AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.855

Går varm 325 e36

Sida 1 av 2
325 e36 import 92;a

Min bil har blivet lite knasig nu när värmen kommit, när man kör i stan har den tendenser på att bli varm temp mätaren stiger, i bland går det bra att dra på fläkten fullt och gasa lite då går den tillbaka, har hållt på att fylla på ny glykol och har hållt på att lufta den med skruven men värme har jag, kommer litegrann så det kan nog inte va problemet dock lite värme, men sitter ju import termostat i den så är van vid kass värme tills den blir riktig varm.

Det roliga är att nyss när jag var ute och åkte i stan så låg temp mätaren på mitten hela tiden medans den var varm, tyna lite den rörde sig inte alls, körde en stund till stog still vid nått rödljus funka som vanligt låg på mitten igen tempmätaren, sedan tog jag en vända till i stan och hamna vid en rödljjus och stog en stund då börja den sakta vandra igen så jag fick typ maxa fläktar och blåsa ur den då sen var tillbaks på normal temp igen.

vad är det som är fel då den spökar så här? fläktkoppling eller vad jag läst om?? kan det va det som spökar

Märke i dag att det fattades en blad på min fläkt när jag tittade kan det påverka så det blir så här?

eller kan det va någe att man måste lufta mer?

bifogar 2 bilder så ni ser hur min fläkt ser ut samt på skruven som jag luftat med.

Länk

Länk

vad tror ni man ska ge sig på att byta.. börjar bli less nu ;)
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Hade en 325 som inte gick upp i temp,byte till ny termostat sen var den normal igen kanske enklaste vägen att börja..

/dutta
Visa användare
84
325CSi
745i -02
En ny termostat + en rejäl urluftning är nog rätta medicinen...
så ni tror inte att det spelar någon roll i fall det saknas ett blad på fläkten?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag hade nog tagit bort fläktbladet som sitter på motsatta sidan av det nu saknade - för att få balans i fläkten. Nu vibrerar den säkert en hel del och det kan i sin tur förstöra lager etc...

Ett saknat fläktblad skall inte påverka motortemperaturen märkbart med nuvarande utetemperatur!

Luftskruven är rätt!
Ställ bilen med fronten uppåt i en brant uppförsbacke för att få högsta punkten så långt fram i kylsystemet som möjligt (vid luftskruven).
Sätt kupévärmen på max samtidigt som du ställer kupéfläkten på halv fart - då öppnar ventilerna och cirkulationspumpen upp i värmesystemet.

När du låter motorn gå på tomgång har du expansionskärlslocket avskruvat och samtidigt luftar du vid luftskruven. Gasa till några gånger så motorn går upp i varv ordentligt, för att få ordentlig cirkulation på vattnet.
Fyll på med glykolblandningen (50% vatten och 50% nitritfri etylenglykol) vartefter som nivån sjunker.

Passa så att det inte skvätter ut för mycket vatten ur expansionskärlshålet! Tänk på att kylarvätskan blir varm efter ett tag och det är lätt att skålla sig!

Tänk på att efterfylla systemet efter någon dag, för det brukar försvinna små luftfickor när bilen får stå över natten. Ställ gärna bilen med fronten högt över natten, så luften letar sig upp mot luftningsskruven och "luftar sig själv" (det finns ett litet hål internt i termostathuset som luften kan passera genom).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
testade en annan version av att lufta som du beskrev med luftskruven uppe i svagt lutande backe och gasa lite.. dock hade jag inte locket till expansionskärlet uppe.. kanske ska prova me de..

men det är ny termostat som gäller asså =)
vad för termostat är bäst ? eller är det samma sommar som vinter?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är samma termostat oavsett årstid!

Mvh

många frågor nu... sitter och läser på gör det själv, tror ni inte det är den där fläktkopplingen som är dålig då? då den går tillbaka till mitten efter man öst på med fläkt och varvat ur den..

eller ska jag bara byta termostat

vad kostar den där fläktkopplingen eller vad den heter att byta och vart köper man den.. kanske läge att byta allt en gång
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Prova att ha bilen på tomgång en stund när du har vart ute och kört, när tempen börjar stiga ska fläkten starta, gör den inte det har du felet där.

