|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| Jag uppdaterade mjukvaran på min 328 för ett år sedan, men det hade inget inverkan på "dippandet" på min bil. Den dippar fortfarande, men å andra sidan stör jag mig inte sådär fruktansvärt mycket på det. | |
|
BMW Göteborg vill ha 900 kr för att uppgradera en 328 Ci -00..... Har frågat tidigare (för ca 1 år sen) då ville de ha 1000-2000 en gång, och endast 400 + moms den andra gången... Vilka skojare! |
|
bole |
verkligen...en "uppdatering" är inte mera annorlunda än DIS-test...och att ta 1000kr för det är ockeri..begär kvitto på det eller iafall kostnadsförslag och kontakta BMW Sverige för att be dem motivera det höga priset... på BMW MAlmö/Sthlm kostar det ca 350-500 kr |
|
Ringde BMW Borås, de ville ha 1000 kr.... Malmö/sthlm är för långt att åka... Bole: När gjorde du uppdateringen o var, och vad kostade det? |
|
bole |
Georgio inte gjort nåt, min bil e helt ok och enligt BMW så gör uppdateringen inget med maskinen iafall inte med 323/328 M52TU motorn... i malmö ville de ha 400kr --- Min: Länk Länk |
|
Var på Wölkes bil i gbg idag. De tar 500 kr. Kan bara säga att jag aldrig mer vill ha nåt med bmw mölndalsvägen att göra. Otrevliga, dåliga, och dyra! |
|
| Georgio går den bättre nu? | |
|
Har läst om glappande tändspolar i andra trådar... Låter inte helt orimligt i mina öron. |
|
|
Tja Vad gör man åt det då? |
|
bole |
använder nån salva som skulle öka ledningsförmågan på tändspolarna lr byta tändspolen --- Min: Länk Länk |
|
Tja jag har ungefär samma problem. Fast det riktigt irriterande delproblemet yttrar sig en smula annorlunda, när den står på tomgång och man ger låg gas + dragkraft dippar den för att sedan hoppa upp igen. Ryckigt som satan med andra ord, kan bli härliga känguru-hopp ibland. Ska nog åka ner till motorteknik i huddinge och se vad dom säger. |
|
|
BTW en mycket märklig iaktagelse jag gjorde var att när man står på tomgång och hissar upp fönstret fast det är uppe (dvs motorn klickar igång men inget händer.) så dippar motorn till! Är inte det lite fishy? |
|
|
Även jag har "problem" med ryck i min 323 -99. Har haft den sedan i början av juli, så jag har ingen uppfattning om bilen är allmänt slö eller inte, men jag har haft funderingar, då jag tycker det kan vara något seg acc. för att vara 170hk i den. Dock händer det ibland (kan vara nån veckas mellanrum) att den rycker till vid lägre varv. Idag började den t.ex. hacka lite efter ca.4 timmars körning, när jag växlade upp och varvtalet gick ner lite. Sen funkade den som vanligt igen. Har inte upplevt att varvtalet "dippat" nåt vid tomgång heller. Har läst om en massa olika lösningar här i tråden, men har inte råd att testa mig fram. Ingen som har en billig, enkel (jag kan INGENTING om att pilla i bilar) lösning som kan hjälpa??? |
|
|
Hej ! Är den här tråden död eller har nån kanske löst problemet ? Sitter med samma fenomen med min lilla 318 '00 sen nån månad tillbaka. Lite ryckig med kall motor och efter 2-3 minuter går den som en klocka igen ... :s Har i princip läst igenom alla trådar med minsta anknytning till problemet men får ingen enhetlig bild .. utan en massa orelaterade? lösningar till samma problem.. Någon som tycker annat och ser nån lösning vara bättre än de andra? Lite trist leva med en beemer som snart lär hamna i en hip-hop video bland studsande yänkar ;'( |
|
|
Hej! Jag fick ett bra svar från BMW verkstaden/återförsäljaren i Linköping nyligen angående mitt problem. Mekanikern som servade min bil hade stött på samma problem på någon annan bil, jag uppfattade som det var hans egen bil och han hade verkligen försökt att lösa problemet. Det verkar vara ett "typ fel" på BMW 328 av den här år gången, 99 -00. Det man kunde göra för att råda bot på problemet var att uppdatera programvaran så blev det lite bättre och så kunde man skruva upp tomgången lite vid just det fallet innan bilen hunnit blivit varm. Det har jag märkt att gasar man lite så man har varvtalet runt 1000rpm vid det här temperatur området dyker inte problemet upp. Det kanske är samma problem på 318 också. |
|
|
Skrev för 1 ½ år sedan att "dipparna" på tomgång löstes av att uppgradera mjukvaran i bilen. Så var det inte. Den gick bra i en vecka, sen tillbaks till normalt med dipparna på halvkall motor. Ett nytt fenomen har uppkommit som kanske är relaterat. Det piper från någon slang eller liknande uppe där gasvajern kommer in till motorn. Pipet är bara kopplat till ett visst gaspådrag (1/3 pådrag ungefär) och inte kopplat till varvtal, växel, hastighet eller liknande. Kan det vara den där slangen som läcker som det talats om i forumet? Vilken slang ska jag byta i så fall? Jonas |
|
|
Nu är det löst!!! :-) Det var en insugsslang som det var hål på som jag tror nån skrivit om tidigare i den här tråden. Det hjälpte för mig också. Blev dessutom av med ett högfrekvent visslande ljud vid 1/3 gaspådrag. Pris för slang: 129 kronor Bytet var krångligt och irriteande trångt i vanlig ordning men det gick. Slangen är den tjocka insugsslang som grenar upp sig i en tjock och en tunn slang. Sitter där gasvajjern går in i motorn. Använd nåt fett när slangarna sätts tillbaks, annars är det svårt. lycka till.. |
|
|
Att bilen rycker under 1500 rpm på någon högre växel kan också vara ett överslag mellan tändstiftet i själva tändhatten, jag hade samma problem och åkte tillslut in till BMW så att dem fick göra en diagnos. Jag hade en ofullständig förbränning, eller avsaknad av förbränning/tändning på ettans cylinder, tittade på tändstiftet och såg svart sot på porslinet. Det går att plocka av tändhatten från tändspolen och rengöra den, om det inte hjälper så går det att köpa nya tändhattar. kolla efter sotmärken på porslinet. |
|
|
Jag har samma problem med att tomgången dippar ibland när motorn är kall och ett högfrekvent pipande ljud vid lite gaspådrag. Min motorlampa tänds nån gång i veckan med men slocknar efter 2-3 dagar. Har kollat med carsoft och då får jag fel "mixture deviation". Kollade med ficklampa nu och såg att insugslangen har ett hål. Ska åka o köpa en ny men det ser inte roligt ut att byta den... Men tur att jag inte hann köpa en ny LMM som jag misstänkte att det var. |
|
|
Jag har exakt samma problem, har dock sprayat med startgas runt insugsslangén utan att tomgången höjs så det verkar inte vara något läckage i den. Pratade med BMW och dom sa att det mest troligt var vev eller kamaxelgivaren, men efter vad jag läst här är jag tveksam. Påtalade att många uppgraderat programvaran och iom det fått till detta, men det var för honom inget alternativ, vilket jag tycker låter konstigt.. Ni som har fått bukt med detta problem, vad har ni gjort egentligen? Jag är dödsless på detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.