AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.631

Nakang däck?

Sida 2 av 3
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Man kan ta sig till jobbet med 4000 varv eltejp runt fälgarna. Men är det ett säkert sätt att ta sig fram på? Knappast. Att köpa bra däck har inte med om man kör på bana eller inte.

Vid TV:s test av däck så visad sig Nankang vara direkt livsfarliga.
Vid bromsprov 100-0 km/h så färdades bilen med nankang-däck i 47,4km/h när dom bästa däcken redan hade stannat (vått underlag, vid torrt var det 26,2km/h).

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Jag ber om ursäkt om jag uppfattas som moralkärring.... jag förstår bara inte människors dumsnålhet i vissa fall. Hoppas att ingen tar illa upp, jag gnäller för att jag är rädd om er, kära medtrafikanter och BMW-vänner :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag håller med alla ovanstående om viktigheten gällande däck. Jag har uppfattningen att Nankang-däcken borde FÖRBJUDAS med tanke bromsprovet i Teknikens Värld. Man utsätter sig själv, passagerarna och omgivningen för livsfara.

Anders S. och Wendtan: Två själar, en tanke! Imponerande!
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Idealiska greppförhållanden för Nankang Passda:

USA, Death Valley, Högsommar, Middagssol, +60 grader celsius i skuggan o torr asfalt, varmkörda däck......o lite tur... HAHA!!! "Goliath" kunde spelat hockey med dem här i Sverige....

/Anders

BMW - Luxus Hotel, Rote Lippen, Heckler & Koch...(auf der flucht...)

Hasso: Jag väntar på min Cont2 däck ska komma, 245fram 265bak 18" ska jag ha. Hur upplever du dina däck, för och nackdelar? tacksam

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Min åsikt är att däcktester ska tas med en stor nypa salt, för i många fall kan ett däck dömas ut av en test, och hyllas i ett annat

Som tidigare nämnts, däck ska man absolut inte snåla på, tänk på att de är enda kontakten med vägbanan i låt oss säga 100km/h, har ni tänkt på hur stor greppyta ett däck har? Ungefär som en fotsula! Dvs 4 fötter i backen i 100.. det krävs en del, och det mesta funkar när man kör rakt fram.. men betänk att en enda panikbromsning kan vara avgörande.. ett barn framför bilen.. då är en bromssträcka på 5meter extra lång! Så se till så ni har bra skor på bilen! Därmed inte sagt att dyrast är bäst, som sagt.. det är skillnad på dyrt och mycket pengar..
Så snåla inte! Det kan vara livsavgörande.. en gång räcker.. du behöver inte värstingsulor, men de av bra kvalitet!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Dragolito: 17" bra komfort, ej bullriga, lite granna spårningstendenser när vägen är dålig/spårig.
Annars är jag mycket nöjd hade dom även på 528an.
Men nästa gång blir det Uniroyal Rainsport för min del.

///MVH Hasso
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Man får väl anpassa körningen efter material och omgivning...

Jag har rullat fram 8000 mil på ETT par McRipper regummeringar som var som bakelitpuckar, hade nog rullat 10.000 mil om inte bilen skrotats, bilen var en corolla för 1000 kr....

Sen har jag kört ett par av Yokohamas värsta racingdäck som är gatugodkända på dubbelturbon. De håller i i kurvor och i 300+ km/h. bromsa kan man göra så ögonen hoppar ut ur huvudet med 6 kolvsoken. De däcken höll max 500 mil...

Bara man kör med hjärnan kan man köra skadefritt och säkert med båda två.....
E3
1.828
E36
USA bilar
Visst funkar de flesta däck att just rulla fram med.. MEN den dagen du behöver bromsa för ex ett barn.. och dina puckar kräver ynka 5 meter extra sträcka.. flickan står på 4.5 meter...

