|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Anders Olsson, Jodå, det görs det :) Däremot tillverkas enbart svängvänliga bilar nu för tiden, vilket är vad vi jämför i denna tråd ;) |
|
|
Vi hade en Z4 3,0 innan men vi bytte in den mot en Boxter S. Z4:an är ju mer en glidar bil känns det som medans Porschen passar in i dom flesta miljöerna. Porshen håller ju värdet väldigt bra även fast det kommit en ny model. |
|
|
Tim, Vilka miljöer är det som inte passar både Boxster och Z4 ? Inget ont om din ålder, men vi är mer intresserade av intryck från förarsidan än passagerarsidan ;) |
|
|
Hrrm, Z4 glidarbil? :O Hädelse! Hobbe: I näst senaste Fifth Gear som sändes på Channel 5 för två veckor sedan jämfördes nya Boxster mot Z4 3.0! /Masten "En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW" |
|
|
Alla talar om att Boxstrar håller så bra värde, kanske inte riktigt är hela sanningen... Boxter S Nypris... 757 kkr Länk En 03:a som billigast (med de milen) på blocket: Pris... 350 kkr Länk Värdetapp på 407 kkr eller 54% på två år. Tar vi en Z4 3.0 Nypris... 460 kkr En 03:a som billigast (med de milen) blocket: Pris... 295 kkr Länk Värdetapp på 165 kkr eller 36% Som sagt.. det är inte så självklart att Porschen håller värdet bättre! |
|
|
Masten, Jag har filmen (15MB) ! Var kan jag lägga upp denna ? Filmen borde få tyst på personer som tror Boxstern (nya versionen) skulle var så mycket bättre pga ett litet Porscheklistermärke ;) |
|
|
Även jag har stått inför samma val och för några veckor sedan blev jag äntligen Porsche-ägare. Det blev en Boxster S -01, 2700 mil, en ägare, enbart sommarkörd och i toppskick. För samma pengar hade jag fått en två år nyare Z4 3.0. Jag resonerade så här: Z4 3.0i + Modernare konstruktion. + Design + Motorljud - Styrning - Kvalitetskänsla - VÄRDEMINSKNING Boxster S + Motor/prestanda + Köregenskaper (styrning, väghållning, bromsar) + Värdeminskning + Kvalitetskänsla + Aktiv klubb (bankörning) - Uppmärksamhet Boxstern är helt enkelt en mycket effektivare och roligare körmaskin. Z4 är alls inte dålig men BMW:n tappar mycket på den bristande styrkänslan vilket förmodligen är en följd av den elektriska servon. Bromsar som snabbt mattas vid bankörning är inte heller så sportigt... |
|
|
Henrik A, Lycka till med Boxstern ! Bromsarna på Z4:n är det inget fel på, inte ens under bankörning ;) |
|
|
Tack Hobbe. Skall jag vara ärlig har jag inte provat Z4 på bana men jag har hört en del negativt. Och min erfarenhet är att BMW's standardbromsar sällan är anpassade för bankörning (min förra 330i mattades ganska snabbt). Till och med nya M5:an har ju fått massor med kritik för just bromsarna. Och många BMW-ägare uppgraderar till Porsche-bromsar (som iofs tillverkas av Brembo) :-) |
|
|
Hobbe Z4 Jag har kört båda bilarna ganska mkt, vi har även testat bilarna på strippen, jag tycker att det kändes som Z4 va mer en gliadar bil än en sportbil.. porschen fick man jobba me lite för att ta sig fram det e så det ska vara me en sportbil.. Z4an kunde man köra me ett lill finger.. Tim |
|
|
Ärligt talat.. säga att Boxtern är såå mkt bättre på bankörning och ange detta som främsta argumentet att köpa Boxster - hur många kör bana? Inte jag i alla fall. Dessutom, de som kör bana... hur mkt av tiden kör det bana. Gissningsvis 99% vanlig stadskörning o 1% bana. Dessutom går ju enligt vissa Z4 3.0 bättre än Boxstern på vissa banor. Tycker fortfarande om båda, måste bara säga det.. så det inte verkar som om jag bara hackar på Boxstern. Men skulle köpt den av andra anledningar än att jag skulle köra på bana. |
