|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har köpt 19" till M3:an med nu måste den sänkas lite. Skall man köpa ett sänkfjäderkit eller skall man satsa på ett coiloverkit? Jag kan inget om hur man skall ställa in dessa grejer, så det är väl ingen idé att satsa på nått som går att ställa in i alla olika vinklar och retuer? Vilket märke av de två alternativen skall man välja? Fick ett pris på KW version 1 på Elmia för 12000:- är det nått att ha? MVH//Matte | |
|
Givetvis ska du ha ett coilover kit. Jag hade lagt pengarna på ett KW V.2. MVH / Jacob |
|
|
vad ska du ha bilen till? När du har besvarat den frågan så kan man lättare svara på om du ska sattsa på justerbart eller endast sänkningsfjädrar. Coilover har du redan...dvs fjädern utanpå stötdämparen. /Pelle |
|
|
Matte, Det beror lite på hur du använder bilen vanligtvis och om du t ex kör på bana regelbundet. Generellt så finns det ingen anledning att köpa mer än man behöver. Och har man inte koll på alla olika inställningar och hur de påverkar bilen så kan man i värsta fall få sämre väghållning istället. Om du bara vill sänka den lite så har Eibach ett par pro-kit fjädrar som är mycket bra och prisvärda (sänker ca 20/15 mm). Dessa fungerar bra med original stötdämpare men Konis enkelt justerbara sport stötdämpare kan också användas för bättre kontroll och retur dämpning. Nästa steg är AC Schnitzer sport kit som består av fjädrar och nya Sachs stötdämpare (sänker ca 30/30 mm) och som också är mycket bra men är kanske något dyrt. Sedan har du olika enklare coil-over kit som t ex Bilstein PSS9 som också är mycket bra och prisvärda. Jag tycker det är viktigt är att köpa ett kit ifrån någon av de stora välkända tillverkarna som man vet fungerar bra på bilen av andras erfarenheter. Sedan finns det många olika andra coil-over kit som byger på Koni eller Bilstein stötdämpare men då krävs det att man har koll på vilka fjädrar som fungerar. Och då måste man oftast även byta fjäderbenslager, bussningar och installera justerbara camber plattor. KW gör normalt bra produkter men jag vill avråda ifrån dessa till E46 M3 pga att de flyttar infästningen på stötdämparna fram till krängningshämmarna vilket inte är bra på denna bil. Ingen annan tillverkare gör detta på sina kit till E46 M3 och orsaken till att KW gör det är att det finns en marknad för vissa som vill sänka sina bilar så mycket som möjligt utan hänsyn till väghållningen. Berätta gärna mer om vad du vill få ut av bilen och ett sänknings eller coil-over kit så kan vi nog diskutera oss fram till vad som är rätt för dig. /RS2 |
|
|
Hade KW variant 3 på min M3 E36, tyckte passformen var lite halvtaskig och så var ju fjädrarna kass, sätter sig massor.... bilen blir lägre... lägre o lägre.. /// Fredrik |
|
|
Tack för alla bra svar! Framför allt så vill jag sänka bilen så det blir snyggt, men sedan så skall bilen också användas. Så väghållning får ju inte bli sämmre än orginal efter sänkningen. Dock är jag ingen som kör på bana ofta kanske händer nån gång men bilen kommer säkert att piskas hårt på vägarna. Men jag vill ju inte lägga ner en halv förmögenhet på väghållning och somsagt så är jag ju inte speciellt duktig på hur man skall ställa in dessa grejer. Vore smidigt om man kunde ställa höjden efter vad man skall använda bilen till för tillfället. Hoppas jag med lite hjälp här kan komma fram till vad jag skall ha? MVH//Matte |
|
|
Lyssna på RS2. Finns ingen som kan så mycket om sånt här på detta forum!! MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Matte, Vad tror du om de här bilderna på en E46 M3 med respektive utan Eibach sport fjädrar och original 19" fälgar? Som jag skrev ovan så sänker Eibach ca 20 fram och 15 mm bak men i verkligheten så brukar det bli lite mer när de väl satt sig efter några hundra mil. Om man vill ha ytterligare sänkning så måste man ha mycket hårdare fjädrar och andra kraftigare justerbara stötdämpare pga den kortare fjädringsvägen. Original: Länk Eibach: Länk Av alla olika sänkningssatser (endast fjädrar) som finns till E46 M3 så står Eibach i en klass för sig när det gäller kvalitet, design och väghållning. Dessutom har de riktiga progressiva fjädrar som är ca 8-10% hårdare än original och det relativa förhållandet mellan fram och bak behålls. Många andra sänkningskit som t ex H&R är oftast ganska stötiga pga sin design. Jag tror att ett kit med Eibach fjädrar kostar ca 2700 SEK så det är mycket prisvärt eftersom du kan behålla dina original stötdämpare (eller också installera Koni enkelt justerbara (rebound) sport stötdämpare för ca 6500 SEK). Ett annat alternativ kan vara AC Schnitzers sport kit med sänknings fjädrar och nya matchande Sachs stötdämpare och som sänker ca 30 mm runt om. Jag har bara hört