AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.848

Ryckig gång E46 328ci

Sida 3 av 5
Visa användare
34
Jankey
Z3 coupé 2.8 -00
Va faan.. Min drar skitmycket bensin :-) Skall ta o lägga in ett ägg under gasfoten och se om det kan hjälpa *s*.. Ligger kring litern blandad körning. 0.9 landsväg (140km/h) typ. Fast jag körde en VW Polo 1,6 innan och den gick i princip på luft.. Vad drar din?
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Min drar väl runt 0.95 blandat, 1.2 enbart stan och ca: 0.8 vid 120-130.
Hur lite ville du att den ska dra egentligen.
Jag har varit nere på 0.74 landsväg, fick ligga på ca:110.
Nu drar den säkert mer, men det är vinter såklart.
Visa användare
34
Jankey
Z3 coupé 2.8 -00
Ok, det är nog rimligt.. Jag skall alltså inte klaga.

Beställt tid på BMW Vällingby måndag morgon för byte av 1 st kamavgasgivare. Jag återkommer i mitten av nästa vecka med resultat och pris osv. Spännande.
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Schyst, hoppas problemet är borta då.
Visa användare
34
Jankey
Z3 coupé 2.8 -00
BMW Vällingby bytte den trasiga kamaxelgivaren medan jag väntade och drack en kopp kaffe. Men, tyvärr, mina tjuvstopp är kvar :-( Motorn hackade till en gång när nålen precis passerat det blå fältet.. så då är det något annat..

1500 kostade jobbet alla fall. Synd att det inte hjälpte. Jag är superintresserad att höra hur det går för dig om du lyckas bli av med det. Just nu är jag inte intresserad av att lämna in min på felsökning.

GOD JUL!

Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Jag ska inte åtgärda detta, ser det inte som nått problem.
Polaren hade samma problem, dem bytte bara nån liten slang som tog tjuvluft.
bole
fan va jobbigt Jankey, jag hade flippat ur :) blivit obsessed lr nåt tills jag hittat vad felet var...du skulle kunna ta bilen till den där killen i Huddinge, BMW Motorteknik nåt...kolla gulasidorna..de kanske vet vad felet ligger i...
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Har samma problem på min när jag ska köra o motorn är kall. När jag kör så märks ingenting men när jag står vid ett rödljus eller så, så "dör" varvtalet med jämna mellanrum på kanske 30-60 sek mellan. Har även hänt att motorn stannat helt 2 gånger. Senast idag, dock inga som helst problem att starta den igen. När jag kört en stund så försvinner problemet helt, alltså det är bara i början när man startat bilen innan motorn är varm.

Då massa andra liknande problem kommit upp i tråden undrar jag om nån som hade samma symptom som mig fått det fixat o hur isåfall?

// M.v.h. Spajjjs
Visa användare
34
Jankey
Z3 coupé 2.8 -00
Hej,

Verkar vara många som har detta symptomet. Jag hade en trasig kamgivare jag bytte men det hjälpte inte. Har läst i andra trådar att det kan hjälpa att uppgradera mjukvaran i motorn. Jag kommer prova det inom en snar framtid. Kan återkomma då.
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
tja

på tal om detta problem, jag skrev förut att kompisen hade samma problem och att han löste det med byte av en liten slang.
Han ringde häromdan o berättade att problemet kvarstog och att bmw hade avläst fel på kamaxel givaren.
så, vad mer kan det vara i så fall??? Det känns att det har med elektroniska choken att göra.
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Jag igen

Glömde skriva att jag inte längre har detta bekymmer iom att vi har fått garage igen, så det är bara o gasa.
Men endå, skulle gärna vilja veta vad det handlar om.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Vad kostar en uppgradering av mjukvaran ungefär? Såg att det iaf löste Oljekyld´s problem. Vem vet.. man kanske har tur. eller så får man väl vänta på våren =)

// M.v.h. Spajjjs
Visa användare
34
Jankey
Z3 coupé 2.8 -00
Där jag läste att det kunde hjälpa mot just detta symptomet stod det att han betalat omkring 600 kronor. Vet inte om det stämmer. Jag kommer prova att göra det här hur som helst för jag är irriterad på att motorn fånar sig så här.

St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Hej
Min bil går fortfarande likadant som hag skrivit tidigare i den här tråden, tyvärr.
Kanske en dum fråga men kan ryckningarna bero på att vattenpumpen eller termostaten inte funkar som dom ska?
Det är nämligen så att värmen i kupén försvinner när man står stilla på tomgång och sen när man kör iväg så kommer värmen igen. Enligt en annan tråd så är det tydligen vattenpumpen eller termostaten det beror på.
Låter ju lite långsökt, men är ju värt att fråga : )

Mvh
//Peter
Visa användare
34
Jankey
Z3 coupé 2.8 -00
Jag har inga problem med värmen på tomgång. Bara problemet beskrivet tidigare, så det är nog ett separat problem.

Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Kan det vara tomgågs givare då???
Visa användare
34
Jankey
Z3 coupé 2.8 -00
Problemet löst!

Svängde in på BMW i Vällingby och tog en kopp kaffe medans dom uppgraderade mjukvaran i motorn. 550 kronor. Nu är problemet helt borta.

Det hade ju redan nämnts i tråden att detta kunde hjälpa och nu har det alltså funkat för min bil också.

För att summera:
2.8 liters motor i en -00a Z3a. Sitter väl samma motor i 3 och 5 -serien också. När värmenålen precis passerat det blå fältet och motorn står på tomgång "dippar" varvtalet. Ibland dippar varvtalet så pass mycket att motorn stannar. Helt kall eller varm motor ger inga symptom. I övrigt inga konstigheter när motorn belastas. 8000 mil på mätaren. Uppgradering av mjukvaran tog alltså helt bort dipparna och motorn går som en symaskin med perfekt varvtal på tomgång vid halvkall motor.
bole
o har du fått någon förklaring på vad mjukvaran kan ha förändrat....den kanske bara resettade datorn
Visa användare
34
Jankey
Z3 coupé 2.8 -00
Nej, fick ingen förklaring. Visste inte heller om det skulle ha någon effekt när jag åkte från verkstaden för verkstadsnissen kunde inte säga ifall det skulle hjälpa.

Enda jag kan gissa på är att dom trimmade in mjukvaran på en hyfsat ny motor när dom utvecklade den. När motorn blir äldre och har gått några mil så ändras säkert egenskaperna på den så att den kanske måste "chokas" längre tid eller nåt i den stilen. Den lär ju fungerat när dom utvecklade motorn på fabrik med den mjukvaran. Sånt styr ju datorn. Men jag har absolut ingen aning.

Nu funkar det i alla fall...
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
tja

underbart..
visste inte att det gick att uppgradera en 2.8 maskin ,trodde det bara kunde göras på 330-in.
Skit samma, det viktiga är att vi vet lösningen nu.

Grattis!!!!

Enbart stilrent!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.