|
|
Henrik A, Att Porsche bromsar brukar hålla yppersta klass råder det inget tvivel om, men att BMW:s bromsar är usla är att ta i lite för mycket. Om jag minns rätt så har Boxterns och Z4:ns bromsar jämförts i test. Boxstern fick ett bättre betyg, men det var inte stor skillnad ;) Dessutom klarar Z4:n (och övriga BMW) av att bromsas även om framhjulen inte pekar framåt, det går sämre med detta i en Porsche ;) Tim S, Strippen är inte det samma som bankörning. Varken Boxster eller Z4 är en bil för rattlåsrally. Om den aktiva styrningen kan det diskuteras länge. 0000_quatttro, Båda bilarna är busbra, men folk tycks tro att Boxster är så mycket bättre bara för att den råkar ha ett Porscheklistermärke. Att väldigt få tar sin bil till banan är sant, och precis som du säger, vad är då nyttan med argumentet ? Det senaste 5th Gear avsnittet hade en bantest med nya Boxster och Z4. Förhoppningvis kommer den filmen upp här snart. Båda bilarna presterade utmärkt, och var riktigt jämna. Vad som avgör är personlig smak. Oavsett vad, jag uppskattar att Boxster-ägare fortfarande hänger här för då finns det bevisligen fortfarande hopp :) |
|
| I de tester på bana där de bilarna jämförs brukar det vara oerhört jämna tider, men det brukar faktiskt vara Z4:an som är lite lite snabbare runt banan!! Dessutom tror jag att 99% av alla på detta forum skulle köra betydligt bättre tider med Z4 än Boxster, då Z4 är lättare att köra på gränsen för väggreppet i o m att den inte har mittmotor. | |
|
Knepigt att jämföra rakt-fram-bromsning och "biltidningars bromstester" mot banbromsande, IMHO. Porsches berömda bromsar gör sig nog bäst efter några varv. Det är något speciellt i att köra sin bil till banan, köra varv på varv och sedan i depån se hur bilen ser helt oberörd ut. I like :) Min bromsteknik är nog relativt omogen och i år blir det r-däck, så vi får se om jag råkar ut för fading i slutet på någon raka (hemska tanke). "Det är inte hästantalet, det är hur de levereras" (eller hejdas, i det här fallet) Och som fotnot föredrar jag Z4:s linjer framför Boxsterns unisex-utformning. Jag väntar fortfarande på en provis i en Z4. Någon här som vill jämföra körupplevelse mot en 993? :) mvh Anders |
|
|
Firren, Du kan alltid få en provis, jag sätter mig gärna bakom 993:an som jag aldrig har testat, men som i mitt tycke har var min favorit Porsche tills 997:an dök upp. |
|
|
Härligt Hobbe, jag mailar så får vi ta en lunch när vädret är rätt och bilarna får leka ute på gatan :) Min ställs på imorgon, jag blev precis klar med de sista fixen! :-D mvh Anders |
|
|
oooo_quattro: Angående värdet, BoxsterS vs. Z4 så kan jag garantera att om vi jämföra dessa bilar (om vi hittade ett ex av varje för 320.000kr) så svär jag på att om t.e.x. 1 år så är porschen värd mycket mer än bmw:n. Tyvärr får jag säga. Kan tänkta mig att Porschen är värd kanske 290.000kr medans Bmw:n cirka 270.000kr eller något i den stilen. Tråkigt men sant. Har själv följt prisutvecklingen på både Boxster/Z3/Z4 de senaste 3 åren (Z4: 2 åren). Kan nämna att Z3 har ett bra 3:3-handsvärde. Hade en 97:a (Z3 1,9) som jag köpte år 1999-10 för 143.000kr. Hade