|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej jag är på jakt efter mitt kompressions värde...... jag har en m30 motor som är renovrins borrad till 92.5 och jag har planat toppen ca 2.2mm och blocket är planat 0.3 mm... är det någon som kan hjälpa mig att räkna ut komp förhålladet jag har sökt innlägg och inte fått någon större klarhet i det för jag vet ej hur stort förbrännings rummet är. jag har hittat siffror på 63.5 och 67cc och att upp höjningen tar bort 3cc +3.3 cc av att kolven går upp över blocket, men jag har ju gjort modiferinar, nör jag räknar själv får jag allt mellan 11:1 och 13:1. kan någon hjölpa mig att få klar het i detta vore jag evigt tacksam.... mitt kop tryck är 14kg/cm2 för övrigt.... //henrik | |
|
ska du köpa en packning avsedd för planad topp? bästa e väl att helt enkelt mäta upp vad du får med nån lämplig vätska? |
|
|
gassa: Om du har din totala cc är det inga problem att räkna. Lite svårt att se i ditt inlägg vad som är verkliga totalen. Hur räknar du? Ex: m20b25 84mm borr, 75slag Totala cc'n: 54cc ( från min motor då ) 84/2=42mm ( radien ) 42*42*3,14*75=415422 415422+54/54=7694 = 7.7:1 "blao is the name of the game!" |
|
|
JTP Varifrån får du "totala cc'`n"? Sen måste jag ifrågasätta huruvida 415422+54/54 är 7694. Jag får det till 415422... |
|
|
camata: Det tog jag ifrån min motor som vi har mätt upp det på. Hur 415422 + 54 / 54 =7694 fungerar? Testa räkna med en mini räknare? - Blir iaf 7694 för mig "blao is the name of the game!" |
|
|
Men han vet ju inte den "totala cc'n"... Min fråga är lite mer åt hållet: "vad är total cc?" Jag räknar inte sånt på en "miniräknare". Du har missat den enklaste räkneregeln i mattematiken, och det är att multiplikation/division "går före" addition/subraktion. På det sättet du har skrivit så ÄR svaret 415423 (härledning: 415422 + 54 / 54 <=> 415422 + 1 <=> 4115423). Punkt. |
|
|
camata: Du mäter med vätska. fett på kolven, öd, toppackning, topp, med ventilern, bulta dit, häll dit vätska. Jag är medveten att han inte har totala, därför är det ju genast jobbigare att räkna ut. Må så vara att jag har missat den viktigaste regeln i matte bla bla, jag är faktiskt riktigt dålig på räkna. Men så du säger att jag har 4114323:1 i kompressionsförhållande? Detta är samma formel som flertalet motorbyggare räknar med här, b.l.a. en Volvo trimmar som alla känner till, och några andra pågar som är mycket kända innom rally & rally cross dom med. Så jag vet inte, dom kanske räknar fel? - Dom som lärde mig formeln. "blao is the name of the game!" |
|
|
JTP>> Jag är ledsen men du räknar faktiskt dåligt. Men det vet du ju själv om ;) Formeln du använder ovan är väl rätt men du blandar enheter. Kompet ges av den totala volymen i cylindern (slagvolym + förbränningsrummets volym) dividerat med förbränningsutrymmets volym. Förbränningsrummet har du mätt upp till 54cc (kubikcentimeter), sedan räknar du ut slagvolymen i kubikmillimeter och blandar ihop dessa. Din slagvolym är 415,6cc Det korrekta kompressionsförhållandet blir då: (415,6 + 54) / 54 = 8,70:1 "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Jag har ju inte påstått att dessa motorbyggare är matematiker, men det ger dem ju inte rätt att räkna stegvis på x+y/z, då de egentligen menar (x+y)/z. För att sammanfatta: Du och en matematiker pratar inte samma språk. |
|
|
Jens, då var det uträtt! Då är jag med på notorna igen. "blao is the name of the game!" |
|
|
