AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.462

Sänkningssats eller nya coilovers M3E46

Sida 2 av 2
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
(Om det finns någon här som är intresserad så kan jag nämna att jag alltså har ett AC Schnitzer Sport chassiekit (stötdämpare och fjädrar) till salu för mindre än halva nypriset -- skicka gärna ett mejl i så fall så berättar jag mer. RS2 har f.ö. tittat på detta och torde kunna vitsorda kvaliteten :-)
Emm,

Om jag inte missminner mig helt så var det dessutom en ganska känd svensk racingförare som lovordade vägegenskaperna på din bil med ACS kittet när han provkörde. Det är dessutom uttestat på Nurburgring av Mannfred Wollgarten som är testförare och utvecklingschef på ACS. Så om det är någon som är det minsta intresserad så köp det bums direkt av Emm. Det sänker dessutom lite mer än de andra sänkningssatserna så utseendet är det heller inget fel på. :-)

/RS2
RS2: Vad har du för information om ACS Racing Suspension?

MVH / Jacob
Jacob,

ACS racing suspension är ett vanligt Bilstein PSS9 fast med lite andra fjädrar. Tyvärr så vet jag inte fjäderkonstanten på dessa eftersom ACS vägrar att uppge detta (lite konstig attityd). Fram så är det höjd justerbart men inte bak (som på Bilstein) utan ACS skickar med två olika tjocka gummi distanser till fjädrarna. Sedan är tyvärr inte compression och rebound separat inställbart utan båda ändras samtidigt med en ratt på dämparna enligt en förinställd kurva. För samma pengar så får man ett par dubbelt justerbara Koni dämpare plus Eibach racing fjädrar med valfri spring rate och justerbara camber platter så jag vet vilket jag skulle välja i alla fall. :-) Därmed inte sagt att ACS racing kitet är dåligt, snarare tvärtom, men jag tycker att det är helt fel prissatt som så många andra ACS produkter är idag.

/RS2

RS2: Tack för infon. Jag har detta coilover kit idag. Kör på Nürburgring inställningarna på gata, och det fungerar utmärkt, mer än nöjd.

MVH / Jacob
Jacob,

Kul att höra att du är nöjd med detta. Det finns väl en orsak till att det är lite dyrare eftersom de lagt ner så mycket tid på att få det att fungera bra på bilen och även skickar med olika förslag på inställningar. Jag vet även en CSL ägare som är jätte nöjd med samma kit.

/RS2
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
RS2: Vad skulle Du rekomendera till en Z M Coupé som används som vardagsbil?

Z MMM Coupe
Em
215
Emm
Anders Olsson: Nu var frågan inte ställd till mig, men jag har själv en M Coupé -02 med AC Schnitzer Sport chassiekit (hade motsvarande på min tidigare E46 M3) och är väldigt nöjd med detta. Mejla gärna om du har några praktiska frågor!
Anders,

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av din bil så kolla med Emm och de andra M Coupé ägarna här på forumet. Jag skulle ockå kolla på några amerikanska Z forum vad de har för erfarenheter av olika fjädrar och stötdämpare.

/RS2
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
KONI har ett "coiloverkit" som polaren köpte i dagarna till sin 330 XT -01, ska vara bättre än motsvarande KW. Pris på stötdämparexperten 12100 kr.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
RS2: Tack än då =0)

Z MMM Coupe
Xi
20
XinoZ
M3 E46 -01
530i E39 -01
320 E30 -88
Hej alla!

Det var jag som startade tråden så jag tänkte att det kan kanske kan vara itressant att veta vad det till slut blev.

Jag köpte ett AC Schnitzer Sport chassiekit som sänker ca 30/30, och det blev helt klockrent. Inte för mycket och inte för lite

Vill tacka alla för hjälpen!

Och ett stort tack till RS2 och Emm!

MVH
Matte
Em
215
Emm
Kul att du gillade det Matthias -- ut på landsbygden och testa det nu! :-)
jo
87
jorgenp
M3 -02
328i Touring -95
Någon som vet var man kan köpa Bilstein PSS9 i Sverige?

An
78
AndersM3
M3 E46 -02 CAB SMG
Ring Anders Elf. Kanooonbra kille.

Anders Elf

Vanadis CarDesign/
Vanadis Gummi AB
Since. 1971 in Stockholm, Sweden
Tele/phone: +46-8-333012

visit us at: www.cardesign.se

Anders-M3
Grubbe
Jag uppar den här tråden lite nu!

Jag ska handla coilovers till min M3:a nu under vintern och jag undrar vad jag som passar mig och min bil?

Mina krav:

1. Den ska vara sinnessjukt låg.
2. Det bör inte kosta mer än 30k.

Jag åker aldrig bana och aldrig speciellt fort, så jag har inga direkta krav på väghållning eller komfort.

Jag har läst till mig att KW kanske har något som borde passa mig?
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Kör själv med KW och det går att sänka så bilen i princip blir okörbar ;)

/Robban
Grubbe
Vilken av KW-satserna är det?

Det låter som att det skulle passa mig alldeles utmärkt. :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.