|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu tycker jag att BMW får ta och tänka om. Jag var inne i morse och köpte SLX olja till min 330Ci och när tjejen i kassan såg priset så reagerade hon på en gång och sa att det här priset ser inte ut att stämma, hon försvann och kontrollerade och det var ett nytt pris från och med inatt. Priset igår var 202.- / L och idag var det 254.-/ L!!! Jag blev inte särskillt nöjd kan jag säga. Oljeservicen kommer troligen också att gå upp i pris efter detta... /Mikael Min bil: Länk | |
|
Ingen dålig höjning! Tur att man har fri service i 3 år... |
|
|
Som sagt, ingen dålig höjning men varför skulle oljan inte bli dyrare? Allt blir ju dyrare eller hur? Så även oljan som oljan och bensinen görs på. Där ligger väl förklaringen antar jag. Men surt är det i vart fall. Fransosen |
|
|
Bara att knata över till Autoexperten, där köper du SLX för 199:-/litern Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
TWS = 135 litern :) vad tar du Kalle :) ///MVH Hasso Länk |
|
hasso, Jag säljer inget... :) Vet inte vad TWS kostar hos autoexperten. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
| Oljepriset ligger kring 54$ per fat just nu. Det är mycket höga nivåer. Jag misstänker att vi kommer få en oljekris inom en relativt snar frantid. Priserna kommer stiga till sådana nivåer att det kommer lamslå marknaden. Jag har bunkrat upp med oljeaktier. Nästa steg blir kanske ett fat Castrol. :-) | |
|
Anders: Inget är fritt....den där 'fria servicen' är lika inbakad i nybilspriset som kaviar på en First class flight! The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
| Jo, jo. Men oavsett hur mycket den går upp så kostar den inte mig något mer inom en 3-årsperiod! Det var min poäng.. | |
|
Jahadu Bjoerk oljepriset ligger högt nu över 50 dollar per fat. Det är under 4 kr/liter, då är ju BMW liiiiiteeee dyrare i sin butik Priset är ju 99% påslag och skatt |
|
| Hmm... köpte TWS idag hos Paulssons i Ängelholm. Betalade 200:- litern. | |
| BMW_MAN: Visst är det så. Fast oljan som säljs som råolja på fat har långt kvar i förädlingsprocessen innan det är en färdig motorolja. | |
|
Jo så är det ju bjoerk, men om BMW höjde priset med 50 kr / liter och det skulle bero på råoljepriset så skulle det jyu behöva öka från 4 till 54 kr/liter dvs säga en höjning på 1250% Jag tror höjnigen beror på heta andra saker än råvarupriset...... |
|
|
BMW_MAN, Jag är inte riktigt med på något av dina påståenden... Och vad menar du med "under 4 kr litern" ?? Jag får att 50 dollar per fat blir 1,6658 SEK / liter (dollarn 6,93) |
|
| För att inte var lika otydlig själv så.... undrar jag alltså vad du menar? | |
|
Någon som vet hur mycket råolja det krävs för att framställa 1 liter högkvalitativ helsyntesolja som SLX? Utnyttjar oljebolagen de redan befintliga kolkedjorna från startmaterialet och modifierar dessa sedan på syntetisk väg eller är större delen av kolkedjorna i helsyntesoljan gjord på syntetisk väg från början? Misstänker att många av de startmaterial och additiv som behövs vid tillverkning/modifiering av syntesolja i sin tur anrikas från oljebaserade produkter för att göra dessa synteser så okomplicerade som möjligt. Kan i så fall förstå om vi har kraftiga prisökningar att vänta på oljebaserade produkter... Kanske oljegurun Johan B vet något om detta? |
|
| Johan B har säkerligen koll. Ett som är säkert är dock att rena ockerpriserna tas ut på märkesoljor. Precis som med alla andra starka varumärken. De starkaste varumärkena har bankat in i våra medvetanden att endast deras märken är det enda som fungerar. Jag försöker alltid tänka kritiskt men häller ändå snordyr Castrololja ner i tråget på mina bilar. | |
Len |
Man går till BIIILTEEEMA och köper en 4L dunk med helsyntet, samt byter oljan alldeles själver. 200 spänn + filter osv. Varför kasta bort pengar, skicka dom till Tsunami-offren annars. L |
|
Var köper man SLX olja billigt i södra stockholmsområdet? /Mikael Min bil: Länk |
|
|
J*vla skitpriser dem har, rena rånet ju! 110kr litern för slx-olja tar jag, 8L X 110kr = 880kr. Jag servar min var 1000mil ;) Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
| Alla Västeråsare kan skynda sig till Lo:s bil där kostar Slx 179 kr/litern. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.