|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Vissa inlägg i den här tråden fick mig att lägga ytterligare en punkt till min lista: Boxster S + Trevligare diskussionsforum med vuxna människor som kan respektera varandras åsikter. Givetvis finns det Porsche-ägare som har köpt sin bil enbart för märket på motorhuven. Jag tror att andelen BMW-ägare som har handlat bil på samma grunder (dvs status) är lika stor. Vissa gillar bling och status, andra prestanda och körgläde. Vissa ser Elmia som årets höjdpunkt, andra vårresan till Nürburgring. BMW Z4 och Porsche Boxster är två ganska olika bilar. Människor är olika. Konstigare är det inte. |
|
|
Som sagt, nog om detta, men måste dock påpeka att det i mitt fall inte alls är oväsentligt att jämföra en Z4 -03 med en Boxster S -01 eftersom min stora fråga från början var: vilken av dessa skulle jag köpa?? (bilarna kostar någorlunda lika med dessa årsmodeller). Jag fick alltså en Porsche årsmodell 2001 för samma pengar som en Bmw 2003. Därför gjorde jag jämförelsen mellan dessa båda bilars eventuella prisras. Kul grej: den Z4 som du länkade till på blocket (295000sek) har jag ringt på när den fanns till salu på mobile.de. Har annonsen kvar här hemma. Kostade bara 26500eur och fanns uppe i Hamburg. Säljaren sade dock efter 3:e samtalet från mig att "bilen har ingen klima". Då slängde jag bara på luren o letade upp en Boxster istället. Hade letat i 3 månader o var ju sååå nära köp!! Verkar svårt o hitta en Z4 till bra pris me rätt utrustning..... mvh. |
|
|
Förstår dig då jag hade ungefär de pengarna som räckte till en Z4 3.0 03 eller Boxster S 01 också. Nog många som gör den jämförelsen. Du har så rätt. De billiga Z4:orna man ser i tyskland är det nästan uteslutande något "fel" på. Ex. manuell klima, konstig färg, många mil etc. |
|
|
Måste nu flika in! Jag har kört dem båda = snarlika prestanda och körglädje. Utseende = personligt, men för min del klart Z4 kvalitet: likvärdigt Driftkostnad: Du kan minst driva runt två Z4`or för samma kostnad du betalar för en Boxter per år. Priset nytt = Mer för pengarna för Z4àn Beg priset = tappet i pengar om du köpt nytt störst på Boxtern. Slutsats Att Jämföra en 01à och en 03à av olika tillverkare är som att jämföra gamla päron och nya äpplen. " så är det" "Z4 love it" |
|
| Tänkte bara upplysa om att Hankook inte är några "Kinadäck", tillverkas i Sydkorea. | |
| lyfter tråden igen.. hur är boxster jämfört med z4?? försöker övertala farsan om att köpa en av dessa som hobbybil.. nu är itne han ute efter att köra fortast möjligt utan vill bara ha skoj.. vad säger ni?? | |
|
Har ägt både en porsche Boxster S och en BMW Z4 3.0, och min röst går till Porsche Boxstern. Anledningen är framförallt finish/kvalitet, andrahansvärdet och att Porschen med sin mittmonterade motor är en avsevärt lättare och roligare bil att hantera/köra när det svänger. Men.... hur som helst så är båda bilarna riktigt kul, svårt att bli besviken på ngn av dom. |
|
|
Även jag gjorde valet mellan dessa två, men jag tyckte det var betydligt svårare att hitta en fräsch Porsche i samma prisklass som en BMW Z4 (~190´) De Porschear(?) jag provkörde kändes överlag väldigt slitna och hårt körda. |
|
|
Kul att tråden Z4-Boxter lever än! Nu har väl jämförelsen av de nya bilarna ändrat karaktär lite. Fortfarande är båda tyska topprodukter. Historiskt sett gjorde ju BMW med sina 328or världsledande sportbilar innan Porsche knappt var påtänkt, men sedan har det ju hänt mycket. Jag tror att BMWs tvekan att ta fram en sportbil på 60-talet då 02orna blev så uppskattade som "4-sitsiga sportbilar" (man hade ju fina drivlinor och chassien), var just Porsches position. Nu upplever jag att E 89an är en bredare produkt än Boxtern vilken är lite mer extrem, obekväm vägvagn för personer med lite smalare krav. Ska man åka lite längre vinner Z 4an i min smak och kvalitetsintrycket är snarast lite högre i och med E 89an. Porschen måste bli lite dyrare då man inte uppnår samma volymer på sina drivlinor som BMW, men för vissa är det värt lite mer att åka Porsche och en del tar man kanske hem i mindre värdeminskning. Här är dock framtiden väldigt osäker! Det blir intressant att se om den här tråden kan leva vidare! Hur många Boxter säljs i Sverige? Beståndet av E 89or tror jag är ca 300 nu att jämföra med antalet sålda Boxter de senaste 16 månaderna(?). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.