AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
12.846

Köpte en Boxster S istället för Z4 3,0, Misstag?

Sida 1 av 3
Stod o valde mellan en Z4 3,0 -03 eller en Boxster S -01. Till slut valde jag Porschen.

Floppade jag eller vad tycker ni??

Bilen i fråga (Porschen) är som sagt en blanksvart -01/6.500mil med i stort sett all utr utom antispinn/navi/farthållare. Z4:an var en svartmet -03/3.500mil med endast den nödvändigaste utrustningen typ skinn, klima, elcab, 18" o inte å mkt mer (skral utr).

Låt höra era åsikter, plus och minus!!!
Gjorde jag bort mig???
Sista steget i köpbeslutsprocessen är bekräftelsen... :-) Porsche Boxster S är enligt mig en bättre körmaskin än Z4 3.0. Jag tror du kommer bli nöjd med Boxtern. Lycka till med den! Själv sålde jag min fina cab för några dagar sedan. Kommer säkerligen ångra mig bittert när solen på allvar börjar värma. Det är en speciell känsla att köra nedcabbat på en kurvig liten landsväg en ljummen sommarkväll. Mysfaktor 10. Nu ska det inköpas något annat kul men jag är villrådig. Vet ej vad jag ska köpa?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Även på ett BMW-forum så tror jag inte många kommer att tycka att du "gjort bort dig" för att ha köpt en Boxster.

Har inte kört någon av bilarna men jag tror nog som bjoerk att Boxstern är snäppet bättre när det gäller körupplevelse. Den typen av bil köper man ju mycket med hjärtat och om du känner att det blev "rätt" bil så är det också "rätt" bil

___
//Ulf
boxter s är ju nästan som en m-modell hos bmw..Så en z4 3.0 mot en boxter S tjaa...boxtern är vassare i nästan allt
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag anser att Z4:ans väghållning är några strån vassare än Boxsterns, Men jag har ju inte jämfört dessa bilar dagarna efter varann.... Men Länk bekräftar att det borde vara så, eftersom Boxstern är ganska mkt vassare i acc, men Z4 kör jämnt med den på ringen och ifrån den (om än knappt) på hockenheim. Men det är nog mest en smaksak vilken man väljer. Jag hade valt Porschen av dessa två, eftersom jag har svårt för inredningen i Z4:an......
CR
175
CRY
332ti-98
Jag hade nog köpt en Boxster, men Z4:an är också trevlig...

---
Christian Ryman
BMWCS #2928
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Boxster S vs Z4 3.0 är en trevlig jämförelse.
(Boxster jämförs med 2.2. och 2.5)

Jag valde Z4:n då jag tyckte att prisskillnaden (nypris) inte var värd Porschemärket.
Du får en bättre utrustad Z4.
Dessutom så tycker jag designen på Z4:n är betydligt bättre.
Jag har fortfarande svårt att se skillnad på bak och fram på Boxstern...
Prestandamässigt ingen större skillnad tills nyligen då Boxster S numera har 280 hk.

Båda är trevliga bilar så oavsett om du väljer Boxster S eller Z4 3.0 gör du inget dåligt val.

Jag hoppas att du valde Boxster S framför Z4 3.0 av rätt skäl, och inte därför att det råkade sitta ett Porschemärke påklistrat ;)

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag tror som några ovan att det är mer en smak fråga, de är båda bra bilar som ska vara roliga att köra. Samtidigt som jag håller med Hobbe om att fram som bak ser lika dana ut på Boxtern så har Z4:an en massa konstiga väck som inte riktigt passar in (och så framlysena = katastrof!).
Personligen tror jag den som köper en BMW är en mer passionerad bilförare än den som köper en Porsche. Porschen är mer gubb och säkert köp än BMW, kanske till och med lite bättre kvalitet än dessa amerikanske BMW. Men BMW är mer bus och mer.....inte lika mycket glassa och visa att jag har pengar. (Nu vet jag att det finns många med pengar även bland BMW ägarna men det känns som de är mer passionerade än Porsche ägarna, kanske känner jag för få Porsche ägare och för många BMW ägare?).

Hur som helst är nog båda roliga att köra och bra köp, smaken är som baken, man väljer den man själv anser hårigast.

Z3MPOWER
z3mpower: Håller inte med. Porscheägare är seriösa och uppskattar avancerad bilkörining. BMW-ägare är snarare mer för bling än för rejs... Bara att kolla detta forum. Hur många har egentligen kört sin BMW på bana? Hur många har gjort en seriös uppdatering av sin bils prestanda? Då menar jag större bromsar, bättre stötdämpare etc. Alltså inte snygga 19-tummare, ögonlock och billiga sänkfjädrar.

Största anledningen till att jag köpte Porschen var att jag var lite rädd för att Z4:an skulle dyka i värde på nått år. Porsche verkar dock hålla värdet mycket bra jämfört med BMW, som jag tidigare haft ett antal. De BMW jag haft har dykt typ 50.000kr i värde på bara något år vilket är tråkigt (och dyrt).

Ett annat skäl till att jag köpte Porsche var att den gick o få i stort sett fullmatad för samma pris som det gick o få en snikutrustad Z4, dock var ju motsvarande Z4 betydligt nyare för samma pengar.
Det var dessutom lättare o hitta en Porsche med automat (som jag var ute efter) än o hitta Z4 med autlåda (omöjligt nästan).

Annars är ju en Z4 flera år (3) nyare och dessutom en fräschare bilmodell (med nybilsgar ett tag till), Boxstern är ju t.o.m. ersatt av helt ny uppdaterad modell numera.

