|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
... grubblar nämligen över vartifrån mina 200 ppm HC kommer ifrån??? MVH /// Paap R |
|
Jepp det räcker med att sura dom ordentligt en gång för att dom ska vara kass. Behöver inte alltid bli så, men har själv varit ute för detta. Hade en Audi där det blev så. "Billigt e bra men gratis e bäst" |
|
|
Håller med Anders T! Om stiften surat ner sig ordentligt en gång, kan de vara förstörda. Ganska vanligt när det gäller motorcyklar... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur har det gått, Jeppe? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag har varken haft tid eller någon speciell motivation, så det har inte hänt mer. Hoppas komma igång på allvar snart... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej! Jag är då ingen expert på sånt här men kan det inte vara tändspolarna som har börjat ge sig. Jag hade en 730 v8 för ett tag sen och den gick ojämnt på tomgång när motorn var kall. Skulle jag sedan gasa upp så plöddrade den och hackade. Detta försvann dock mer och mer när motorn gick varm. Jag bytte två av spolarna för de var kassa. Jag vet inte hur många som sitter i en 12:a men jag hade iaf 8 på min. Det låter ju iofs inte riktigt som dina symptom men kan kanske vara värt att kolla upp det. Der schönste Wagen von allem |
|
|
Hej..ska plocka ut min imorgon efter vintervila.ska beställa en besiktningstid oxå.får väl se om det gått troll i den oxå :) Länk |
|
|
hej...va o besiktade igår och det gick bra och inge troll i grejorna...ingen anmärkning. CO 0.0 (0.5) CO 2500 0.0 (0.3) HC 043 (100) LAMBDA 1.00 (0.97-1.03) Nu kan kan man andas ut och glida i sommar Länk |
|
|
En tanke bara (det blir mest teori då inspirationen tryter)... Jag ser nu när jag kollar historiken att jag missat ett tändstiftsbyte, stiften har alltså gått alldeles för långt. Tidigare när jag bytt stift efter rätt intervall har stiften varit ganska slitna, så man undrar ju hur de ser ut nu... Kan ett eller flera dåliga tändstift ge de symptomen jag har tro? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
jopp, mycket möjligt. farsan har en merca-sexa hemma i garaget som är förb.... tjurig på stiften, med dåliga stift går den kasst hugger rycker osv men inte mercafyran min som går på dubbelt så dåliga stift o sämre tänddetaljer än de på sexan ;) ___ Mvh Patrik N. |
|
Paap Reeder |
... som jag skrev i en annan tråd så hade jag brott på 12:ans hylsa. D v s det blev inga ohmtal på digiinstrumentet. Va ... i H! Jag har ju mätt alla kablar för knappt 200 mil sedan! Skar upp hylsan och fann att under gummiskyddet var porslinet missfärgat ca 20 mm upp. Min tanke är att man exvis vid motortvätt måste var jäkligt noga med att trycklufta ur tändstifthålen innan man startar. I mitt fall har jag haft litet strul med kylvattenslangarna vid värmeventilen och jag vet att det har runnit ner glykolvatten "längst bak" på motorn. "Klämde ihjäl" porslinshylsan i skruvstycket och missfärgningen hade klart gått igenom porslinet ända in i "märgen" där själva motståndet sitter. Vill inte på någe sätt påstå att det skulle vara nått slikt i din motor men jag kommer att inhandla nya kabelsatser i a f. MVH /// Paap R |
| Jeppe....det har inget med insugslyftare att göra som fastnat och heter dom så? jag hade det där fenomenet igår.efter lite buskörning så började bilen gå dåligt o bluddra o ville knappt gå på tomgång.kom precis hem och då la den av helt.sen imorse så gick jag ut o den startade men gick dåligt som f** på tomgång o det stank soppa och det rök som bara den ur avgasröret och bilen la av.bara jag vred på tändningen så vällde det blå rök ur den.sen när jag fick igång den så vällde det svartrök ur den.fick tag i en kille som verkade kunna en hel del om v12:an.han sa att insugslyftare eller va han sa hade nog hängt sig.var bara liksom ut o köra lugnt tills det släppt.han sa att när dom/den hänger sig så flödar det fullt med bensin in o surar liksom ner bilen men det släpper efter tag man kört sa han så jag gjorde det och efter ett tag så hoppade allt igång igen och gick som den skulle efter det.....hel skumt! är det nått som ska smörjas eller? | |
|
Jesperado.. Har du kollat fördelalocken? Mitt "lok" beter sig som du beskriver när locken oxiderat. Jag får ut vevhusgaser i locket som kondenserar och bildar en del mög i ett av locken. Nya lock eller en snålrenovering brukar göra susen. V12 - rules |
|
Paap Reeder |
... om du med "snålrenovering" menar att man skarapar rent stiften i locket och med ett 400:a-papper putsar av rotorn så tror jag att denna metod inte är bra. Avståndet mellan rotor och resp stift kommer att öka vilket höjer tändspänningen. Fel tändspänning ger förhöjt HC ..... TROR jag enligt min erfarenhet. MVH /// Paap R |
|
Tack för tipsen. Något fel på tändsystemet har jag misstänkt, men inte felsökt än... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.