|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej! När min E46 328ci (8000mil uttagen jun-99) är kall och står på tomgång så gör motorn tomgångs dippar så motorn nästan stannar. De kommer med ungefär en halv minutsintervall eller tätare. När man kör bilen kall märker man ingenting av det. När väl motor har nåt drifttemperatur går den bra på tomgång, problemet är då borta. Det andra problemet är när motorn är varm och man kör med runt 1000-1500varv/min tex på treans växel och ger på gas då får jag ett ryck, annars går bilen som en klocka. Förmodligen är det samma fel som orsakar de här två ovan nämda problemen. Jag har varit till BMW och kopplat upp den mot deras utrustning men ingen felkod är registrerad i felminnet. Är det någon annan som har haft liknande problem på en BMW E46 328 eller andra BMW serier med denna motor i? | |
|
Tändkablar, tändspole, tändstiften, där någonstans finns felet skulle jag tro. ------ Länk Länk |
|
|
Har samma problem med min e46 328 -98.. Ser fram emot någon som har ett svar.. :) /Micke |
|
|
Skulle också misstänka tändningen! Hur ser stiften ut? Kan vara läge att byta dem, de skall ändå bytas vid insp2 (10 000mil)... Prova dock först att slå i spridarrengöring i tanken och kör upp den - har man tur kan det vara kärvande/smutsiga spridare som strular. Red Line Oil SI-1 och STP Complete fuel system cleaner (den lite större silverflaskan för ca 150kr) fungerar bäst. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bole |
Hade ryckig gång, trodde först det va smuts i bensinfiltret hällde i lite injection cleaner och det funkade..ett tag... mitt problem var tändstiften, köpte 6st NKG på BMW och nu går bilen som en dröm igen. --- Min: Länk Länk |
| jag skulle gissa på tomgångsmotorn(om det sitter nån sån på E46 men det utgår jag ifrån), eller så är det nog någon tändhatt/modul, kolla de så funkar den nog sen, eller skit i tanken som någon sa. | |
|
Finns en lång tråd om just dettta problemet, hade själv samma fel på min. En uppgraderad programvara löste mitt problem så prova det först, det är billigast och enklast. Andra har också gjort samma sak och blivit av med problemet. Min bil: Länk |
|
| Later som om det ar kamaxelgivaren (nagon av de tva). Dessa gar ofta sonder pa BMW e46. Felsokningen borde dock visat detta fel. | |
|
Min 323 gjorde några ryck om man gasade på låga varv (1000 - 1500) detta försvann när jag bytte tändstift. Problem med att motorn dippar på tomgång hade jag på en Volvo S80, det visade sig att den dippade isamband med att AC-pumpen slog till. Du kan ju stänga av AC:n för att se om det är där problemet ligger. /Tony |
|
|
Har precis samma problem på min 328i -98 ,, att det rycker till på 3:an men tomgången är fin och jämn |
|
| Jag har precis samma problem med tomgången när bilen är kall. Detta händer dock bara under vinterhalvåret när det är kallt ute. På sommaren märks ingenting. Jag har inte kännt av något ryck när man gasar från 1000-1500 varv. Min bil är en 328-99 7000mil. | |
|
Snojhals: Det samma för mig, problemet dycker upp när det blir kallt ute. |
|
bole |
Stoffe Krusell byt tändstift nojhal Mattias_K på vintern kan det bildas is i tanken ...häll i lite injection cleaners o testa annars Lmm --- Min: Länk Länk |
|
Jag ska pröva byta stifft och se vad som händer. bole: Nästan all bensin som säljs idag innehåller runt 5% etanol så att hälla i k-sprit eller liknade medel behövs inte längre om det skulle vara så att det är vatten i tanken. |
|
bole |
Mattias_K injection cleaner hjälpte mig..men lite..mitt problem var stiften, när de var bytta så var bilen som ny helt enkelt... --- Min: Länk Länk |
|
jag har samma problem E 46 1998 328ia har uppgraderat prog vara men ändå finns det lite ojämt då o då.. vilken tandstift skulle ni rekommendera? hur mycket kostar de? finns det något jag måste tänka på innan jag byter? |
|
bole |
byt alla på en gång...annars är det tändspolarna..eller tändkablarna...billigast e tändstiften o börja me...ca 150kr styck hos BMW (kör bara original där) NGK du behöver inte tänka på så mkt när du byter än att ha en ganska kort hylsa och en lång när du ska byta dem + teleskopmagnet så att du kan nå dem som finns längst in --- Min: Länk Länk |
|
När man byter stiften på en sexcylindrig E46:a, underlättar det MYCKET om man skruvar bort "tråget" under friskluftsintaget! Det sitter med vanliga skruvar till höger och vänster om motorn in mot torpedväggen. Tar max fem minuter att skruva bort detta! Om man tar bort detta "tråg" får man full åtkomlighet till de två innersta stiften utan att behöva använda konstiga vinkelverktyg och svordomar... ;o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ok fellas.. nu har jag bytt tandstif men problemet finns kvar. jag kommer nog a chippa bilen om en kort stund kanske det hjälper... läst någonstans här att det kanske har något att göra med avgasgivare? som kan bli problemet. gott med sommar! |
|
|
Hej, Såg den här gamla tråden och jag har ett likt beteende på min BMW Z3a 2.8 -00a. När motorn är "halvkall" (efter ca 3 minuter) så plötsligt stannar motorn till på tomgång och tar fart igen. Problemet försvinner på varm motor. Var inne på BMW Vällingby och när dom kopplade upp mig sa dom att kamavgasgivaren var trasig. Dom sa att just detta kunde inträffa (tjuvstopp) och även att bilen kunde dra lite mer bensin men att det inte var skadligt för motorn. Jag tycker min drar lite mycket bensin och det kan ju inte ha att göra med att jag är gasglad ;-) Jaja, jag har beställt tid på verkstaden och skall fixa det där.. Han traggade något om 1500-2000 kr inkl arbeta och material. /Jonas |
|
bole |
det e ungefär vad det kostar att göra...dock är det inte så svårt att göra det själv på en 3-serie ... snubben som bytte min var ung o han glömde att lägga in packningen så maskinen läckte olja sen...ja fixade det sen själv o kunde lika gärna gjort hela jobbet typ --- Min: Länk Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.