AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.831

Vad kan ha hänt under vintervilan?

Sida 1 av 3
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är underbart trevligt vårväder i Skåne idag, så jag tänkte få fart på Tjocka-Bettan efter vintervilan. Vi var dock inte riktigt överens om detta, hon förefaller föredra att stanna kvar i sitt ide.

Hon fick ett väl uppladdat kanonbra batteri, jag kollade över alla vätskor och startade sedan henne. Hon startade direkt, men gick lite risigt på tomgång. Hon missade rejält och det rök ganska mycket om henne. Jag hoppades att vitröken bara skulle vara kondens efter över ett halvår i dvala. Hon stod och gick på tomgång en stund utan att gå bättre, så jag tänkte att jag får väl prova att köra en liten bit.
Så fort man lägger henne i växel och hon får lite motstånd att arbeta mot går hon ännu sämre. När man släpper iväg henne plöddrar det en massa och hon baktänder så fort man ger gas.
Jag körde sammanlagt ett par hundra meter utan att hon gav tecken på att piggna till. Kvar i garaget blev en högst påtaglig krutdoft och det rök säkert en minut ur avgasröret efter jag stannat henne...

I vilken ände ska man börja denna gången? Några bra tips?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan Jesper!
Känner igen syndromet från tidigare vinterdvalor,verkar som om boxarna vill ha ordentligt med tid innan de kommer igång.
Hade en upplevelse där jag gjorde som du att lägga i växel och köra lite,bilen tog helt kommando,spelade ingen roll om jag gasade eller inte den gjorde som den ville bla så var jag tvungen att ta en vändplan i 60 km,udda upplevelse.Tog säker 15-20min innan den började gå som de ska.Noterade även att pga vibrationerna i motorn så är det bra om tändkablarna sitter som de ska,hade minst 3 som jag behövde "klicka" till efter start och åktur.
Mvh Dic.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Lät du den bara stå och gå i 15-20 minuter så gick den bra sen?

Jeppe

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Bör nog nämna att vid de första startförsöken så tände den men ville inte gå på tomgång så det var till att starta och vara snabb med pedalen så att den låg på över 1000 varv,satt där en stund innan jag vågade lägga i växel,när väl växel va i så tog den kommandot,körde säkert runt i Hammarby fabriksområde minst 10 min.
Fick gå på tomgång när jag parkerat minst 10 min sen blev det lugnare men som sagt oren gång pga tändhattarna som !!"skakat loss".
Varmkörde ordentligt sen blev det direkt bootning enligt Paap metoden och först då visste jag att ordningen var återställd.
Mvh Dic.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Kom på en sak till.
Har hört dettta från en mek:tidiga e32 med några mil på nacken kan det vara bra att rucka på spjäll fjädern för hand eller polygrip så att eventuell kladd från vevvent och sånt släpper för de reagerar jävligt konstigt om de jobbar lite ojämnt,speciellt efter vinter ide.
Liten detalj i sammanhanget men ändå!!
Mvh Dic.
Paap Reeder
Jesperado!

Satt i går i vårsolen och läste en god bok typ Bentleys reparationshandbok.

Fast jag läst varje sida ett par gånger så är det med den som med kvinnor ... man hittar alltid nya vinklingar ... även på gammal text???

För det första så stod det att boxarna bootar om sig först "efter 10 min körning". Således inte tomgång utan körning.

För det andra så skall man vid spjällsynk låta den UNDER 10 SEK motorbromsa ner sig från >5000 till tomgång.
Jag har tidigare kört på 1:an men det går betydligt fortare till tomgång än 10 sek.
.... så nu blir det att sticka ut på motorvägen och istället använda sig av tvåan.
(... svårt att dra till 5000 på 2:an i sta´n... blir snabbt tomt på trottoarerna ...)

Lukkus tips om att under 10 sek "slå ihop" de lösa batterikablarna från + och - tror jag också på... som ett led att nollställa boxarna inför bootning.

Jag tror därutöver själv att när man ansluter batterikablarna skall man först börja med minuskabeln och skruva fast den.
Sedan skall man "med en fast rörelse och på en gång" ansluta pluspolen. Det får inte var nått duttande hit och dit så reläerna står och tickar och slår och OBC plingar.
Nej ... pang på... och sedan inget mer.

MVH /// Paap R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ok att boxarna behöver 10 minuters körning för att motorn ska gå optimalt, men det känns verkligen fel att köra omkring med en kraftigt haltande tolva som baktänder vid gaspådrag i tio minuter. Finns inte risken att det gör mer skada än nytta?

Jeppe

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror att det kan vara så enkelt att du fått lite kondensvatten i tanken - vattnet är tyngre än bensinen och lägger sig därför på botten i tanken....där sugsilen till bensinpumpen sitter.

