|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
tjena bmw folk jag e en nybliven medlem o en ny frälsad bmw fan, har bara kört audi innan, men nu e jag helt inne på bmw. jag har hittat en sv- såld 99-m5 som jag kan få loss för 210. har d mesta i utrustnings väg, och så som ögat ser så verkar bilen ganska ok skick. är detta ett bra pris?? vet inte så mkt om dem men jag har läst de flesta inläggen om vanos prob o så. kopplingen e bytt på den, men broms klotsar fram o alla däck måste bytas.jag har tänkt o göra ett m.test på den är det värt det? är det ngt mer som jag bör tänka på ni som vet??? skulle va JÄTTE tacksam för alla svar. mvh. speeed | |
|
Välkommen till forumet! Hur långt har bilen gått? Nya däck+klotsar kan bli ganska kostsamt till M5. Någon annan kanske vet hur mycket det kostar? Skriv gärna vad bilen har för utrustning, det kan vara kinkigt att sälja en snålt utrustad M5a. |
|
|
sorry glömde bort o skriva, 11,700mil har den gått, Svensksåld!utr,TV/NAVI Backspegel med automatisk avblandning,Servotronic, Stöldlarm,adio, Kassett, CD växlare, Multifunktionsratt, Automatisk luftkonditionering ACC, Färddator, Farthållare, El inställbar ratt, El fönsterhissar fram, El manövrerade ytterbackspeglar, El uppvärmda ytterbackspeglar, El uppvärmda framsäten, Sportsäten,Fjärrkontrollerat lås,Sachs sportkoppling,svart/grå skinn, El-rollo, Silverstone inredn,Facelift med Angeleyes, |
|
|
Jag känner att jag har lite dålig koll på M5 E39, men rent spontant så känns 210 kkr för mycket. Vad säger ni andra? Om du är osäker på bilens kondistion så gör ett M-test, kan spara många tusingar. |
|
|
Slå Perre på Bil&Motorteknik en signal 087110687 be han göra ett konditionstest på den då får du fram hur den mår+ han är en av de bästa m5mekarna i landet. Däck räkna med ca 3.5kkr styck och belägg kanske 2kkr. billigast däck köper du på dackonline.se Michelin PS2 245 40 18 fram och 275 35 18 bakl hade jag på mina M5fälagr på 540an och bättre däck gick knappast att få tag på, de vann nyligen ett däcktest. 210kkr är inte billigt men är bilen i övrigt bra skick och väldokumenterad så kanske det går att förhandla kring. Asken |
|
|
210 kkr är ungefär vad de tidiga M5:orna av E39 brukar kosta. Nya däck och bromsbelägg är en affär kring 15 kkr. Om ekonomin ger utrymme skulle jag rekommendera -01 och framåt. Dessa är uppdaterade och lider inte av de problem som tidiga M5 hade. Dessutom modernare navi (16:9) och lite andra kosmetiska förbättringar. |
|
|
1000 tack för alla tipsen grabbar, känner mig redan välkommen på det här forumet. :) |
|
|
bjoerck> vilka är uppdateringarna du syftar på? vilka problem hade tidiga M5or? mvh |
|
|
from 2001 så var alla M5 uppdaterade med pump till vanosen och en ny typ av cylinderfoder. De tidigare årsmodellerna har stora problem med knackande motorer samt hög oljekonsumtion. Inga saker som leder till haverier men väldigt irriterande. Årsmodell -99 av E39 hade också problem med ABS-sensorerna. Vidare har -01 och framåt det modernare utseendet som faceliften förde med sig. Angel eyes är ett av attributen. Ju nyare M5 desto bättre. En långmilad -01 kan vara ett bättre köp än en kortmilad -99 eller -00:a. |
|
|
Måste flika in lite, jag tittade på en svensk såld M5 -00 med liknande utrustning och samma mil, men där begär säljaren 240', är detta alldeles för mycket då ? Vad får ni era uppgifter om vad man bör betala för en M5 E39 ? På denna är inget bytt av varken koppling eller vanos. //Sibbe |
|
|
bjoerck> tack för infon. vet du mer exakt när vanos och foder uppdaterades? är det detta som görs vid inlämning av en M5a som "skramlar"? så 01orna har denna dyra uppgradering från början? mvh |
|
| Har för mig Hasso skrev häromveckan exakt när vanosproblemet åtgärdades. Gör en sökning | |
|
Beste er vel å ta et m test. Sjekk service historikk og at det har vært byttet olje på den minimum en gang om året og hver 1000mil. Når du testkjører den, pass på at den ikke mangler aks over 4.500 omdr, da dette kan tyde på ødelagte MAF/luftmassemålere. Dersom skivene må byttes i tillegg til beleggen, kommer det fort på over 20k kr. Tror nok service historik er en av de viktigste tingene. Har akkurat byttet motor på min 99 m5'a og BMW M ville ikke gi noen form for rabatt siden det manglet et oljebytte fra første eier (ikke påkrevd service, men BMW M anbefaler hvert år/hver 1000mil) |
