AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.849

Ryckig gång E46 328ci

Sida 5 av 5
det absolut vanligaste är:
X hål i inusgsslangen efter lmm
X kamaxelgivare / vevaxelgivare
X Lambdasond KAN ge detta fenomen
X Luftmassemätare kass

Enklast är att:
1) Läs av felkoder - Byt delar efter vad detta visar.
2) Plocka av bälgen och kolla denna ordentligt.

bj
23
bjoeern
328 Touring -00
Tack för snabbt svar! Ska låna polarens dator med carsoft.. Försökte ta lös bälgen innan jag sprayade med startgas, men kom det satt lite jävligt så jag sprayade istället, men får väl kanske ge mig på den igen ändå..

kom även ihåg att luftmassemätare samt lambda inte behöver lägga upp felkoder, dom kan ligga inom toleranserna men ändå mäta fel.

Drar du ut sladden till lmm och bilen känns piggare utan denna inkopplad är lmm dålig.
bj
23
bjoeern
328 Touring -00
Röck sladden till lmm när den stod på tomgången och då dippade den till precis som när den är kall, antar att lmm är hel då? Eller kan det vara så att den är glapp på något vis och därav dipparna?
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Jag har med detta problemet, har dock redan bytt gummibälgen.
Hade de där högfrekventa ljudet när jag körde med öppet filter, men sen jag bytte tillbaka då de ändå inte är nåt skönt insugningsljud i M52TU motorn jämfört med M52B28 så är de i princip helt borta nu. Antar att de är för den ljudisoleringen som sitter på ett org luftfilter.

Hur som helst vill jag minnas att när jag testade lite grejer för att få bort dipparna innan den har tagit sig förbi de blå tempfältet o lite till o kopplade bl.a från LMM o dipparna var borta...jag ska nog pröva att ta bort den igen. Notera att jag inte hade detta felet innan jag bytte kamaxelgivaren på avgassidan som diagnosen hade flaggat för o som den inte gör längre förvisso, men jag fick dipparna istället...

Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Prövade att ta bort kontakten men denna gången fortsatte den o dippa...vet inte vad kontentan av detta blir...om de finns nån...är för trött just nu...

bj
23
bjoeern
328 Touring -00
Jag har kört carsoft nu och fick upp felkod 8 Hot film air mass meter (open or short circuit) Vilket jag antar är LMM.. raderade den och körde igen.. felkoden borta, körde diagnos lite senare och felkoden var tillbaka...

Kan det vara den som spökar då kanske? Fungerar ibland verkar det som..

En annan intressant kod jag fick var 11 EGS Signal disturbed, vilket jag inte hittar någon förklaring till vad det är.. Men har det inte med växellådan eller liknanade att göra ? Så detta hör nog inte dit..
bj
23
bjoeern
328 Touring -00
Fortfarande ingen som har någon vettig lösning på detta? Jag blir så trött på dipparna..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.