Bensinen som finns i bensinledningarna är dock fortfarande tillräckligt fräsch för att motorn skall starta utan protester, men efter ett tag har du i värsta fall fått fram nästan rent vatten till cylindrarna...

Detta fenomen är ganska vanligt om man har bensin kvar i en utombordstank i ett uthus över vintern.

Hur mycket bensin är det i tanken?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
svardska
Johan B har koll på läget det hör jag! precis i våran oldboysanda! inget tjafs! en kopp t-röd i tanken och en innanför västen löser dom flesta problem!

MVH
k´sVärd
It´s my way or the highway
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hade det varit en planerad avställning hade jag haft full tank, men nu ca 15-20 liter...

Jeppe

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det stärker min teori...desto mer luft i tanken - desto mer kondensvatten fälls ut vid kraftiga temperaturskillnader!

Jag skulle tanka fullt och samtidigt slå i några flaskor K-sprit (eller några liter E85) för att binda vattnet (går även bra med "Redline oils Water remower"), dessutom blandas bensinen/vattnet runt och spädes ut när du tankar.

Tänk bara på att det kan vara en del vatten i bensinledningarna som inte går bort innan de har dränerats på ett eller annat sätt, antingen via startmotorns arbete in via insprutningsventilerna eller genom att du lossar anslutningen vid bensinfiltret och låter dränera...

Mvh

Paap Reeder
...Johan B bensinen "roterar" väl kontinuerligt mellan motor och tank.
Övertrycksventilerna reglerar trycket till 3,0 bar samt skickar ut resten till tanken via returen.
Enligt min uppfattning är bensinen "bytt" i ledningarna under 30 sek.

MVH /// Paap R
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Paap R, det är möjligt att det går så fort, jag vet inte exakt hur lång tid det kan ta.

I vilket fall är det viktigt att "röra runt" bensinen i tanken, annars kommer man bara att suga in nytt vatten i ledningarna igen eftersom det kan vara en del vatten i botten av tanken.

Mvh

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har en bra bit till macken, så jag vågar inte köra dit innan jag kan lita på att den klarar resan. Men jag kan ju åka och köpa ett par flaskor sprit och slå i...

Jeppe

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kan ju slå i en eller två reservdunkar med bensin för att blanda runt bensinen i tanken lite grand.

Mvh

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om det är mycket vatten kan det sätta igen soppafiltrena så motorninte får tillräckligt med soppa. Det kan bli tvunget att byta filter för att få ordning igen. Men då det är mycket vatten i filtrena brukar motorn kunna gå bra de första sekunderna innan vattnet tryckts fast mot filterytan och sätter igen det.
Om man sedan väntar ett bra tag kan vattnet ha runnit undan igen och då kan man starta motorn igen och den går bra en liten stund igen.
Men kan man mäta soppatrycket framme vid motorn för att kollaupp detta.

/Mats J
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Problem med vatten i tanken löses lätt med några flaskor karburatorsprit och sedan byglar man pumpen via reläet och låter pumpen pumpa runt bensinen med spriten. Det tar bara sekunder att tömma ledningarna på detta vis.

Ulf
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har nu provat med mirakelmedel i form av Red-lines "ta bort kondensvattnet i tanken supermedel". Jag slog i en halv flaska (avsedd för ca 500 liter bensin) i de ca 10-15 litrarna jag nu har kvar.

När jag startade gick den lite ojämnt till en början, men efter ca 30 sekunder började den gå jämnt och fint på tomgång. Jag lät den stå och gå en stund och körde sedan några vändor med lätt gasfot. Så långt allt väl...

När bilen sedan blivit ordentligt varm provade jag att gasa på lite hårdare. Den går bra så länge man håller gas, men så fort man släpper efter börjar den gå illa igen och kan stå och halta på tomgång en minut innan den repar sig och börjar gå ordentligt igen.

Förslag till vidare operationer...?

Jeppe

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mycket bensin har du i tanken just nu?
Tolkar jag dig rätt - 10-15liter?

I såfall skulle jag nog fylla tanken med fräsch bensin!
Kvaliteten på bensinen försämras drastiskt under vintern pga kondensvatten (kan vara ganska mycket vatten) och genom att de lätta kolvätena förångas och försvinner från bensinen.

Jag skulle misstänka att problemet helt enkelt ligger i dålig bensin!

Kanske har tändstiften tagit stryk och sotat igen - i bästa fall rensar de sig, annars är det nog läge att byta dem.

Mvh

Det är inte boxarna som inte ställts in än då?
Min bil kan inte gå på tomgång alls de första 5 milen efter avställning... Bilen för t.o.m. om jag släpper den till tomgång när den blivit varm, gas däremot? Det funkar hur bra som helst.

/Marcus
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Fortsättningen på projektet blir full tank, resten av "anti-fuktmedlet", nollade boxar, gå en bra stund sedan synkroniseringshistorian. Med lite tur så kan det kanske räcka...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.