe
77
Peter U
M5 2000
Jag är inte upprörd, anser heller inte att M5:an är snabbare till hundra vare sig på torrt, vått eller snö.
Men skall man hälla Cola i fin Cognac, för att det skall bli mer lättdrucket?
Om det fanns en M5 Turbo automat med 4-wd, så vore den i de flesta praktiska fall i lägre farter snabbare än motsvarande utan automat och 4-wd. Man skall hinna slå i rätt växel och ha fäste - inte alltid självklart. Men hur kul är det?
Den hysteriska turbon som gör att vridet inte är linjärt i RS6:an gör den svår att hålla på gränsen. Audi har fattat detta och tar nu bort Turbon på RS bilarna. Vilken amatör som helst kan sikta och trycka av den rakt fram - låt dem göra det.
Sedan kan vi andra som avnjuter vår Cognac rätt tempererad i riktig kupa, åka bakhjulsdrivet manuellt och dela den puritanska glädjen med Schumacher och andra connaisseurer.
Peter U:

Jag håller med dig på punkten att M5'an känns lite hårig på bröstet. Aldrig kört RS6 och är ändå övertygad att jag skulle gilla den. Kanske man tom skulle tycka att den vore bättre, men man har ju BMW delirium så jag tror inte det.

En sak som var roligare med E34 M5 var ännu mera "racer" känsla, avsaknaden av några som helst hjälpsystem som antispinn etc. Dessa är ju klart ovärderliga på halt väglag, men tråkiga när man vill köra bilen. Dessa går ju klart att stänga av.

Men det med cognac håller jag inte med dig om, jag dricker Whisky.:)

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.