Det finns vintertermostater som öppnar vid en temperatur några grader över en "vanlig", har själv ej provat skillnaderna, kanske ger lite bättre kupévärme på vintern.
La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Vist kan det vara fläktkopplingen som är dålig på din bil en orsak som kan ha snabbat på förslitningen av fläktkopplingen är det saknade bladet på fläkten,känn om fläktvingen är väldigt lätt att rotera med motorn avstängd,det ska vara lite motstånd,samt känn om du kan känna något glapp i kopplingen, om något verkar konstigt där har du nog hittat felet och dessa delar fläkt+fläktkoppling borde du kunna hitta på någon skrot, jag rekomenderar att du byter fläkten eller som Johan B skrev kapa ett blad på motsatta sidan men det brukar vara ojämt antal blad så det blir svårt att få det helt ok.Sedan till termostaten vist kan det sitta termostat med lägre öppningstemp än vad som är normalt i sverige,det gjorde det i min 525-92 som importerades från tyskland, men det innebär ju att motorn borde vara några grader kallare och inte varmare om det inte är så att det är något fel på termostaten så den inte öppnar ibland men det tror inte jag på med dom symtom som du beskriver.
Lycka till med felsökningen.
mvh. Lasse
så det är så,, alltså att en dålig termostat inte ska påverka att den går varm i stan? hur beter sig en bil om en teromstat är dålig?

men ska byta även fläkbladet,, den verkar ju snurra på bra iaf.. så den kan väl inte koppllingen va paj.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
ja, termostaten kan kärva och göra att bilen går varm även i stan...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visst kan en kärvande termostat göra att bilen går varm, men vanligare är nog att det är luftfickor som gör att termostaten inte öppnar som den skall...så gör en ordentlig luftning innan det byts termostat.

Mvh

Okej bli en ordentlig luftning plus en ny termostat, nån som har en aning om vad en termostat kostar på bmw, 250 på mekonomen funkar den bra?? eller bmw orginal bättre

ska även byta fläktbladet så jag inte har nån fläkt borta
sprang på en svenska 325 som jag tar fläktbladet från
nån som vet om termostaten på meknomen fungerar bra, skillde lite pris på den och den på BMW,, samt det finns 2 st olika på mekonomen, nån som vet vilken man ska ha
Visa användare
2
BrownByte
525iM E39 -03
Läste om din 325:a som går varm...
Har en 320i E36 och jag hade liknande problem med värmen!!!

Jag gjorde följande:

*Bytte fläktkopplingen.
*Bytte vattenpumpen.
*bytte termostaten.

Och, när du ändå är igång så töm kylaren oxå!!!!

Häll ny glykol+vatten (50/50) Inte vanligt kran vatten utan destillerat vatten (batterivatten)
Det här kommer verkligen att göra så din 325:a mår toppen igen!!!

Angående din fläkt vars ena vinge är av så vet jag inte om det kan påverka negativt men kolla på skroten eller gå in på: www.bildelsbasen.se där finns rätt så mycket "prylar" till din 325:a!!!!!

Ha det så bra o "GOOD LUCK"
MVH: BrownByte
vart ny vattenpump , och termostat plus nytt fläktblad.

får hoppas det blir bättre nu annars skrotar jag den ;)
direkt

förresten 88graders termostat.. blir det bra?
Visa användare
2
BrownByte
525iM E39 -03
Går alldeles utmärkt... Jag tror att jag monterade ett 80 graders termostat!!!!

Hör av dig igen o berätta gärna hur det gick med värmen...!!!

Har du andra frågor om E36:an, så är det bara att fråga, jag delar gärna mina tips till andra entusiaster!!!

Ha det så gööööt!

MVH: BrownByte
gick rätt bra fakiskt, bytte vattenpump även fast den gamla såg bra ut.. =) lite surt kanske men nu är den bytt i alla fall. Luftade lite och fyllde på ny glykol., första provturen efter allt var i hopsatt var kul tills den började stiga i temp igen efter den stått still på tomgång, då var det nära att åka på skroten och köpa en audi rakt av, men efter vredes luftning av bil faan ;) dvs av med locket till kylarn, upp med luftskruven och typ 3-4 full gas repor på tomgång,, ja det spruta glykol rakt upp då från hålet där luft skruven satt, så fick den stå på tomgång 30 min sedan då gick de3n inte varm, sedan dess har den inte gått varm en gång :)

men nu har det i stället blivet någe typ låter som en verkstad när man håller inne kopplingen.. =) fast det låter inte lika högt en som på en bil som hade dålig urtrampnings lager eller vad det heter, men det lär väl va det somär på g att bli dålig på min oxxå?? eller :)?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.