AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.236

Erfarenhet av svarta lacker

Sida 2 av 2
bustorp
BosseP999:
Håller med att den inte är så jobbig när den har klarlack som utan. Då är det nästan en pina, men en trevlig pina......

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Jag har en cosmoss svart och hur jobbigt det än är att hålla den rent så bryr jag mig inte ärligt talat för svarta bilar är det absolut finaste som finns. kan tänka mig att cosmosssvart är den svåraste av metalic lackerna när det gäller repor, då den är svartast.
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Det kan vara ganska svårt med att polera svarta lacker, ibland räcker inte bara bra arbetsbelysning, man måste ta ut bilen i solljus/dagsljus för en sista koll.
Det kan se ganska illa ut med en slarvpolerad svart lack i solljus, men i lite mulet väder ser den som ny ut...
er
192
erik83
318i -92
har en diamanssvartmetalic,fin färg men jobbig för skiten syns på en gång! får spola av den varje dag för å hålla den ren!

Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Min erfaranhet av svart är att det mycket snyggt men jobbigt om man är petig med bilen, får ju tvätta konstant vilket i sin tur ger smårepor som man får vaxa bort med jämna mellanrum.

Nu är min bil omlackad och troligen lite mjukare i lacken, men jag får lite matthet i lacken om jag använder tex sonax "BILPOLISH", detta är ny erfarenhet. Men använder man ett vax med mindre polermedel och avslutar med "GLANSVAX" så blir resultatet kanon i mitt tycke.

Jag såg en schweizare stå damma sin carbonsvarta M5 med en dammvippa, trodde jag skulle garva ihjäl mig. Jag fattar inte hur man kan göra något sådant offentligt, det är tok varning på det. Man får ju hålla sig i garaget åtminstone, vilken dåre.

Mvh
//Sibbe
Länk
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Våran E39 520 är extremt känslig (Solid Svart), skall dock lämnas in för polering snart

mvh

don_salvatore87
Jag har en svart bil som på tak o huv verkade blågrå med solrosor.
Handcleanade huven men den såg likadan ut så jag tog svart vinylpolish som jag lade på och polerade. Resultatet blev bra.
Läst alla inlägg om lackvård i forumet o lärt mej en massa som som jag tackar för o som jag skall prova.
Köpt Rustas 499 kr o skall byta den till Biltema 17.088 298 kr maskin med varvtalsreglering.
Jag har en svart svensk katt bland era tyska hermeliner men det kanske går bra ändå för lackvården torde vara ungefär densamma.

Det gäller att lära sej av dom som redan kan och gjort misstagen.
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Har en solid svart E39:a, superkänslig för repor! snart skall den in på rekond, men mkt fin färg!
Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Har en carbonsvart E61 - Ditecbehandlad i somras men det är nästan lögn att få bilen fin efter tvätt. Den ser i princip alltid lite "flammig" ut. Testade med gummiskrapa efter tvätt härom veckan men tyckte inte det blev bra. Nästa tvätt var en mjuk automattvätt - inte heller bra.

Hur f-n skall man få bilen att se ny ut efter tvätt? (Bilen är 1 år gammal)
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Visst är det knepigt att skiten syns snabbare på en svart bil, har en safirsvart själv.
Men vänd på steken. Man ser snabbare när det är dags att göra rent bilen :-).. och något snyggare än en nyrengjord svartmetallic bil med skinande fälgar.. det finns inte. Skulle vara en nyrengjord Jessica Alba då.

hogan: Har inte alls haft problem att göra rent min. Siliconskrapa, tryckluft och en Waffle Weave (100000ggr bättre än sämskinn) så ser du ingen flammighet sen. Akta dig för f-n för automattvättar, även om de är mjuka. Det blir repor i lacken..
Sen ska du absolut inte använda något vax eller schampoo med vax, men det sa det väl till dig på Ditec.

Du hittar bra bilvårdsgrejjer på LJ Trading Länk

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.