AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.528

Läckande tank E30

Sida 1 av 2
Min 318i -88 stinker bensin, och har gjort så ett längre tag nu. Det är inte så att det blir pöl under bilen, men jag blir ju ändå lite orolig då det varma avgassystemet ju är alldeles i närheten.
Vart bör jag börja leta efter en läcka, finns det något ställe runt tanken som det brukar gå hål? Det enda jag vet är att det inte är i anslutningarna på luckan till bensinpumpen. Jag har dock inte kunnat hissa upp bilen och kolla under.
tvåtakt
Påfyllningsröret, där det är svetsat i tanken är ett säkert tips. Halvkul jobb...
Hmm... Det låter som om jag måste plocka ner tanken då. Inget kul alls... Är väll något konstigt material som inte går att svetsa i heller då bara för att krångla till det ännu mer.

Tack för tipset förresten, jag misstänkte nästan att det fanns någon sån här svag punkt.
materialet är inget krångligt alls, men man svetsar inte i en bensintank! ångorna orsakar en rätt häftig explosion om du skulle få för dig att försöka, sitter du då med tanken i knät så...

även om du försöker ventilera ut ångorna eller fylla tanken med vatten så är risken stor att det smäller...jag skulle aldrig vågat svetsa i en tank!

byt till en hel eller om du lyckas slipa väldigt rent så kan ju kanske kemisk metall funka

MVH
Johan K
Fyller man hela tanken med vatten, ända upp till kanten så går det att svetsa. Fast det blir inga vidare svetsar med vatten som trycker på bakifrån i och för sig...

Någon som vet om det finns plasttankar att få tag på till E30?
tvåtakt
Töm ut bensinen ,och sätt ett tryckluftsmunstycke i under förmidagen, så kan du svetsa (eller hårdlöda är ju mycket bättre) under eftermidagen. För att vara på den säkra sidan kan du ju låta den stå ett par dagar extra. Inga problem vet du! Jag har gjort det en masa gånger.
svintoleffe
Du behöver ej savetsa tanken om det är påfyllnasröret.

Då åker du till ok, o köper stål pasta, sen gör du rent runt röret Noggrant, o då menar jag noggrant.
Sen kramar du stål pastan som är två kompnets stålpasta.
Så smetar du ut dte där, när stålpastan härdat blir den så hård att du kan slipa av den med en rondell om man vill det.

Jag har lagat åtskilda tankar med dett samt andra saker.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Okay, skall se hur det ser ut nästa helg. Jag förmodar att man får plocka ner tanken, så det är ju en del jobb.
svintoleffe
Om du gör på mitt sätt, så behöver du ej ta ner tanken om det bara är vid påfyllnasdsröret.

Samt att medlet håller hur bra som helst.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Om det är på ovansidan då? Och sedan beror det ju lite på hur mycket det är också, jag vill ju inte att röret skall hänga uppe i spackel och två rostflagor...
svintoleffe
Tro mig, den där stål pastan, håller det mesta kan jag lova, efter ha lagat det mesta på förra bilar o soppar tankar, så håller det.
Samt andra saker, så kan jag säga, att det håller utmärkt.

Jag har bland annat lagat min gamla cross med det, o vad jag vet än idag, så håller det.

Det är inget spackel du köper, för då håller det inte.

Denna stålpasta finns i en rund plaströr, du tar o kramar den, o lägger ut den där röret är på sprickan, sen fuktar du fingrarna, o smetar ut det.

Den blir så hård, så du som sagt slipa till den med rodelen.

Jag rekomenderar att du ej ens tänker tanken på att svetsa, i en bensin tank. Då det oftast säger kabom när man gör det.

Det spelar ingen roll, hur många gånger du än kör vatten igenom den, för det är ju som sagt gaserna, som är det farliga.

Köp heldre än beg tank istället för o laga den.

Länk Bimmern
MVH Leffe
tvåtakt
Äähhmmm... Slipa med rondell? I en bensintank? Som är kvar i bilen? Med bensin i ? Hoppas att det där med att slipa i kem-metallen, bara är för att beskriva hur hård den är. Risken att du kommer mot vanlig metall, och att det gnistrar är rätt stor.
ho
86
hovang
318is -90
Bensin förångar sej snabbt. Skölj ur den tomma tanken med såpa och låt den torka i ett varmt rum en dag eller två med bra luftning (ta ur pump o slangar) så är det inga problem att svetsa i den. Vi har lagat tanken i räserporschen med hårdlödning på det viset. Vi lever än. :)

Du har ett bra mätinstrument mitt i ansiktet för att kontrollera om det finns bensinångor kvar. :)
Visa användare
16
mr_xx81
320i -84 objekt.
323i -84
de e ju bara att plocka bort tanken å hälla ut den bensin som e i å tända äld på den å låta den brinna klart, sen e det ingen fara å svetsa i den... har gjort det ett par gånger. det har alltid fungerat för mig.
ho
86
hovang
318is -90
Coolt inlägg ..

Myter är till för att bevaras?
Annars kan man ju göra en kompromiss. Man ställer tanken upp, med röret uppåt. Sedan häller man i vatten hela vägen upp, utom de sista två centimetrarna innan där man skall svetsa. Den lilla gas som finns där, den gör det nog inte så mycket om man eldar upp.

På tal om brinnande bensintankar så får det mig att minnas något som en bekant berättade en gång. Han jobbade på en bilskrot då, och stog och flexade inne i verkstaden. En gnista råkade hamna i en tank som han tidigare plockat lös och ställt i ett hörn. Denna tank for som en raket genom rummet när ångorna tog eld. Så det är nog inte helt ofarligt...
ho
86
hovang
318is -90
Nä, klart man ska vara försiktig. Det ska man när man går över gatan också. Men det är inte samma sak som att man dör så fort man kommer i närheten av gatan.

Om du först fyller tanken med vatten, sedan tömmer den, ploppar då alla bensinångor tillbaka sådär magiskt? :-)
Gas kan ligga kvar märkligt länge på de mest konstiga vis under de mest harmlösa skrymslen och vrår.

Är man helt säker på att alla ångor är borta så är det lugnt. Men, man bör vara helt poå det klara på vad faktiskt kan hända.

Det är väldigt många som med mycket tur kunnat se tillbaks på ett till synes litet felsteg och inse att det var oerhört korkat.

Kort sagt, var 120% säker på att alla brännbara gaser är helt urventilerade ur tanken innan du tillför värme.

Att brandsläckare ska finnas tillänglig behövde jag inte säga antar jag...

/Anton
Tillägg: Bomullskläder är ett nödvändigt ont..

/Anton
Hur kommer man åt där man skall smeta på kemisk metall om man inte vill demontera bensintanken? Har samma lukt i min 318 om jag tankar fullt, försvinner när det är 40 liter kvar ca.

Fredrik M
Bu
72
Bunz
323Cpt - 00
Du hissar upp bilen höger bak, pallar upp den där och tar av bakhjulet, det blir lite krypande men man når utan större bekymmer.
Kan vara en idé att kolla den sista biten på påfyllningsröret, "formslang" kallar BMW den för och kostar bara en hundring lite drygt.
Min läckte, ja och resten av tanken med för den delen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.