|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Cossie>> Nej, det var bara ett exempel från JTP:s motor. Givetvis har gassa höjt sitt komp. Lite svårt att hjälpa honom med beräkning då han inte vet riktigt hur mycket. Vad har du för slag i din maskin gassa? Och orginal kompression? "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Gassa>> Har du startat motorn eller är den bara ihopplockad och ej testad? Hoppas du tänker använda justerbart kamdrev. Vad är det för borr orginal? Har du modifierat kolvarna? "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
hej det ska vara 10:1 orginal i motorn.... orginal har det varit 92mm borrn men är renoverins borrad till 92.5, 86mm slag helt orginal. det jag gjort med motorn: borrat upp den till 92.5 planat toppen 2.2mm planat blocket0.2mm sen är det hartge som gjort: portning 1mm större ventiler in och ut trimmkam extraktor rör jag körde med motor förra sommaren och jag måste säga att jag är nöjd med vad som händer när jag stampa pedalen motorn låter som en trimmad v8, ska byta avdas oxå jag har dock inte justerbart drev och jga har inte modiferat kolvarna... //henrik |
|
|
Givet kompet (10,0:1) och org. slag och borr: Org slagvolym (per cyl): 4.6^2*3.1415 = 572cc Org förbränningsrum: (572+X)/X = 10,0 => 572 = 9X => X = 63.5cc Nu har du ökat slagvolymen till: 4.625^2*3.1415 = 578cc Nu får man approximera lite. Volymen du har tagit bort från förbränningsrummet kan approximeras till en 2,4mm hög cylinder av samma diameter som loppet. Volym på den är 16cc. Men eftersom det är en approximation (mindre volym i verkligheten) räknar jag med att 80% av den volymen tagits bort i verkligheten, alltså 12.8cc. Ditt nuvarande förbränningsrum: 63.5-12.8 = 50.7cc Din nuvarande kompression: (578+50,7)/50,7 = 12.4:1 Observara att detta är ungefärligt. Jag avslutar med att fråga om du inte har tänkt på att kammen kommer att stå fel nu efter att du har planat så här mycket? Du borde ha ett justerbart kamdrev. Inte kul om en kolvarna käkar upp dina ventiler nu... "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
jag tackar och bockar för hjälpen du givit mig. du har rätt det bör vara lämpligt att ha ett justerbart drev, men var får man tag på ett sådant??? det är förvisso inget som tar i varandra, så det är jag inte orolig över, men om töndningen står helt rätt fungerar ju motorn bättre //henrik |
|
|
Vet inte riktigt var drev till m30 finns. PPF, motornord och bildelsimporten har till m20 i alla fall. Du får väl kolla runt lite! "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Hej på er! Lånar den här tråden lite och hoppas på hjälp,det vekar vara kunnigt folk här. Jag kollade kompet på min 535 idag för jag misstänkte ett en ventil var krökt pga den ojämna gången på motorn. Den ruppar som om det satt en jätte vass kam i den, men det är en orginalkam enligt tidigare ägare som köpte den+vippor på BMW när han renoverade toppen för ca 500 mil sedan. Han talade om att han hade planat toppen också, men jag vet inte hur mycket! Hur hög ska en topp vara på en 535-89? Kompet var otroliga på 1:an 14,2 2:an 14,0 3:an 14,0 4:an 14,0 5:an 14,5 6:an 14,5 allt mätt i Bar. Vad ska kompet ligga på i en orginalmotor? Är det möjligtvis därför som den går så ojämnt pga fel tänding som det borde bli iom planingen av toppen, då inte kam tiderna stämmer längre eller? Mvh.Morgan Alpina Gemeinschaft BMW CS |
|
|
Lazy Det var inte dåligt komp i den där maskinen! Original ligger kring 9. (M30B35) Iom att det är så högt komp så borde toppen vara gode planad, och då kan kamtiderna ha rubbats. Ett fenomen som annars brukar uppkomma vid turbobyggen där man har lite tjockare packning... |
|
|
Suck... lär er att skilja på kompressionstryck och kompressionsförhållande! Tryck omkring 14 bar låter bra. Det viktigaste är att du inte har för stora avvikelser mellan cylindrarna, då det indikerar läckage. (tex. dålig toppackning, skev topp, krökt ventil eller så) Men dina värden ser helt ok ut. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Vet inte höjden på M30 topp tyvärr! "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Jag ska uppfinna en maskin, en mätare som du kollar kompressions förhållande med, bara jacka in i tändstifst gängan. Fan, smutt ^^ - Sno inte min ide. "blao is the name of the game!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.