AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.474

Poliens bilar, hur fort går dom och vad har de för acceleration?

Sida 2 av 4
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
En gång i tiden - rättare sagt 96-98 arbetade jag på en elektronikfirma...
Då provkörde min kollega en saab där vi var inne och gjorde om lite i styrboxen. Bilen gick bättre än original. Jag har inga siffror men faktum är att den bilen trimmades och den var inte blåvit.

Så med andra ord så har det förekommit ändringar i styrboxar.

Mvh

/NP
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Vet ej var polisen har för motorer, helt osannolikt är det inte att de "optimeras" ngt, men värre än steg1 trimning är det inte.
Dessutom har de mycket utrustning i bilarna + att de oftast är 2st i, vilket gör att de inte är några prestandamonster direkt, men som någon nämnde tidigare så är nog inte prestandan avgörande i dagsläget, den är nog tillräcklig för att komma upp i och över de farter där man anser det vara vettigt att jaga någon.

/Christofer
Är det någon som faktiskt VET om polisen har trimmade bilar eller ej? Upplever det mesta vara skrönor och knasiga historier. Personligen tror jag polisbilarna kommer direkt från bandet utan modifikationer.
Länk
Hittade inte de rätta bilderna,, men vet att Polisen lämnat in vissa bilar hos Nordic för prestanda höjning....
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Bjoerck - det jag skrev är sanning!
Men det var under perioden 96-98.
Hur polisen gör nu vet jag inget om. Men varför skulle det skilja sig?
Den enda anledningen jag ser är att toppfarterna är så pass höga med dagens bilar så att det inte lönar sig att trimma den delen. Man avbryter, söker förstärkning eller annat i stället för att köra fortare (över 250 km/h).

Men under tiden 96-98 omarbetade vi elektronikboxar till bl a SAAB 9000 med syftet att ge dem mer krut.

Mvh

/NP
kilroy
Min brors fru jobbar som trafikpolis i Skåne och enligt henne förekommer inga "trimmade" polisbilar överhuvudtaget. Anledningen är dels att dagens standardbilar som används av polisen är tillräckligt snabba, och dels för att det i Sverige inte förekommer "amerikanska biljakter" i 200+...Mvh kilroy
Tror på Kilroy. Den vanligaste biljakten i Sverige är nog när Polisen förföljer någon knarkare i en gammal 240. Då behövs inte sexhundra hästar. Om trafikpolisen önskar snabbare bilar tycker jag den logiska lösningen vore att köpa Volvos R-modell istället för att krångla med trim. Nu tror jag inte något behov finns för sådana modeller.
Sök på EHP967 och HNM984 och sedan tilläggsinformation här:
Länk

"T31B MOTORN ÄNDRAD"
Nu är ju frågan om den bara är ändrad eller trimmad. Effekten anges som original, men varför ändrar man motorn i så fall?

Flåklypa
När vallentuna ligan härjade så hade dom ju en importerad Audi S8 med 700hk+..Inte ens Polisen helikopter kunde ta sig fram i den hastigheten bilen färdades..Uppskatningsvis 300-400km/h..

Bilen dumpades i utkanten av Almunge, Uppsala.

Detta stod det en hel del om i tidningarna här i uppland. De va efter ett bankrån ellerliknande som allt detta dök upp, de visade sig sedan att flera av killarna i gruppen hade ett flertal exlusiva sportbilar i sin ägo som används vid flera liknande rån..

Hade en polis som berättade om flera biljakter och bilar som oftast används vid rån och så när jag gick på en rån/säkerhetskurs hos Uppsalapolisen
hampe m3
en s8 i närmare 400????
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Mycket skrönor cirkulerar, inte ens en Audi S8 med 700 hästar + kan köra från en helikopter...........möjligen om dom kör rakt fram i Salt Lake öknen.

Tror inte polisen har så mycket resurser att lägga pengar på trim av bilarna, verkar dessutom onödigt, inte särskilt ofta man jagar bovar med att köra i dubbla motorvägsfarten.....

