AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.686

Tomgången hoppar!

Sida 1 av 2
Visa användare
98
Exidus
735 ia 87á
tomgången flippar ut på min bil, har försökt bootat om datan men det hjälper inte måste man köra in datan??? tomgången ligger på 1000-1100 varv sen när man kört så hoppar den mellan 1200-1500 varv även när man kör, släpper man gasen så skuttar han lite. help

mvh exi

E32:Länk
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Vakuumläcka? Defekt/feljusterad gasspällsgivare?

//Magnus
PETER.O
Låter som en kärvande tomgångsmotor.
Visa användare
98
Exidus
735 ia 87á
tack för svaren!

Visa användare
98
Exidus
735 ia 87á
har nu plockat ur tomgångsmotorn kollat så att den funkar samt smörjt upp den, ingen förbättring den hoppar lika dant. om jag tar bort oljelocket så går han ner i varv och funkar bra vad kan va fel!!!! sak man gå igenom alla kontaker med kontakt spray eller nåt annat....

please help

mvh exi

ma
111
martin22sthlm
730 e32 1989
Hej,

om den går bra när oljelocket är borta skulle jag kolla vevhusventilationen låter som den är igensatt. Du kan även prova all lyfta lite på oljestickan när motorn är igång och se om den går bra då också.

lycka till

/Martin
Visa användare
98
Exidus
735 ia 87á
har kollat det med oljestickan o det går lite bättre men tomgången hoppar lite ändå och ibland inte, har idag gått igenom alla kontakter med kontaktspray rengjort och hatt mig, kan säga att det blev ytterst lite bättre men den hoppar ändå, om jag kör i typ 30 släpper gasen så liger han o hoppar eller så går han på 1500 varv sakta sakta och t om växlar och det går typ i 10-15 km/h. ibland när man stannar så lägger han sig på 900 varv men det hände nu ikväll, tycker det e super skumt.

finns där nåt ämne man kan rengöra motorn med om man tappar ut oljan så man kan byta??

mvh exi

tack för svaret m22sthlm

ma
111
martin22sthlm
730 e32 1989
hej igen :)

har du provat med startgas runt slangar och insug? Har du en läcka nån stans och "träffar" den med startgasen så borde tomgånge höjas än mer. Ett tips i alla fall? Går den bra annars när du kör med den?

/Martin
Visa användare
98
Exidus
735 ia 87á
har inte testat med startgas än! men ska. när jag kör med bilen funkar den bra så länge jag håller mig över 1400-1500 varv annars kör han själv och ibland men sällan funkar det någorlunda. ska mecka lite idag bla ta isär lmm o kolla, vi får se hur det går. ha det bra sålänge

Visa användare
98
Exidus
735 ia 87á
NU HAR JAG FIXAT LMM TOG ISÄR OCH RENGJORDE MED SPECIEL KONTAKTSPRAY som inte lämnar några rester samt e skonsam mot elektronik. men men satte i skiten och ingen förändring alls tomgången hoppar fortfarande men när man tar bort olje locket så lägger jhan sig, eller den lilla slangen som sitter i den slangen som kommer från ventilkåpan då går den ner, gd behöver hjälp/råd måste man kanske in till nån som har DIS så dem kan kolla boxen till motorn eller vad ska man göra??????

mvh :*( exi

bmw jesus
skrota
ma
111
martin22sthlm
730 e32 1989
tja,

låter konstigt... kommer inte ihåg hur det ser ut på våra bilar med vevhusventilationen verkar vara igensatt, har du kollat/rengjort den?

/Martin
Visa användare
98
Exidus
735 ia 87á
har bara kollat dem slangarna som går till tomgångsm. samt till spjället dem verkar ok, undrar om du har samma på din bil m22sthlm, ett rör på insuget som sitter på höger sida om du står o kollar på motorn från förarsidan?? jag har en bit slang där med en skruv i??

mvh exi

ma
111
martin22sthlm
730 e32 1989
hej,

menat du i bälgen? kan ta lite koer i morrn om du specar vad du vill ha på, så kan du ju jämföra...

/Martin
ma
111
martin22sthlm
730 e32 1989
kort skulle de ju vara ovan såklart,

/Martin
Visa användare
98
Exidus
735 ia 87á
ok super sjysst... kan du ta bilder på typ ovanfrån motorn från sidan typ mest runt insuget skulle vara super bra...

tack i förväg m22sthlm

mvh exi

Visa användare
98
Exidus
735 ia 87á
tjenis m22sthlm undrar om du kanske har tid med att ta några bilder???

mvh exi

ma
111
martin22sthlm
730 e32 1989
tja.

kommer i morgon, hade faktiskt glömt bort det, sorry... mycket tentor i skolan nu... 10 poäng om trädet och dess uppbyggnad har satt sina spår :)

/Martin
To
39
Torbjörn S Larsson
730iL -90 calypsorot
740iA -95 calypsorot
Det kan ju vara värt att testa med en flaska K-sprit om du inte redan gjort det. På en sån här gammal kärra kan det vara ett hål i tanken som suger vattenånga och ställer till det i insprutningen.
En liten gissning
Visa användare
98
Exidus
735 ia 87á
super shysst m22sthlm (skolan kommer först, np) ska prova med lite k-sprit, har faktiskt direkt efter jag hade bytat motor körde jag i akut-injection kleaner men men det kan ju uppkommit igen pga att bilen bara (stått).

tack för svaren mvh exi

Visa användare
98
Exidus
735 ia 87á
undrar om nån har några förslag

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.