positiva kommentarer om detta kit ifrån de som haft detta. Men det är relativt dyrt (ca 15 000 SEK) för att inte vara justerbart vare sig i höjd eller i dämpning. Dock så tror jag att Emm här på forumet har kvar sitt ASC kit (han har ju sålt sin M3a) så det skulle jag också rekommendera som ett mycket bra köp (jag tror han vile ha ca 10 000 SEK komplett). Om man sen vill ha en bil med ytterligare sportigare egenskaper utan att tappa för mycket komfort så kan man ju installera kraftigare krängningshämmare. Fram kan man ha ett mycket kraftigare stag eftersom M3an är relativt mjuk i framvagnen (CSL har ca dubbelt så hård krängningshämmare fram) men bak är M3an mer känslig och trivs bättre med original mjukare stag för att man ska behålla greppet ut ur kurvor vilket många fått erfara som testat andra alternativ. Att coil-over kit är höjdjusterbara tycker jag är lite överskattat om man inte vet hur man ska använda det på rätt sätt. Oftast så finns det bara en inställning som fungerar med rätt rake (relative lutning fram/bak av bilen) och fjädringsvägen måste anpassas till hur hårda fjädrarna är. Så när man väl hittat rätt höjd och kanske till och med gjort en cross-corner weighting inställning för att få en så jämn viktfördelning som möjligt så ska man inte röra höjdinställningen på en vanlig gatubil. En annan pardox är faktiskt också att krängningen i sidled kan öka om man sänker en bil med MacPherson hjulupphängning som M3an pga hur roll center förflyttar sig (det är också därför som det inte är lämpligt att flytta fästena till krängningshämmarna som KW gör). Se nedan för mer info. Länk /RS2 |
|
|
Henrik, Nja, jag vet inte det. Det finns säkert många här med mycket kunskap och erfarenhet. Fick du ordning på din bil till slut så att du är helt nöjd nu? /RS2 |
|
hampe m3 |
RS2, jobbar du med stötisar mm?? blir impad av dinna svar.. |
|
RS2: Då vet man vem man ska fråga när man ska sänka sin bil i framtiden=). |
|
|
XinoZ: Du har mejl (ang. AC Schnitzer Sport chassiekit till salu)... Mvh Emm |
|
| Är det inte så att originaldämparna slits ut fortare om man bara byter fjädrarna? Eller Eibachs fjärdrar är kanske avstämda efter originaldämparna? | |
|
Rickard, Normalt sett så är det som du säger att originaldämparna oftast slits ut ganska snabbt men det beror även på hur mycket de nya fjädrarna sänker, designen på dem, fjäderkonstanten, om de är progressiva, osv. Eibach fjädrarna till E46 M3 verkar dock fungera mycket bra enligt de som haft dem ett tag. När vi mätte upp dem i en spring compressor så såg kurvan mycket jämn ut och eftersom de inte sänker så mycket så fungerar de med original Sachs stötdämparna. Se bilderna nedan för skillnaden i design mellan Eibach och H&R till E46 M3. H&R: Länk Eibach: Länk /RS2 |
|
|
Hampe, Inte alls, jag är bara en glad amatör som alla andra här. :-) Men jag har lite koll på vad som fungerar på min E46 M3. /RS2 |
|
hampe m3 |
RS2, då borde du börja jobba m det, mkt behaglig o förtroende ingivande formulering, litte likt Dan på MB gummi ovanligt men ack så trevligt :) |
|
Har H&R fjädrar på min, den är inte alls särskillt stötig. /// Fredrik |
|
|
Rs2! Var kan man köpa Eibach fjädrar? Vad kostar de? M-POWER! Nya bilder i Galleriet! Länk |
|
|
Fredrik, Om du tittar på bilden av H&R fjädrarna igen så ser du att de har en helt annan design än Eibach fjädrarna. Och jag vet ganska många som upplever dem som stötiga i jämförelse med andra. H&R gör fjädrarna progressiva genom att ha olika avstånd mellan varven i fjädrarna. Och när de övre varven slår ihop (coil binding) så ökar fjäderkonstanten (spring rate) abrupt så egentligen är de inte riktigt progressiva utan har två eller flera fjäderkonstanter. Om man mäter fjäderkonstanten så får man också en väldigt ojämn kurva. Beroende på var dessa lägen är i förhållande till det fjädrade viloläget så upplevs bilen väldigt stötig jämfört med original fjädrarna (och Eibach) som har en riktig progressive design. En annan nackdel med H&R fjädrarna är att man lätt får störande oljud i hjulupphängningen när fjädervarven slår ihop och det är därför som de har en plastslang på de övre fjädervarven fram för att minska oljudet. Sen är även detta en av orsakerna till att originaldämparna snabbt slits ut med sådana här sänkningsfjädrar som har denna typ av design. H&R: Länk Eibach: Länk /RS2 |
|
|
Anders, OCL/Brorssons är distributör av Eibach i Sverige så alla styling butiker och däcks verkstäder som säljer BBS fälgar har även Eibach i sitt sortiment. Jag tror priset är ca 2700 SEK för ett Pro-Kit till E46 M3 (kolla deras hemsida om de har någon prislista). /RS2 |
|
|
Anders, Enligt Eibach prislistan på OCL/Brorssons hemsida är priset 2 260 SEK. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.