AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.473

Poliens bilar, hur fort går dom och vad har de för acceleration?

Sida 3 av 4
Visa användare
198
manowar
523i -97
Ja precis jag sa ju just att dom släpper oss på MC. Men det händer även att dom släpper bilar.

Ta er en titt: Länk
De släpper inte automatiskt för att farten blir hög. Den som bedömer om det ska avbrytas är polismannen bakom ratten som beaktar många omständigheter. Ibland tas beslutet t.o.m. i samråd med ett inre befäl inne på stationen. Det är jnaturligt att de kan hänga på i höga farter på en tom motorväg, men inte upp i lika höga farter på en kurvig landsväg som det kanske ligger hus utmed, har hög viltrisk osv.

Varför skulle en polis själv berätta att de har varit med om en biljakt då inte ens deras egna helikopter kunda följa med?
Gone in 60 seconds, filmen med N.Cage så åker han ifrån helikopter med den sista bilen har tar.
Visst Hollywood och film, men de är absolut inte omöjligt att skaka av sig en helikopter med en så snabb bil. Vädret och sikten spelar ju självklart en stor roll också..
Ma
89
Mats-saH
740i -94
320i -02
Dom helikoptrar som polisen hade på 80-talet gick väl inte fortare än ca 220? Hur är det idag, bedriver dom överhuvudtaget någon trafikövervakning från luften att tala om??
hampe m3
gone in 60 seconds är lika verkligt som gamla bond rullar, absolut inte snabb spolat :)

hur många vägar e spikraka? + rätt bra vy uppifrån.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Vilka helikoptrar var det som inte gjorde mer än 160km/t?

Har själv varit vittne till en jakt inne i centrala Växjö där MC-polis jagade MC i över 100km/t utan sirèn eller blåljus mitt på dagen mellan ganska tät trafik!

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
fa
83
failure
M3 -94 E36 Coupé
316i -91 E36 Limo
Polishelekopter maxar väl 250-260km/h ?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Någon gång under 1986 var det ett inslag på en nyhetssänding i TV som handlade om en vådlig fortkörning i Småland. En MC hade siktats i hög fart av männen i en polisbil, vila satte efter motorcykeln. INom kort insåg de att de inte kunde hänga med, varpå de via radion kallade på polishelikoptern. Emellertid blev även denna frånkörd av motorcykeln, som undkom, enligt vad som sades i inslaget. Det spekulerades i om detta var svenskt rekord i hastighetsöverträdelse.
Men frågan är – som Mats-saH skriver – om det idag bedrivs övervakning från luften i någon nämnvärd omfattning.
kilroy
De helikoptrar som polisen använder sig av idag har en toppfart på närmare 300 km/h...det finns m a o inga bilar som kör ifrån en polishelikopter. Speciellt inte med tanke på att en helikopter alltid tar den genaste vägen till skillnad från en bil. Dessutom krävs det en ytterst ovanlig och optimal trafiksituation för att en bil skall kunna framföras i närmare 300 km/h under någon längre tid.Mvh kilroy
Len
För övrigt borde man inte sätta några motorstarka fordon alls i händerna på dom (för att jaga med) - dom klarar ju inte ens av att köra säkert i ganska låga farter , utan att dom ställer till med tragedier. En skyddad verkstad, simsalabim!

Länk

L.

Dr
659
Drutten
325i Touring -08
len, det var ju skönt att se att du inte drar alla över en kam pga vad en person har gjort...

Det är ju väl känt att om en person inom ett yrke begår ett misstag eller gör något fel så bevisar det ju att alla är odugliga, eller hur?
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Len> Den olyckan berodde nog till stor del på att motorcyklar kan vara mycket svåra att se. Minns jag inte helt fel inträffade olyckan när aspiranten skulle göra en U-sväng. Hade lika gärna kunnat vara vem som helst..

Tycker snarare att många poliser man ser efter vägarna kör jäkligt snyggt och genomtänkt, till skillnad från Svensson.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Men känns det inte som man har lite högre krav på yrkeschaufförer?
Tycker polisen borde ha vett att hålla avståndet! Varför måste de sniffa ens bakre kofångare så fort man är ute och kör nattetid!?

/// B-O
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Ang helikoptrar så brann ju de flesta upp när dom stod på Tullinge för 3 år sen...

Civilarna här i Norrköping vad gäller Saab så trimmas dom hos Nordic Uhr här i stan.

Har funnits ett par rejält grymma Saab:ar här vad gäller prestandamässigt även för vissa mc grabbar.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department...
ricjo
300+ :

Ligger de i häcken på dej när du e ute o glider nattetid.....Tvärnita o hoppas att de kör in i baken på dej!Hade vart kul att se deras min då....

/Ricjo

Vad jag vet gick det en saab 9000 t16 årsm 87 här nere som civilare för ett par år sen som gick rätt bra..
Den blev såld till någon i småland.
Dom hade bytt avgassytem och programerat om styrenheten i bilen..

Men det var iofs en civilare.
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
- Polisen har trimmade bilar.. men deras bilar är ju också tungre, Vet att deras saabar var populära att trimma, hur fort dom går vet jag inte, tror dock inte att alla är tunade eftersom jag kört en del snut volvos & mb´s & dom var det inge krut i iaf.

Man kan ju tänkas att trafikpolisen har lite bättre fart i sina bilar
& det är ju som flera säger hinner dom inte ifatt så kontaktar dom nån annan som tar upp jakten el. stoppar bilen..

det vet jag för det gjorde dom på mej..

** Live Fast - Die Young **
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>ricjo, jo visst. Ja motorbromsade halvkraftigt, då fick de stå på bromsen lite i alla fall.

/// B-O
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Läste nyligen i den roliga tidningen vi bilägare,i ett repotage när man hängde med trafik polisen i östergötland (runt norrköping) dem tar minst dubbelt el mer fortåkare där än resten av sverige..

en "jakt" som dem tog upp var på en nyare bmw som körde motsatt riktning i runt 170 och Polisen vände och laddade "stundtals så åkte vi långt över 200 tills vi kom ifatt" sen åkte dit..men polisen sa ochså att det är inte farten som han tyckter är värst utan KORTA avtånd..
Kan hålla med om det finns inget värre än ha någon slickandes i häcken!!!!minst 1 sek mellan bilana.

Mpower
Len
Hanaround

"Len> Den olyckan berodde nog till stor del på att motorcyklar kan vara mycket svåra att se. Minns jag inte helt fel inträffade olyckan när aspiranten skulle göra en U-sväng. Hade lika gärna kunnat vara vem som helst.."

INKOMPETENSEN på svenska vägar kostar för mycket......

Aspiranten skulle göra en U-sväng....på en huvudled.
Var det till att Aspiranten hade körkort - eller hade detta bara utkvitterats på stationen?
Det värsta är att dom är ansvarsfria - ungefär som han från Solna som var ute och körde turistbuss med skolbarn för 17 år sedan. Ett riktigt stjärnskott, var han nu hade fått sitt busskort (?).Hos SL?

L

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.