|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
bole |
okej... jag hittade vad som var fel på min...att den ryckte...det var en lambdasond som var på väg att ge upp...och det gjorde den slutligen och när jag bytt den nu..(efter att ha bytt tändstift och bytt även de där gummirören som tändstiften sitter i o har haft nån pasta i för att öka ledningsförmågan dessutom) så funkar bilen nu perfeeeeekt.. så ...lambdasonden var det :) |
|
Hej Min bil rycker också, bytte stift, men det hjälpte bara ett tag. Kanske är lambdan som spökar på min me. Kan det vara den även om avgasvärdena var perfekta på besiktningen som gjordes nyligen? Vad kostade det att byta lamdan? Mvh //Peter |
|
bole |
mina avgasvärden var helt okej åxå...men det finns 2 lambdasonder..än reglerings och en monitor sond...den som hade pajat på min var monitor sonden... låt dem koppla bilen till DIS(datorn) och se alla felmeddelanden... ja tror lambdasonden kostade ca 1800-1900 kr..ganska dyrt men ack så nödvändigt |
bole |
PS: det finns egentligen 4 lambdasonder 2 före katalysatorn 2 efter katatalysatorn de före ser du i motorn de ligger på vänstersida det var monitorsonden EFTER katten(man måste alltså hissa upp bilen) som hade pajat vissa sonder siter ganska tight, min satt helt okej draget så den gick av ganska fort, kom ihåg att du ska skruva loss den medan den är varm, för då är det lättare fast krångligare då man behöver skyddshandskar det svåra är att dra kabeln till motorn MvH --- Min: Länk Länk |
|
Då kanske det inte är lambdan ändå. Har nämligen varit inne hos BMW för felsökning, kom inte upp någonting i datorn. Så dom bytte stiften med det hjälpte ju bara ett tag. Konstigt nog funkade bilen bra när den stått still i ca 10 dagar, men efter 15 mils körning så var den som vanligt igen. Har du några andra tips på vad som kan vara fel? Mvh //Peter |
|
bole |
det var ganska konstigt...för ja ser vi bägge har en 323-a ... hmm...min lambdasond gav inte upp direkt utan det fungaerade fram o tbx i ett tag det syntes inte på DIS'en det e ganska konstigt men det kanske har nåt med EL o göra jag vet faktiskt inte men jg hade samma problem .. ganska jobbigt det där..du kanske bör vänta ett tag så ditt probelm utkristalieras.under tiden, så köp ett sånt där medel som rengör insprut...inte den som kostar 60-80 spänn utan den som är starkare(o dyarare) tror den kostar 200kr på OK Q8 och statoil...kan vara det som är problemet...bränslepumpen som inte pumpar bensin kan åxå vara en av orsaker... är det bara på vintern detta händer? --- Min: Länk Länk |
|
Bilen har varit så här sedan jag köpte den i maj i år. (visste om det innan jag köpte den) Har provat en flaska modell dyrare utan resultat. Har köpt ett nytt bränslefilter som jag tänkte byta i helgen, med lite tur kanske det hjälper. Även tomgången går upp o ner, kall som varm. Har även läst en del om att dåliga tändspolar kan ge dessa fel. Men känns ju lite dyrt att byta ut alla bara för att prova. Funderar på att köpa bara en och prova att byta den mellan cylindrarna. Vet du om det funkar med en tändspole från tex en 5:serie? Finns tillsalu på powerbörsen. |
|
bole |
hmm jag tror inte det är en tändspole faktiskt..i mitt fall har jag trott det men fan...det var inte det...o JA .jag har åxå bytt bränslefiltret ... testa det...nej köp ej tändspole än så länge...det e sällan en tändspole går men men..byt bränslefiltret jag tror du kan göra det enkelt själv...akta bara så du inte får massa bensin på dig (jag har bytt bränslefiltret själv) --- Min: Länk Länk |
|