Det är bara en sak jag reflekterar över. Samma formel körde någon guru då han räknade på hur mycket ett par kolvar till en V8:a som vi har skulle svarvas då det blivigt felbeställt. Räknar man då om det så blir det 14.0:1 i kompressionsförhållande, på macksoppa, och den körs sommaren ut? - Jag fattar halv sju, men som jag sade. Jag är ingen skeppare på matte direkt. Får höra mig runt, detta liknar ju inget allt :O "blao is the name of the game!" |
|
|
Kan ju göra ett tillägg. Att då jag räknade som jag gjorde förra året, då vi gjorde en IX turbo, så stämmer det med din formel ovan. Fick denna formel av en snubbe som är duktig faktiskt, men det jag förstår är inte att det kan vara fel, hur fan fungerar dem motorerna då.. Ptja, skit i det nu. 2500/6=416.6 54+416.6/54=8.7:1 Stämmer som ett smäck, hittade gammla anteckningar sedan förra ix'en som sagt.. Tragiskt men sant, tur att ni nämde det. Ska aldrig mera lita på någon :) "blao is the name of the game!" |
|
|
Nemas problemas! Inte kul om man har för mycket fel komp... "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Men lär dig att använda paranteser!! Annars kommer jag och nyper dig i örat! :) "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Jens Ek: Tänk vad ett komma kan ställa till? - Det är ju absolut inget fel på formeln som jag angav förutom att han som visade mig helt sonkia glömmde lägga till ett komma. Kanske bara denna gången det var rätt, men då var det ett lost and forgotten komma som ställde till det. 84/2=42mm ( radien ) 42*42*3,14*75=415,422 <- Saknas ett komma 415,422+54/54=8.693=8.7:1 ----- 2500/6=416.6 54+416.6/54=8.7:1 "blao is the name of the game!" |
|
|
"Men lär dig att använda paranteser!! Annars kommer jag och nyper dig i örat! :)" Ja, då får du nog komma och nypa mig ett par gånger då ;) "blao is the name of the game!" |
|
|
jimbooo: motorn sitter redan ihop och går som en klocka... jtp: jag räknar så som du men jagg vet som sagt inte hur mång cc jag har kvar i toppen efter att jag har planat den.... jag har cylinderns volym upp till blocket kant det är 578cc-3cc för upphöjningen i kolven =575cc men hur ska jag få reda på toppen volym, motorn sitter ihop som sagt och jag har ingen större lust att plocka isär den för att leka med vätska..... formlen kan jag.... //henrik |
|
|
gassa: Jag hade lyft på toppen, kört lite fett på kolven så vätskan stannar, sedan satt på toppen och mätt upp det. Har inga andra tipps tyvärr. Och räknar du som jag, glöm inte att sätta komman där dom ska vara :) "blao is the name of the game!" |
|
|
jag får väll se om jag lyfter toppen, motorn ska ju ändå ut till helgen, tackar för de hjälp jag fått........ //henrik |
|
|
Om du har kompressionsförhållandet 8,7:1 så har du volymetriska verkningsgraden på ca 73% vid det varvtalet du uppmätte kompressions trycket till 14kg/cm2 och man antar att det var enbart luft som komprimerades........ Onödigt vetande... Squish ytan på toppen kan uppskattas vara ca 20-25% av cylinderdiameter; squishytan på kolven kan uppskattas vara ca 75% av kolvkronans yta och har höjden 2mm? (tittar på några gammla biler av en m30/b35 och m30/b34 tror jag de hette), då är det ju enkelt o räkna ut vad man vill... //Tobbe |
|
|
Knepigt, ni minskar kompressionsvolymen men räknar fram att kompressions förhållandet har blivit lägre?!!! Gazza, om du berättar vad du har för kompförhållande orginal i motorn så kan jag räkna ut det nya åt dig så pass noggrant att det duger, squish arean i toppen måste uppskattas...... //Tobbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.