|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
... Jesperado ...tror tyvärr inte så mycket på "vattenteorin". Min stod ute under partytältet ... med "häcken utanför" från oktober till mars med 15 liter i tanken ... och ett varierande snötäcke på skuffen. Den sprang som sagt igång på stört ... rosslade under max 10 sek ... och har gått jämnt sedan dess. Hade batteriet losskopplat i sig. Nu kan ju kondens uppstå på alla möjliga sätt ... men är ändå tveksam. MVH /// Paap R |
|
Jag är också lite tveksam, men jag kan ju få hoppas tills motsatsen är bevisad i alla fall! Tror du att den ojämna gången efter gaspådrag kan ha med spjällmotorerna att göra? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Nu tror jag väl knappast att du missat detta Jeppe, men eftersom ingen nämnt detta i tråden tidigare så får jag väl addera in: - Har du kollat status på batteriet?? Jag tror själv iofs mer på Johans kondensteori än på detta, men din observation att den går lite bättre nu än från början skulle kunna bero på att generatorn hunnit ladda batteriet till en något bättre status nu än från början... Mvh. /Kjell |
|
|
Öh, sorry. Såg just att du själv skrev i inledningsinlägget att bilen fått ett kanonbra batteri. Glöm det. Mvh. /Kjell |
|
Plumber |
Hej hopp! Jag kan berätta för er att OK, Shell och Statoil sedan ett eller flera år sedan har 5% etanol i bensinen. Det här gäller stockholm, hur det är för bönderna är jag inte säker på. Det gör att karburatorsprit och diverse andra avfuktiningsmedel baserad på etanol blir totalt meningslösa. Tex gör de där 5% i dina 15 liter bensin 750ml etanol eller tre fulla K-sprit flaskor. Trots detta säljs det fortfarande mängder med K-sprit. Tanka fullt och prova! God natt. |
Paap Reeder |
... jesperado! För mig verkar ju spjällmotorerna mera troliga än vattenteorin ty är kollektorerna litet smörjiga så kan den sörjan ju under dvalan becka sig ordentligt och då blir det trögt och dålig kontakt. Man kan - utan att lossa en enda skruv - manuellt tvinga spjället till fullt öppet. Hålla kvar det där med en polygrip - för att sedan släppa - varvid spjället skall gå "fint till bords" om man säger som så. Inga missljud eller gnissel och rassel. Skulle det låta får man gå vidare och lossa spjällhuset för att göra samma sak "i händerna". ... men givetvis skall du först bottna vattenteorin ... vilken ju inte kräver så mycket mekande. MVH /// Paap R |
|
Jag har idag tankat full tank och kört en liten sväng. Bilen går orent på tomgång och vid "snabbt gaspådrag". Kör man lugnt och stilla med långsam accleration går den jämnt hela vägen upp på högre varv, men trampar man fullt plöddrar den och känns allmänt orkeslös. Det är naturligtvis ingenting jag kan veta, men det känns som att den ena halvan gör vad den ska och den andra släpar efter och håller emot. Vitröken har upphört, men det ryker ur avgasröret en hel minut efter att jag stängt av motorn, vilket det inte gjort tidigare. Vattenteorin kan väl därmed anses som avfärdad, och vidare pyssel blir att titta lite mer på spjällens funktion... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
... jesperado! Man kan rigga en enkel ståltrådspinne på varje spjäll - starta - och gasa till snabbt. Är det riktigt sunkigt så kommer man att se att spjällen går olika fort och långt. Ett annat knep kan vara att värma dem med en hårtork eller kupevärmare så de är ordentligt genomvarma - kasta sig i - och dra iväg för att känna om det blitt nån förbättring. Allt i akt och mening att slippa göra nått onödigt isärplockande av spjällen. Skulle den gå märkbart bättre med "grillade" spjäll så lutar det väl åt det hållet. MVH /// Paap R |
|
Jeppe, läs mitt inlägg och länkar här: Länk Det räcker att tändningen på, för att göra som Paap tipsar om med en stålråd på varje spjäll. Synkning av spjäll: Länk Men, kan det vara LMM som spökar?: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
...om inte jag minns fel så har du sportluftfilter, och de lär släppa in mer skit på de hyperkänsliga trådarna i LMM. Ta fram mulitmetern och mät enligt länken ovan. Paap har i några trådar beskrivit hur man kan lossa ena LMM, och då ska motorn gå på värdena från den som är ansluten. Personligen tror jag inte att spjällmotorerna kan bli så mycket sämre av att vila över vintern, men gör testet med ståltråden och polygripen. Är de inte "renoverade" på ett tag är det ändå inte fel att göra det, min gick betydligt bättre efter detta. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för tipsen, jag ska göra en ordentlig koll så fort jag får tid till det... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Dåliga tändstift? /Mats J |
|
|
efter ha läst detta, så är min teori med kondens.. i med Redline. och full tank.. så bör det funka efter ett tag.. lycka till det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
Mats J: Det är förvisso tid för nya tändstift, men kan stiften bli dåliga av att bilen står ett tag? ferraripeter2: Det där är ju gjort... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Jag har hört att man måste ha polio för att komma åt att byta stift på en 750... Alla tänker bara på sig. Ingen tänker på mig! |
|
|
Stavros: Det är inte så farligt som folk brukar påstå (oftast folk som själv aldrig bytt), jag har gjort det några gånger nu och gör det på ca 1½ timme utan att stressa. Det är viktigt att ha rätt verktyg (många olika långa förlängare och leder), det underlättar mycket... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
... håller helt med Jesperado. Med rätta grejor är det inte alls så tidsödande. MVH /// Paap R |
|
Jesperado>väckte just upp min 735a ur vintervilan och fick lika symptom som din.Bilen blöddrar o går fett samt rycker,efter snabb felsök så riktas misstankar mot kondningarna i kortet (instrument).Efter jag låtit tändning varit på samtidigt som laddaren pumpar i lite xtra kräm i batt så återkommer funktionen i instrumentet och bilen går fint. När felet var så såg jag följande fel ,varvräknaren rycker,trippen rullar ej,varnaren för broms kunde glimma till. Nu blir det byte av dessa kondningar inom kort för dom är garanterat på upphällningen. Sen vill jag önska nya ägaren Erik lycka till med "min" manuella 7a. Mvh/Micke |
|
|
Jesperado.. Om du har surat ner stiften vid första körningen,så e dom med stor sannolikhet kass nu. Det kan räcka med att sura ner ett nytt stift för att det aldrig ska bli bra igen. Annars får du prova o ta ut dom o värma.och köra runt motorn så att eventuell bensin åker ut,o låt den sen stå ett par dagar utan stift så att den torkar ur ordentligt. Om det nu e så att du har oförbränd bensin i cylindrarna vill säga "Billigt e bra men gratis e bäst" |
|
Paap Reeder |
Anders! .. kan detta vara sant: "Det kan räcka med att sura ner ett nytt stift för att det aldrig ska bli bra igen." Har du några praktiska erfarenheter av detta?? Kör min just nu på - 300 mils - nyblästrade NGK 4-trådare. Du menar alltså att dom inte är i "nyskick" trots rengöring och blästring. Dom har i "sin ungdom" varit sura och 10:an var dessutom oljig. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.