Ok, då lugnar jag mig med tändspolarna och hoppas att det kanske hjälper med bränslefiltret. Skriv gärna om du kommer på några fler tips på vad man kan felsöka på. Vet du något om uppdatering av programvaran? Är det värt? kostnad? mm Kan passa på att fråga en annan sak eftersom vi har lika bilar. Ska det lysa runt fläktutblåsen i kupén? Mina är nämligen helt svarta. Är ju vanligt på nyare bilar att det lyser där. |
|
bole |
nej uppdateringen av mjukvaran löser inte såna problem jag har kollat med BMW redan i vissa fall hjälper mjukvaruuppdateringar men bara för M54 motorer..(325 o 330) vi har drive-by-wire system som inte är elektriskt på M52TU that is lysa runt fläktutblåsen..nej det lyser ej hos mig iafall nåt där :) testa med att byta bränslefiltret..en sak i taget alltså --- Min: Länk Länk |
|
Tack för hjälpen! Japp, börjar med att byta filtret så får vi se vad som händer. |
|
|
Tja Polaren hade samma simptom, och det visade sig att deta bara var en jätte liten spricka på en slang som kostade 28kr. Enbart stilrent!!!! |
|
bole |
kan du fråga polaren vad det var för slang? har han märkt läckage...var läckte det? osv --- Min: Länk Länk |
|
Nu har jag bytt bränslefilter och även haft i 2 flaskor k-sprit för att få ut ev. kondens i tanken. Har tyvärr inte blivit bättre. Konstigt nog så går bilen bra när den är kall. Vad finns det mer man skulle kunna felsöka på? Hur kan man smidigast se om det är spricka i någon slang? Hört något om startgas? //Peter |
|
|
Tja Jag har också detta fenomen med min bil. Vid kallstart på morgonen går den fint några minuter sedan börjar den dippa och kan tom slockna ibland. Detta händer när temp pilen övergår förbi det blåa fältet. Känns som det kunde vara någon slags chok (tumgångs) regulator. När den ska stänga av extra tillförseln med soppa och börja gå normalt, så dör den. Min enkla förklaring !!! Annars går den som ett skott, inga problem alls om man sätter sig o bara åker iväg eller när det är varmare ute. Finns det nån som har fått bot på detta problem, värkar vara vanligt på dessa modeller. |
|
|
Mocke: Om symtomen stämmer med vad jag startade den här länken med så har nog Jankey med största sanolikhet svaret på samma sida vad problemet beror på. Han hade exakt samma symtom som jag har och felminnet sa att det var kamavgasgivaren. Jag har inte provat men ska göra det. Det skulle vara roligt och veta hur det gick för Jankey? Lambdasond problem mm brukar yttrar sig på ett annat sätt. Till ni som blandar i k-sprit och tror att ni ska lösa problemen. All 95 oktanig bensin innehåller 5% sprit idag så att hälla i lite extra k-sprit har förmodligen ingen betydelse. |
|
bole |
lambdasonden yttrade sig precis så för mig att det ryckte för mig...när jag gasade i låga varv alltså --- Min: Länk Länk |
|
Tja Min bil rycker ju inte utan går som en dröm. Jag stör mig inte av detta fenomenet, tror att det kommer o lösa sig med garaget efter nyår och då är problemet borta. |
|
|
Tja.. Jag har inte fått tummen ur och bytt min kamavgasgivare. Jag vet att kamavgasgivaren är trasig dock (motorn rapporterade det felet själv när verkstaden kopplade upp dig) och har exakt dom symptomen du har Mocke. Står man på tomgång när värmenålen precis lämnar det blå fältet kan motorn stanna, men oftast klarar sig motorn efter en sådan "dipp". Har hört lite här och där (och från verkstaden) att detta är typiska symtom. Dessutom kan den visst dra lite mer soppa.... Ej skadligt dock. |
|
|
Tja Jankey Japps, det är så bilen beter sig, fast jag uppfattar endå min bil som jävligt snål. Om det du säger stämmer så borde den ta ännu mindre soppa, tror inte detta är möjligt. Så var det förra året med innan jag stälde av bilen över vintern. Asså, jag har väl haft det felet ett tag nu och bilen har alltid gått som en klocka. Pigg som fan o snål. Vad ska man säga, förutom att man måste älska den, ha ha. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.