Är det värt det?!
Som jag sa, man behöver inte bäst värst, men bra..
Har själv haft en Volvo gammal med gamla reggade dubbdäck, dessa var något av det bästa jag haft på! Ren tur förmodligen, men det var kalasdäck. Så bra att min mor ville ta över de sen!

En reflektion är att så många inte blinkar över att köpa 16 eller 17" balla alufälgar för hur mycket som helst.. sen söker man begagnade däck "bara de är lagliga"...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tycker det känns lite patetiskt när ni utmålar alla som har 5 meter längre stoppsträcka som barnamördare.....

Det finns massor med männikor som kvalar in i barnamördargruppen då om det är bara dessa 5 meter som avgör. T.ex

-De som kör på Nakang.
-De som kör med bilar utan ABS
-De som kör SUVar
-De som kör minibussar
-De som kör med något slitna däck men ändå lagliga
-De som kör med iDrive (så mycket koncentration som den tar)
-De som kör med stojjiga barn i bilen

Har man kört 50 tons timmerbil på fredagen och klarar att ställa om sig till en Sportbåge på lördagen så ska man kunna anpassa sig så att man kan köra säkert på ett par något billigare däck också...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
På sätt och vis är jag benägen att hålla med dig BMW_MAN. Man bör givetvis anpassa hastighet och annat till de rådande förutsättningarna, till vilka de på bilen monterade däcken tillhör. Å andra sidan tror jag ganska få personer har så bra koll på detta, eller så bra koncentration och trafikmedvetande, att de verkligen anpassar sin fart på ett bra sätt. Många "följer med i trafikrytmen" utan att reflektera särskilt mycket över det.
E3
1.828
E36
USA bilar
BMW_MAN: Jag utpekade inte någon med längre bromssträcka som barnamördare eller annat,
Jag menar bara att en dag kan det vara just de 5 metrarna det hänger på, och är det värt det? Detsamma gäller ju givetvis slitna däckförare..
Jag nämnde innan att man har vägkontakt motsvarande 4 skosulor.. i drygt 100km/h.. Då räcker inte ens Adidas till..

Med ditt resonemang, skulle man ju inte ens behöva ha lagligt mönster.. ör man nog förståndigt funkar allt, bara inte corden är frame, för då får man snart punka..
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Nej, nej, nej, gubbar, däcken är inget viktigt. Bara de är runda och svarta och sitter längst ner på bilen så är det bra! Spelar ingen roll vilket fabrikat man har, grannarna ser ju ändå bara vilken bil man har och hur polerad den är, inte vilka däck man har. Jo, just det de måste gå i genom besiktningen också. Året runt däck är de bästa, då behöver man inte byta hjul heller, eller ha några fula vinterdäck liggandes i förrådet. Andra egenskaper som är viktiga? Nej, bara priset. Jo, förresten, de ska hålla länge också.
(OBS. Ironi)
Nankang=Livsfarliga!

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Glöm inte däckpennan grabbar ;-)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Kan ni förklara dett för mig och hur ni tänker......

Utgå från att man har en normalbil att börja med.

Det är ok att byta in sin bil och lägga 600.000 kr på en SUV och få 5 meter längre bromssträcka än tidigare med sitt nya 2 tons monster, då är man bara en ball kille......

Om man istället sätter på Nankang på sin gamla bil och får 5 meter längre bromssträcka då är man en barnamördare....
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Intressanta inlägg här, har kört på en hel del olika däckmärken under alla mina mil på vägarna och med olika bilar. Kan inte säga att jag märkt större skillnader på sommardäck utan desto större på vinterdäck. Alla kör vi olika och är mer eller mindre lämpliga som förare, samma sak gäller däck antar jag.

"Om det låter för bra för att vara sant så är det så"
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Noterade att det inte var den färskaste tråden................

"Om det låter för bra för att vara sant så är det så"
Re
111
Rert
e39 523
noterat att Nankang blir mer och mer älskade när drifting börjat bli populärt:)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Ska man drifta så har jag en het kandidat Campiro.

Mvh/Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.