Som sagt, synd att BMW har så taskig värde efter något år, annars tror jag att fler hade rattat BMW. Dock är de populära att leasa som tur är, därför finns det ju trots allt ett skapligt begagnaturval på halvnya BMW's till salu i både Sverige och Tyskland.
Porschen är förmodligen det bästa och mest förnuftiga valet, men roadsters är knappast en biltyp man köper med förnuftet.

Jag hade valt Z4 alla gånger. Varför? Jag tycker att den är grymt läcker, och tycker att Boxster ser grymt tråkig ut. För din del så var Boxstern säkert rätt, om du gillar dess utseende. Lycka till med nya bilen :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
bjoerck: Hur många köper inte en Porsche bara för att stila då? Tror dessvärre det är ett ganska vanligt fenomen, kanske speciellt Boxstern som är instegsmodellen. Man kan ändå säga att man äger en Porsche ;)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Slog mig att det jag skrev var högst off topic. Sorry.. Jag tycker hur som helst att Boxstern är ganska snygg, särskilt framifrån. Lär bjuda på en hel del underhållning också. Gratulerar till köpet!

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
bjoerck,

Jag kan svara ja på samtliga av dina frågor:
Jag kör på bana , jag har licens, och jag uppdaterar min Z4 seriöst för detta.
Dessutom vet jag ett antal Boxster som enbart är används för att glida runt i, men visst är det stora flertalet här enbart intresserade av rödljusrace och bling. Deras val.
Tyvärr har även organiserade bankörningar varit begränsat för Z-piloterna, vilket det inte varit för Boxster-ägarna.
Jag hoppas dock att fler Z-ägare kan hänga med BMW SC och deras bankörningar denna säsong.
BMW SC:s har fattat sitt beslut enligt den diskussion jag har haft med BMW SC, och redovisar detta inom kort.

Kalle Hansen,
Du finns numera på min julkortslista ! :)

Rolex,
Lycka till med bilen, men visst hade det varit roligare för oss om du hade valt en Z4 ;)
Hobbe Z4: Mitt antagande gäller det stora kollektivet och inte enskilda personer. Det glädjer mig att du använder din Z4 på ett seriöst sätt.

Visst används många Porschar för att stila. Jag tror dock inte att de är mindre "passionerade", vilket z3mpower påstår. Snarare tvärtom. Fast det är väl en smaksak hur man vill använda sin bil.

Tillåter BMWSC cabbar vid bankörningen. Vid Alfaklubbens arragemang var det tvärstopp att köra Spider. Jag fick deltaga i "lugna timmen" om jag ville men det var också allt. En vettig regel egentligen.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Nej, hittisl har inte BMWSC tillåtit Cabbar, det är det Hobbe kämpar för... ;-) Och det är mkt därför som Z-ägarna inte öht haft chansen att prova på bankörning med deras bilar.
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Stod inför samma val i höstas (oktober). Hade provkört både Boxster S och Z4 3.0 innan. Funderat länge. Som jag såg på det:

Z4:an...
+ Modern bil, nybilsgaranti
+ Härlig design, motor och väghållning
+ Motorljud
+ Fick en 03:a 1000 mil för ca 320kkr.
- Värdeminskning (osäkert vad den är värd om en 2-3 år ?
generellt brukar cabbar hålla värdet bra)

Boxter S
+ En Porsche(?) är ju alltid en Porsche.
+ Härlig motor och väghållning
+ Värdeminskning (vi vet att P. håller värdet bra)
- Känns lite ålderstigen, gammal design
Ser lite konstig ut i formerna från sidan, hemsk inredning.
Dock kanske man kan säga att den är "klassisk" och
ser bra ut snett framifrån.
- Fick en 01:a 6000 mil för ca 320kkr
- Avundsjuka grannar/kolleger

Tilläggas är att jag inte kör bana, ville ha en härlig, modern,
snygg bil att glida runt i. Det skall dock finnas effekt/väghållning
till utvalda tillfällen!

Summerande av +/- --> Z4 3.0

Har inte ångrat mig ett dugg, Z4.an är underbar verkligen, dock är Boxstern en mkt härlig bil också. Egentligen borde man kanske
jämföra en utan "S" mot Z4 3.0 - de är ju mer jämförbara i pris.
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Rolex: Några frågor till dig...

"Gjorde jag bort mig???" skrev du.. tycker du det själv?

"Som sagt, synd att BMW har så taskig värde efter något år, annars tror jag att fler hade rattat BMW. Dock är de populära att leasa som tur är, därför finns det ju trots allt ett skapligt begagnaturval på halvnya BMW's till salu i både Sverige och Tyskland." skrev du oxå.

Det är väl bara en fördel om priserna går ner mkt första året om man som du skulle köpa en ett år gammal också som jag gjorde, eller hur? Dock har nog inte z4:an gått ner så hiskerligt mkt hittils i värde.
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Tillverkas det fortfarande bilar som har under 300hk? ;))

Z MMM Coupe
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
oooo_quattro, tyvärr är det nog inte så att en bil sjunker mycket första året för att sedan få ett stabilt andrahandsvärde.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Nej, Z4:an är nog lite för ny för det fortfarande. Men när jag köpte min M roadster 2001, så kostade den då ett år gamla bilen ungefär hälften av vad den kostat som ny (= katastrofalt andrahandsvärde Mao) men nu efter att ha ägt den i fyra år så ser den inte ut att ha sjunkit så mkt mer i värde, ngnstans mellan 20-40000 kr i värdeminskning på 4 år måste väl räknas som helt ok! Det är väl ungefär detta oooo_quattro är inne på.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.