|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| jag har en 3 liters motor 12v som jag bygger på (tyvärr inte BMW) och ska köra med en gt40 med twinentry och med sep wastegate och funderar om jag borde köra med dubbla wg? i så vilka och vilken storlek?, det får gärna vara bra pris! någon som kör med gt40in och dubbla wg? eller med bara en, vilken? tacksam för svar | |
|
Jag kommer köra en HX40 med en wg, och den har twin entry. Kommer fungera jätte bra, ialla fall med wastegaten jag köpt. 2000kr betalade jag för min 37mm invändiga, den är bra det är bevisat så jag är nöjd :) "blao is the name of the game!" |
|
|
Hmm... Jag skulle då inte våga chansa med en så liten WG till ett GT40 agg. Den har rätt så stort avgashus med och det lär inte bli så mycket mottryck pga det. Det är illa om inte den lilla wastegaten kan evakuera tillräckligt med avgaser... Risken är att det är lättare för avgaserna att gå genom turbon än att smita förbi wg. med skenande laddtryck som följd. Men annars går det utmärkt att köra med en wg trots pulssplitt! Det är bara att dra i hop rören från kolektorerna och sedan till wg. Till den turbon hade jag valt en 45-50 mm wg. inte mindre! Eller två små... men dom brukar inte vara så mycket mindre än min 35mm dom man får tag på. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
| ok men vet ni nånstans man kan köpa wg:s till bra priser och med bra kvalla? | |
|
www.pure-pf.com- dom har mkt godis :) |
|
|
tjena jojje.... :) Om du nu ska köra med EN wastegate så har dom ju en ganska fin (stor) på KLRacing... men du har väl redan sett den.. |
|
|
Bonje: Om det var min setup du funderade på så fungerar den klanderfritt på en handfull med bilar med lika dana eller värre agg samt 4-6cyl maskiner. Men du kanske talade till trådskapare :) "blao is the name of the game!" |
|
|
Raggargunnar: Jag skulle absolut INTE rekommendera KL Racing wastegaten. Kolla runt lite och se vad du får för samma pengar. KL har plankat en "eskilstuna" WG och redan de är väldigt fula och fungerar dåligt tackvare flera orsaker som t ex kort fjäder, membran med kort slaglängd, dåligt utformat avgasutlopp utan fläns mm mm. För samma pengar som en KL WG kan jag säkerligen fixa en Tial eller motsvarande WG som är ett känt bevisat bra märke med bra finish och funktionsduglighet. |
|
|
>JTP. Säger inte att det inte fungerar... Jag skulle aldrig varken bygga så själv eller rekomendera någon annan en så lite wg till ett sånt agg. Visst.. det funkar säkert! Men det vore ju jävligt tråkigt om det inte gör det. Har man sedan dimetionerat rören till wg för klent, då är det samma sak där. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Andvänd den som du har inbyggd i turbon då! borde väl funka? |
|
|
Ang AP-gaten (eskilstuna) så är de inte vackra... Men peppar peppar så fungerar de faktiskt.... Jag vet flera som kört mycket med sina utan problem. Det räcker med en WG, ska du vara lite sniken men vill ha fina grejor så kan du köpa en 44mm TIAL.... Maila till mig vid intresse. oskar_67@hotmail.com MVH Jesper |
|
|
Jesper: Du lär ju iaf erkänna att det är som upplagt för trubbel att välja en eskilstuna el KL racing gentemot en finare för nästan samma pengar, typ Tial som du säger. Den korta hårda fjädern i AP är ju inte gjord för att sitta i en w-gate, en längre fjäder som har bättre progresivitet skulle ju göra den mer användbar. Anl till att jag nämner detta är för att jag vet att folk har problem med att de tjuvöppnar eftersom man får ställa dem lösare än vad man hade kunnat göra med en fjäder med bättre progresivitet. Ställer man dem hårdare för att få dem att hålla tätt öppnar de ju inte ist... |
|
|
Jag kan inte rekommendera den WG:n till någon.... Men tja, som sagt jag vet flera som kör med den WG:n och det fungerar bra. KL har jag ingen koll på heller, men tja, skulle nog inte tipsa om den heller... Samt att hur förvånande det än kan låta så tycks han sälja en del sådana (AP)... Han lär ju knappast stå och tillverka dem för nöjes skull. |
|
| Jesper: Förvånande nog så är det ju som du säger att han säljer en hel del av dem. Vissa väljer ju att inte kolla runt på marknaden vad som finns att erbjudas när de handlar. Tror mest att det handlar om Volvo snubbar som håller på med de där, får en känsla av det iaf! | |
|
det är möjligt att dom inte är så bra.. var kan kan man kolla/läsa om en TIAL? |
|
|
Bonje: Självklart blir rören rätt dim, visar det sig floppa bara för att det gäller mig, jag brukar ha sådan otur får vi skissa fram en ny samt bättre. "blao is the name of the game!" |
|
| jag vet av en tial 46 mm för 2700 ny! är det bra pris? | |
| jOjje maila mig på n.blom@swipnet.se ang WG.n | |
| niklas e34: varför då? om vadå? | |
| 2700 är tokbilligt om den är äkta. Det finns en uppsjö av kopior på Tial WG. | |
| det var inte en äkta det var en exakt kopia sa killen, är det bra ändå? är de nå sämre kopiorna förutom märket? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.