Mats
BMW CS #5847
Jag kollade upp en V70 snutbil förut..Det var en T5:a iaf
fa
83
failure
M3 -94 E36 Coupé
316i -91 E36 Limo
Då kan vi dra en slutsats att det är lika bra att lätta på gasen med en M3 3.0l när man har farbror blå efter sig ?! :P
fa
83
failure
M3 -94 E36 Coupé
316i -91 E36 Limo
Ang polisen som åkte ikapp mig med min 316i ... när det var ca 400m ifrån drog jag ner till 50km/h ... på 50 vägen .. kan de då ge mig böter? jag var trött och orkade inte argumentera mera då när de sa att de sa att de skulle ta körkortet i ett år .. då sa jag bara glöm det ... då sa dom då ses vi i rätten ... javist sa ja .. men efter en stund så sa de "sätt dig i bilen" ... vilket jag gjorde ... sedan var de trevliga och sa att de skulle ge mig minsta böter och jag fick ha kortet kvar ... 64 km/h skrev det och 1000kr böter ... men ... vad hade hänt om det kom upp till rätten ?! jag körde lagligt då de var så nära så de kunde mäta hastighet .. vilket de inte gjorde ... de bara stannada mig direkt .. och då låg jag lagligt ... jag skrev på lappen enbart för att jag inte orkade argumentera nå mera kl 02:30 på en lördagkväll...
Jag kan bekräfta "kilroy" och "bjoercks" teorier. Denna fråga var uppe för ett antal år sedan i trafikmagasinet. De intervjuade en polis som demonstrerade en polisbil och alla dess finesser.
De vanliga polisbilarna är alltså inte modifierade för att gå extra fort som många felaktigt tror utan har samma motorer som standardbilarna. Enligt polismannen behövs det inte, går det mycket fortare än uppåt 200km/h brukar de flesta biljakter avslutas. Om ex grövre kriminella jagas sätts vägblockeringar och helikoptrar in.

Skrönan om A8:an som kört 400km/h på allmän väg verkar vara hämtad ur fablernas värld. Undrar vilka bromsar som stopp på en 2-tons bil i de hastigheterna :-)
Dividera hastigheten med 2 och jag tror man närmar sig verkligheten. Om sedan kvällspressen publicerat dessa siffror förvånar mig inte. Vem minns inte kungens vansinnesfärd i 170km/h på E18 som senare visade sig snarare vara 120-130km/h? :-)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
bjoerck: Jag vet hur det ligger till. Jag har besiktat ett ganska stort antal polisbilar och även intervjuat vagnparksansvarig. Visst förekommer det trimmade bilar inom polisen, men de "vanliga" polisbilarna är i originalutförande prestandamässigt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
198
manowar
523i -97
>kilroy< Varför det inte är amerikanska biljakter i 200 + som du sa är nog mest för att när man kommer upp i den hastigheten så följer de inte efter längre, dom släpper en helt enkelt. Har man inte varit eftertänksam så har man ju kvar sin regskylt, så de kan ju bara komma hem till en senare när man väl kommer hem. Kanske man inte kör sin egen bil ja då blir det ju knivigare för dom. Men de e ju deras problem isåfall.

Ta er en titt: Länk
manowar: Ytterliggare än skröna att polisen släpper så fort farten blir hög. Utanför tätbebyggt område krävs mycket för att polisen skall avbryta ett efterföljande. På grund av några allvarliga olyckor med dödlig utgång under jakt i städer har polisen blivit försiktigare med efterföljanden i miljöer där många människor vistas.

Visa användare
198
manowar
523i -97
>bjoerck< till viss del har du ju rätt att det är en skröna, men blir farterna över 200 så släpper dom en i vissa fal, inte för att de inte kan hänga på utan just pga trafiksäkerhet. Meen självklart så hänger de på många gånger oxå. När man kör bil så kan jag ju tänka att de oftare hänger på, men när man sitter på MCn och drar iväg så följer dom bara en stund sen släpper dom.

Ta er en titt: Länk
Enligt de trafikpoliser jag varit i kontakt med så stämmer det med att de ofta släpper motorcyklister. Motiveringen var att de sett alldeles för många mosade övermodiga ynglingar som kört ihjäl sig i ett desperat försök att skaka av sig polisen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.