väl fått runt 110.000kr för den idag kanske (all tillg.utr). Detta hade varit en GRYMT bra affär. Hade jag kunnat gör en liknande affär idag fast på en Z4 så hade jag slagit till på en gång. Tyvärr är det inte så dock. Polaren köpte en Boxster -97 (2,5liter) år 2003, hade han sålt den idag så hade han fått igen nästan exakt samma pengar som han gav för den. Dock har jag haft koll på Z4:an och den har sjunkit väldigt mycket senaste året. Har man tur så stabiliseras värdet på den, men jag tror tyvärr inte det. En Z4 3,0 (1500mil) med skaplig utr kostade förra våren cirka 36.000eur (333000sek) medans den idag kostar cirka 29000eur (268000sek). Detta innebär ett värdefall på cirka 65000kr. oooo_quattro jämförde prisfallet på en Boxster S årsmod -03 mot en Z4 -03 vilket ger ett missvisande svar. Jämför istället en Boxster S årsmod -01 kostade för 1 år sedan mot en Z4 -03 (& vad den kostade för 1 år sedan) så får du helt andra siffror! Men, smakar det så kostar det - och vice versa. Man lever bara 1 gång och då ska man ha kul som f-n!! Mvh Ps. Jag gillar fortfarande Bmw enormt mycket. Tjatar just nu på farsan att han ska köpa nya 325:an så jag kan låna den ;-) Ds. |
|
| Vad jag menar är alltså att Z4:an inte har "sjunkit färdigt" än. Sedan kommer den nog o lägga sig på en stabil nivå. | |
|
*Oolf Ovenholm: Du skrev: "Man kan ändå säga att man äger en Porsche Hur många köper inte en Porsche bara för att stila då? Tror dessvärre det är ett ganska vanligt fenomen, kanske speciellt Boxstern som är instegsmodellen." Möjligen kan jag till viss del hålla med dig, men ska man köpa motsvarande 996 cab -01 så kostar den typ 250.000 TILL! Detta blir lite väl mycket pengar anser jag... Dessutom så känns 996:an på något sätt lite....gubbig....nja...för stor??... eller jag vet inte.... Boxstern är ju ändå en ganska liten o smäcker bil (cab får man på köpet). Man får "mkt bil för pengarna". Den går också o använda till jobbet som vilken bil som helst, till skillnad från 996:an som kanske är lite för glassig om man är 25 bast. Visserligen kan jag tycka att känns lite fel när du kallar Boxster S för snikbil, möjligen är en Boxster 2,5 -97:a lite snik, jag vet inte. S:en kostar ändå över 600.000kr när den var ny -01 trots allt. Mvh. |
|
|
Rolex: Så kan du inte räkna. Du jämför en bil som är 4 år med en som är 2. Skall vi räkna värdefall på en bil får man ha samma förutsättningar - samma ålder. Skulle Z4:an funnits 01 .. så kunde vi ha tagit en sådan i pris och jämfört med en 01:a av boxster. Så tror jag de hade stått sig ungefär lika bra. Klart att Z4:an går ner lite mer just nu - det är (om vi pratar om en 03:a) ju en mkt nyare bil. Bara en kommentar om priset... prisbilden varierar enormt på Z4. 03:or ligger på mellan 270 och 440 000 kronor beroende på skick, utrustning, historik och MIL. Skall man jämföra är det nog bäst att ta ett snittpris på alla bilar som är ute till försäljning. En 03:a i nyskick, runt 1000 mil, med allt godis som navi professional, pdc, xenon etc ligger runt 330-370 kkr (utg. pris sverige). Nog om detta! Man lever bara 1 gång och då ska man ha kul som f-n!! som du skrev :) Tog ut min idag - HÄRLIG KÄRRA! Känns som att ta ut en helt ny bil Luktade härligt nytt o läder mmm. Blir fint till helgen nu när det är +14 på dagarna o strålande sol. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.