|
|
HFR: Hasso vet! Sök! -01:orna har den dyra uppdateringen monterad från början. Är själv intresserad av M5 E39. Det största hindret för mig just nu är värdeminskningen. BMW rasar i våldsam takt. En dyrare Porsche, som jag också är intresserad av, blir säkerligen en bättre affär. Är lite villrådig just nu. |
|
|
Nya cylinderfoder kom from mars 2000. Så det finns en massa -00 som har det. Min drar ingen olja alls, jag har aldrig fyllt på mellan service trots idogt tittande på stickan! Vanos uppgradering gör susen den med. Rekommenderar att du kollar broms-skivornas skick. De har en tendens att slå sig vid överhettning alt korrodera om bilen står för länge med fukt på skivorna. I bägge fallen måste skivor och belägg bytas. Detta går på rätt exakt 10 lax på BMW. Sen finns det en massa andra skojiga bromsar från StopTech mf.l. om du har pengar över... Porsche 911 är den masstillverkade bil i världen som faller minst i värde. Men man använder inte en 911 på samma sätt som en M5:a. M5 kan användas till vardags och när vägen är fri. Det var alltför ofta jag befann mig på vägen med tjänstebil eller vinterskottet i desperat behov av hästkrafter och väghållning som då stod parkerat i garaget under ett bomullslakan (i form av Porsche 911 / DeTomaso mm). |
|
|
Min 00-a drar heller ingen olja.Min personliga åsikt är att man kan betala betydligt mer än 210`för nämnda bil.Bromsar skall bytas vid nämnda mil,och däck får man byta ofta. Ingen annan modell får utstå samma överdrivna "sågning" samt snack om värdering på typ 150000. Undrar varför. |
|
|
Visst KAN man betala en jäkla massa mer pengar för en -99, men frågan är VARFÖR... Det har varit på gång ett bra tag och nu är vi snart där - var och varannan har råd med en M5 E39. I Tyskland får man loss en hygglig (ingen pärla) för 160-165.000 utan problem och i Sverige ligger priserna hos handlarna 50-60.000 högre. Detta kommer att leda till en ännu mer omfattande import av modellen än vi sett tidigare, vilket i sin tur kommer att sänka de svenska priserna till tysk nivå. Jag blir inte förvånad om vi får se den första svenska handlarannonsen för en M5 E39 med ett utgångspris under 160.000 innan året är slut. |
|
|
Skrot köper man till skrot priser. Fina bilar kostar mer, det är väl inget konstigt. Dåligt dokumenterade, många ägare, hårt körda, sönder meckade, omlackade, småfel fyllda bilar skall kosta mindre. Vill man få dessa i skick med de dyrare så kostar det ofta mer än skillnaden till en fin kärra. Alla bilar når en bottennivå innan de stiger i pris och blir entusiast bilar. Tänk er en fin original M5 E39:a om 10 år! Den kommer att kosta väsentligt mycket mer än idag... |
|
| Peter U: Nej. E39 M5 kommer inte bli någon samlarbil. De fina exemplar som kommer återstå kommer inte nå speciellt höga priser. E39 M5 tillverkades i för stor volym och avvek för lite från övriga E39 för att bli samlarbil. Jag tror modellen kommer falla fritt under de närmsta åren för att sedan hamna kring en prisnivå några tiotusingar över E34 M5. | |
|
Tyvärr tror jag att du överskattar din egen modells förmåga, Peter. De enda M5 E39:orna som kan få någon samlarstatus (som du hintar åt) är antingen EXTREMT lågmilade eller en kombination av ypperligt ovanliga Individual-val. En "vanlig" M5:a i bra skick med "logiskt många" mil på mätaren kommer fortfarande att betinga ett högre värde än andra E39-modeller, men det kommer inte att finnas något utbrett samlarintresse för dessa bilar. Jag förstår att du betalade väldigt mycket mer än 160.000 för din bil, så din reaktion att bilar i den prisklassen är skrot var inte oväntad. Jag låter det vara osagt, då jag inte sett en M5:a i den prisklassen "in the flesh". Dock ska man ha klart för sig att det är skrotet som drar ner priserna, eftersom det ALLTID finns folk som köper. |
|
|
"man får vad man betalar för" kloka ord som gäller inte bara för m5 utan,allt som har med kvalite att göra. t ex kläder,vin,klockor,stereo m m " Varför bara ha 1 st, när man kan ha 2 st" Macc |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.